Karosa B731 na konečné zastávce linky číslo 10 u Krajského úřadu – sbírka k293.cz
Linku číslo 10 jsme za její více než čtyřicetiletou historii mohli potkat v různých čtvrtích a několika možných variantách trasy. Jejich vedení si upřesníme v dnešním článku.
Jako posila linky číslo 5 vyjíždí do karlovarských ulic 1. října 1959 nová linka číslo 10 v trase Drahovice ČSAD – Vítězná – Hlavní pošta – Dolní nádraží – Růžový Vrch – Bohatice, Okresní stavební podnik. Zároveň nově zajistila i dopravní obsluhu části Bohatic, kam stávající linka číslo 5 nejezdila. „Desítka“ se tak stala jedním z mála autobusů, který nejezdil po lázeňské kolonádě.
První větší změnou linka číslo 10 prošla v roce 1964, kdy byla její trasa upravena do následující podoby: Lidická – Nemocnice – Hlavní pošta – Elite – Růžový Vrch – Dubová – Otovice, panelárna. Na jižní straně města tak byla odkloněna do nového sídliště v Horních Drahovicích, naopak ze severní konečné byla prodloužena z Dubové až do samostatné obce Otovice.
Jelikož v 70. letech přepravní poptávka do Otovic vzrůstala, začalo zde docházet k větvení spojů. Zpočátku autobusy přijížděly Jáchymovskou ulicí a otáčely se v prostoru panelárny. Později vybrané spoje z panelárny pokračovaly přímo Hroznětínskou ulicí zpět bez zastavení k Elektrosvitu. V 80. letech místo toho z panelárny vybrané spoje pokračovaly ke konečné u Okresní správy a údržby silnic. Spoje ukončené mimo přímou trasu se označovaly 10x.
V roce 1987 byla trasa mezi centrem a Otovicemi označena jako nová linka číslo 19 a z linky číslo 10 se tak mezi centrem a Lidickou stala pouze posila linky číslo 1 v jednom z jejích úseků. V tomto stav však postupně ztrácela význam a od 31. května 1992 došlo k jejímu zrušení.
Počínaje 1. říjnem 1993 vyjela „desítka“ opětovně do ulic, a to překvapivě na naprosto totožnou trasu Tržnice – Nemocnice – Lidická. Linka číslo 1 jezdila v tomto úseku přetížená, a jelikož už sama o sobě měla několik konečných, označení číslem 10 bylo rozumnější. Provoz byl omezen již pouze na špičky pracovních dnů.
K 1. dubna 1999 došlo k reorganizaci linkového vedení v Karlových Varech, během které byla zrušena linka číslo 16 z Tržnice do Tašovic. Tu nahradilo právě prodloužení „desítky“ z centra přes Zimní stadion v Tuhnicích a Dvory do obce Tašovice. Opět byl obnoven rozsah provozu i mimo špičky.
Roku 2001 byla ve Dvorech dokončena výstavba Krajského úřadu, u kterého vzniklo také nové obratiště autobusů. Posilové spoje linky číslo 10, které do té doby končily u zimního stadionu, nově končily právě tady. Zajížděly sem ale zároveň i spoje do Tašovic, což bylo zrušeno až 1. ledna 2003, kdy byla zprovozněna také zastávka Krajský úřad rozcestí na Závodní ulici.
Od 25. dubna 2008 byl v Jenišově otevřen nový hypermarket Globus a linka číslo 1 se tak nově podívala ze Dvorů přes Tašovice až sem. Jelikož ve většině provozních období je její interval 20 minut, souběh s linkou číslo 10 byl zbytečný. Ta byla tedy zkrácena do Dvorů a ke Krajskému úřadu a do Tašovic zajížděly již pouze školní spoje.
Poslední výraznou změnou prošla „desítka“ od 1. ledna 2010. K tomuto datu se totiž opětovně vrátila většina spojů do Tašovic. Na opačném konci je navíc prodloužena z Lidické do konečné Stará Kysibelská a nabízí tak spojení Horních i Dolních Drahovic bez nutnosti zajíždět do centra. Dne 1. ledna 2012 došlo ke zřízení zastávky Slovanská v Tašovicích.
Naposledy vyjela linka číslo 10, alespoň prozatím, 31. prosince 2013. Počínaje lednovými změnami v roce 2014 došlo k jejímu zrušení a nahrazení prodloužením linky číslo 2 do Tašovic, resp. linky číslo 3 na Starou Kysibelskou
Zdroje: web dpkv.cz, publikace Půlstoletí ve službách města (Jakub Mráz)