Autobusová linka Pražské Integrované Dopravy (PID) nesoucí číselné označení 101 je nejstarší v systému pražské městské hromadné dopravy. Tímto obsáhlým článkem si přiblížíme její dlouhou a pestrou historii sahající do roku 1925 – tedy do druhého znovu zavedení autobusové dopravy v Praze. Prakticky po celou dobu své existence je provoz městským dopravcem zajišťován standardními autobusy a v novodobé historii také midibusy. Bohužel vlivem neustálého slučování a rušení linek v současnosti postupně opouští části své původní trasy. Od roku 2009 navíc přestala jezdit i na svou prapůvodní konečnou zastávku Čechovo náměstí…
Předchůdkyní „stojedničky“ se stala první (resp. druhá) autobusová linka označená písmenem A, zavedená 21. června 1925, v trase: Vršovice, Čechovo nám. – Chodovská silnice – Pod vinicí – Záběhlice, obecní úřad (dnes U Lípy). K její první úpravě došlo 10. listopadu 1929, kdy je prodloužena do podoby: Na Můstku – Zemská porodnice – Francouzská třída – Náměstí Svatopluka Čecha – Záběhlice. V úseku Náměstí Svatopluka Čecha – Záběhlice (tj. původní trasa) jezdily pouze vybrané spoje.
Od 9. dubna 1930 je „áčko“ prodlouženo z konečné Na Můstku ke Stavovskému divadlu, aby bylo od 14. září 1930 prodlouženo ze Záběhlic přes Práče do konečné Hostivař, Husovo náměstí. V úseku Náměstí Svatopluka Čecha – Husovo náměstí jezdí jen vybrané spoje.
Další prodloužení, tentokrát z Husova náměstí do konečné Hostivař, nádraží, se uskutečnilo k 25. lednu 1931, přičemž z Náměstí Svatopluka Čecha sem zajíždí vybrané spoje. Změna části trasy „áčka“ proběhla 20. září 1931, odkdy byla mezi Štěpánskou ulicí a Zemskou porodnicí vedena přes náměstí Petra Osvobozeného (dnes I.P.Pavlova), namísto přes Větrov.
Významné prodloužení přišlo od 23. října 1932, protože byla linka A od Stavovského divadla vedena dále na Staroměstské náměstí a přes Křižovnické náměstí se dostává k Zemskému vojenskému velitelství na Malé Straně (dnes místo zastávky Nerudova). V úseku Zemské vojenské velitelství – Stavovské divadlo jezdila denně do 20 h. Jistě stojí za zmínku i fakt, že byla v daném úseku směřována přes starobylý Karlův most.
Poslední předválečná změna nastala 19. ledna 1938 a znamenala odklon přes Náměstí Republiky mezi zastávkami Na Můstku a Stavovské divadlo. První zkrácení „áčka“, způsobené válečnými událostmi, proběhlo k 1. říjnu 1939, od kdy jezdilo jen v trase: Čechovo náměstí – Hostivař, nádraží.
Od 5. května 1940 je dále zkrácena do konečné Hostivař, Husovo náměstí a k poslednímu „válečnému“ zkrácení došlo 16. dubna 1942. Po tomto datu měla trasa podobu: Chodovská – Hostivař, Švehlovo náměstí. K 11. březnu 1945 je rozsah provozu stanoven pouze na všední dny, ovšem toto omezení platilo do 21. září 1946 (od následujícího dne jezdí „áčko“ opět celotýdenně).
Za necelý rok, 15. září 1947, je „áčko“ prodloučeno po původní trase z Čechova náměstí na Husovo náměstí. Od 2. listopadu 1948 byla dál prodloužena: Čechovo náměstí – Hostivařské náměstí – Nádraží Hostivař, přičemž v úseku Hostivařské náměstí – Nádraží Hostivař jezdily pouze dva páry spojů v pracovní dny.
Zavedení všech spojů do celé trasy se uskutečnilo až od 3. ledna 1954. Při rozsáhlé reorganizaci linkového vedení pražské městské dopravy, provedené k 31. prosinci 1951, získává „áčko“ číselné označení 101, ale trasa zůstává stále stejná. Změna trasy vstoupila v platnost až 2. ledna 1961 se týkala ukončení v zastávce Koh-i-noor namísto dosavadního Čechova náměstí.
Další změna přišla 2. ledna 1967, kdy jsou zavedeny posilové spoje v trase Koh-i-noor – V Korytech. Od 1. března 1968 jsou vložené spoje prodlouženy do zastávky U Lípy, k 1. červnu 1970 jsou však zrušeny. Od 1. dubna 1976 opět nejezdí linka číslo 101 přes Hostivařské náměstí.
Další úprava, vstupující v platnost 26. září 1977, s sebou přináší změnu trasy do podoby: Čechovo náměstí – Nádraží Hostivař – Dolní Měcholupy, Plynárna. Za necelý rok, 13. srpna 1978, dochází k prodloužení o úsek Čechovo náměstí – Svahová – Kodaňská – Náměstí Míru – I. P. Pavlova – Karlov, Dětská nemocnice.
V roce 1985, konkrétně od 20. dubna, jezdí „stojednička“ v úseku Karlov, Dětská nemocnice – Náměstí Míru pouze v pracovních dnech, aby byl k 3. listopadu opět rozšířen rozsah provozu v daném úseku na celotýdenní s dílčí úpravou trasy. Tím pádem všechny spoje projíždí celou trasou.
Zásadní změnou se stalo prodloužení metra A do stanice Strašnická, a proto je, od 12. července 1987, linka číslo 101 vedena v nové trase: Strašnická – Nádraží Strašnice – Jesenická – U lípy – Plynárna Měcholupy. Původní úsek v centru města nahradila nově zavedená autobusová linka číslo 272.
Další změna „stojedničky“ přišla za zhruba deset let, k 1. květnu 1998, kdy jezdí v nové upravené trase: Strašnická – Jesenická – Cíl (nyní Centrum Zahradní Město) – Topolová – Plynárna Měcholupy, přičemž v úseku Cíl – Plynárna Měcholupy jezdí pouze v přepravních špičkách pracovních dnů.
Až od 9. května 2008 byla trasa „stojedničky“ opět upravena: Skalka – Zahradní Město – Na Groši – Topolová – Hlohová – Jesenická – V Korytech – Bohdalec – Koh-i-noor – Čechovo náměstí (pouze ve směru Tolstého) – Bělocerkevská (pouze ve směru Skalka) – Tolstého. Po této úpravě končil provoz v cca 21 h. Část uvedené trasy vychází z původní již zrušené autobusové linky číslo 138 a úsek Strašnická – Centrum Zahradní Město pak obsluhovala posílená autobusová linka číslo 224.
Po 30. srpnu 2008 „stojednička“ opět jede úsekem: Na Groši – Záběhlická škola – U lípy – V Korytech. Rok poté, 1. září 2009, došlo ke zrušení zastávky Čechovo náměstí a tak je část trasy odkloněna: Koh-i-noor – Kavkazská – Bělocerkevská.
Zkrácení o úsek Na Groši – Skalka proběhlo 12. prosince 2010 a od tohoto data se novou konečnou zastávkou stává opět Nádraží Hostivař. Zanedlouho, od 5. února 2011, se na lince číslo 101 celotýdenně vyskytují na vybraných spojích midibusy. K rozšíření provozu ve večerních hodinách (cca do půlnoci) došlo 1. září 2012.
Od 29. června 2013 dochází na „stojedničcce“ k prodloužení trasy: Tolstého – Nádraží Hostivař – Kablo – Zentiva – Kablo – Rádiová – Malešická továrna – Depo Hostivař. V úseku Nádraží Hostivař – Depo Hostivař jezdily vybrané spoje v pracovních dnech ráno, odpoledne a večer.
K 15. říjnu 2016 dochází k další úpravě trasy, kterou se linka číslo 101 dostává do podoby: Tolstého – Na Míčánkách (pouze v uvedeném směru) – Kavkazská – Koh-i-noor – Bohdalec – Záběhlice – Záběhlická škola – Centrum Zahradní Město – Zahradní Město – Skalka – Michelangelova – Sídliště Skalka. V úseku Skalka – Sídliště Skalka jezdí pouze vybrané spoje, pro spoje nezajíždějící na Sídliště Skalka je nástupní zastávkou Michelangelova. Novou trasou nahradila linku číslo 138, která naopak zajistila místo linky číslo 101 spojení k Zentivě. Spojení Záběhlic a Hostivaře zajistila nová linka číslo 154. Spolu se změnou trasy se na většinu spojů námi popisované linky vrátily standardně dlouhé vozy.
K 3. září 2017, ve spojitosti s úpravami na lince číslo 138, došlo opět k výměně jejich konečných zastávek. Linka číslo 138 se vydala ze Skalky na Sídliště Skalka a „stojednička“ na Zentivu. Zajímavostí je, že na vybraných spojích jedoucích na směny jsou nasazeny kloubové autobusy, jedoucí ovšem pouze v úseku Skalka – Zentiva.
Počínaje 10. prosincem 2017 začali spoje linky číslo 101 jezdit mezi zastávkami Kavkazská a Koh-i-noor ulicí Vršovická na místo Kavkazské, tato změna neměla vliv na zastávky. K 9. lednu 2021 došlo k zavedení provozu vozidel kategorie Md+ (délka cca 10,5 metru) na většině spojů místo dosavadních midibusů. Od 16. září 2021 začala fungovat nová obousměrná zastávka Nádraží Zahradní Město.
Významná změna pro linku číslo 101 přišla 2. prosince 2021, kdy byla prodloužena z Vršovic až na Žižkov. Od tohoto data je vedena v trase: ZENTIVA – Michelangelova – SKALKA – Nádraží Zahradní Město – Centrum Zahradní Město – Záběhlická škola – Záběhlice – Bohdalec – Koh-i-noor – Kavkazská – Slovinská – Perunova – Jiřího z Poděbrad – U Prdlavky – Náměstí Winstona Churchilla (Z) – VIKTORIA ŽIŽKOV.
Závěrem lze říci, že „stojednička“ má své nezastupitelné místo v systému pražské městské dopravy. Za poslední čtvrtletí u ní sice docházelo (a dochází) k postupnému „vytlačování“ z centra Prahy na její okrajové části, ale i tak zůstává nejstarší městskou autobusovou linkou v Praze. Vždyť území Záběhlic obsluhuje téměř 90 (!) let.
Zdroje: STO LET VE SLUŽBÁCH MĚSTA (Fojtík P., Jílková M., Prošek F.) – chronologie linky 101, Dobové knižní jízdní řády a jiné materiály, web ropid.cz, Dopravní měsíčník webu Doprava.cx