102

0 Comments

Autobusová linka Pražské Integrované Dopravy (PID) označená číslem 102 patří mezi nejstarší v Praze. Byla zavedena v roce 1926 – tehdy pod písmenným označením – a od té doby se s ní můžeme setkávat v severní části města. Provoz na ní zajišťoval (a zajišťuje) Dopravní podnik a jeho předchůdci svými autobusy standardní délky (včetně nízkopodlažních vozů).

5. srpna 2010 – Karosa City Bus ev. č. 3052 na lince číslo 102 ve Starých Bohnicích – Zdeněk Liška

Již 10. srpna 1926 zavedly pražské Elektrické podniky (EP – předchůdce Dopravního podniku) autobusovou linku, s celotýdenním provozem, označenou písmenem C v trase: Kobylisy (dnes Ke Stírce) – Čimický háj – Kolonie (zastávka v ulici Lodžská u křižovatky s Čimickou) – Bohnice (dnes Staré Bohnice). Za necelé dva roky, 29. dubna 1928 byla z Kobylis prodloužena do Ďáblic k Novému hřbitovu (nyní se poblíž nachází zastávka Ďáblický hřbitov).

Nehoda autobusu linky C. Snímek byl pořízen asi v Ďáblicích v období 1928 – 1931 – Archiv DP

Od 29. března 1931 došlo ke zkrácení trasy do původní podoby: Kobylisy – Bohnice. Až vlivem válečných událostí byl, po 29. listopadu 1942, omezen provoz pouze na všední dny a k 23. srpnu 1943 proběhlo zkrácení trasy do úseku: Čimická – Kolonie. Dlouhodobé přerušení provozu nastalo od 14. února 1944, aby bylo „céčko“ ke 14. květnu 1945 znovu zavedeno. Tehdy mělo stanoveno rozsah provozu pouze na všední dny a opětovně jezdilo v trase: Čimická – Kolonie.

1932 – Schéma provozu linky C – sbírka Pavel Hypš

Prodloužení do Bohnic se uskutečnilo od 18. března 1946 a k 22. září 1946 byl zaveden celotýdenní provoz. Další úprava trasy přišla od 9. ledna 1950 , kdy se dostala do podoby: Čimická – Ubikace – Bohnice/Čimice. V úseku: Ubikace – Čimice jezdily autobusy pouze ve špičkách všedních dnů. Navíc byla větev do Čimic zřejmě označena písmenem Č.

5. listopadu 2015 – Místo původní zastávky Kolonie, později Ubikace – Pavel Hypš

Až v souvislosti s reorganizací linkového vedení v pražské dopravě, uskutečněné k 31. prosinci 1951, došlo k rozdělení linky na dvě větve. První, označená číslem 102 (původní C), měla trasu: Čimická – Ubikace – Bohnice. Druhá, označená číslem 106 (původní Č), vedla v podobě: Čimická – Ubikace – Čimice. „Stošestka“ jezdila pouze ve špičkách všedních dnů.

5. listopadu 2015 – Zastávka Zemský ústav pro choromyslné stála před dnešním hlavním vchodem psychiatrické léčebny – Pavel Hypš

Od 1. ledna 1961 byly obě větve (linky) opět sloučeny do jedné, označené číslem 102, čímž znovu vznikla trasa: Čimická – Ubikace – Bohnice/Čimice. Tentokrát však šlo o linku s celotýdenním provozem. Dne 2. ledna 1973 byla zřízena z větve do Čimic nová autobusová linka číslo 152. Trasa „stodvojky“ (Čimická – Ubikace – Bohnice) zůstala zachována.

cca 1964 – Škoda 706 RTO ev. č. 4381 na lince číslo 102 – Archiv DP

Až po 30. srpnu 1982 došlo k dílčí úpravě, kdy linka obsluhuje úsek: Pískovna (nyní Čimický háj) – Mazurská – Zhořelecká – Bohnice. Po prodloužení trasy metra C do stanice Fučíkova (nyní Nádraží Holešovice), byla od 4. listopadu 1984 trasa autobusové linky číslo 102 upravena do podoby: Fučíkova (Nádraží Holešovice) – Vychovatelna – Ke Stírce – Zhořelecká – Visla (nyní Sídliště Bohnice) – Bohnice (nyní Staré Bohnice).

3. listopadu 1985 – Trasa linky číslo 102 – Večerní Praha, sbírka prazsketramvaje.cz

K další změně trasy na „stodvojce“ došlo až 28. ledna 2001, kdy byla trasa ze Starých Bohnic prodloužena přes zastávku U Drahaně do konečné Zámky. Úsek Staré Bohnice – Zámky obsluhovaly celotýdenně pouze vybrané spoje. Proto mohla být zrušena (rovněž k 28. lednu 2001) autobusová linka číslo 236.

11. prosince 2007 – Karosa B732 ev. č. 5812 v obratišti linky číslo 102 Zámky – Pavel Hypš

V souvislosti s prodloužením trasy metra C do stanice Letňany a nadcházejícími změnami v městské dopravě byla, od 9. května 2008, autobusová linka číslo 102 nově vedena Davídkovou ulicí, čímž se její trasa dostala do podoby: Nádraží Holešovice – Vychovatelna – Bulovka – Na Slovance – Ládví – Kobylisy – Čimický háj – Zhořelecká – Sídliště Bohnice – Staré Bohnice – Zámky.

28. září 2008 – Karosa Citybus ev. č. 3251 vyjíždí na lince číslo 102 z terminálu Nádraží Holešovice – Pavel Hypš

Od 4. října 2008 byla trasa „stodvojky“ rozdělena na několik variant: (Nádraží Holešovice) – Kobylisy – Sídliště Bohnice – (Staré Bohnice – (Zámky)). Existovaly i další (zpravidla zatahující či najíždějící) spoje končící nebo začínající ve stanici Ládví.

15. února 2009 – Karosa Citybus ev. č. 3211 na lince číslo 102 v obratišti Sídliště Bohnice – Zdeněk Liška

Při zavedení midibusové linky, znovu označené číslem 236, (Zámky – Podhoří), 1. dubna 2009, došlo ke zkrácení trasy námi popisované autobusové linky o úsek Staré Bohnice – Zámky. K témuž datu byl upraven rozsah provozu na uvedených úsecích, přičemž na Nádraží Holešovice zajížděly spoje „stodvojky“ pouze v pracovní dny do cca 19.30 h. V úseku Nádraží Holešovice – Kobylisy opět začaly jezdit, od 1. září 2010, vybrané spoje celodenně a celotýdenně. Od 30. června 2012 došlo ke zkrácení všech spojů do zastávky Kobylisy.

5. září 2010 – Karosa City Bus ev. č. 3363 v autobusovém obratišti Kobylisy – Zdeněk Liška

Zatím poslední změna na lince číslo 102 nastala od 15. října 2016, kdy došlo k prodloužení přibližně každého druhého spoje z Kobylis přes zastávku Poliklinika Čumpelíkova do obratiště Šimůnkova. Doplnila zde relativně vytíženou midibusovou linku číslo 166.

5. února 2021 – Iveco Crossway LE 12M ev. č. 4505 v manipulačním prostoru obratiště Šimůnkova – Pavel Hypš

Závěrem lze říci, že autobusová linka číslo 102 měla relativně pestrou historii. S nadsázkou lze tvrdit, že tolik změn a úprav trasy jako za posledních několik let neprodělala téměř za třičtvrtě století… „Stodvojka“ si stále drží primát v dopravní obsluze Bohnic. Vždyť sem jezdí (i s přestávkami) skoro 90 (!) let.

30. října 2010 – Karosa B931 ev. č. 7307 na lince číslo 102 ve Starých Bohnicích – Zdeněk Liška

Zajímavostí provozu se stala rekonstrukce Čimické ulice v Bohnicích, která proběhla od 30. října do 13. listopadu 2023. V tomto období linka číslo 102 nahradila zrušenou linku číslo 144 a z tohoto důvodu byly zavedeny vložené posilové spoje v trase Kobylisy – Sídliště Bohnice (linka číslo 200 byla vedena v trase Kobylisy – Podhajská pole). Právě tyto spoje byly zajišťovány kloubovými autobusy, které v pravidelném provozu na lince číslo 102 nejezdí.

10. listopadu 2023 – SOR NB18 ev. č. 6968 na lince číslo 102 vyjíždí ze zastávky Čimický háj – Pavel Hypš

Autor: Zdeněk Liška
Zdroje: Linky MHD v Praze 1829 – 1990 (Fojtík P., Prošek F.), web ropid.cz

Napsat komentář

Related Posts

301

Příměstská autobusová linka Pražské integrované dopravy číslo 301 zajišťuje spojení obcí Ořech a Chýnice s Prahou. Oproti většině regionálních linek si neprošla téměř žádným vývojem. Dopravní podnik hlavního města Prahy sem vypravuje standardně dlouhé autobusy.…

161

Městská autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) číslo 161 už 50 let spojuje satelitní městskou část Nebušice s Prahou, kde navazuje na tramvajovou síť a od roku 1978 jezdila ke stanici Dejvická na trase metra…

431

Autobusová linka Pražské integrované dopravy číslo 431 spojuje, spolu s linkou číslo 434, středočeská města Lysá nad Labem a Benátky nad Jizerou. Její provoz zajišťují dopravci OAD Kolín z garáží v Lysé nad Labem a…