105
Autobusová linka Pražské Integrované Dopravy (PID) označená číslem 105 (a její předchůdkyně) se na území Hlubočep a Barrandova vyskytuje, byť s přestávkami, už od roku 1933. „Stopětku“ provozuje pražský Dopravní podnik (zpočátku také jeho předchůdce Elektrické podniky), který na ní vypravuje autobusy standardní délky (včetně nízkopodlažních) a v poslední době též midibusy.
Koncem 20. let byla zahájena výstavba zcela nové vilové čtvrti na vrcholech barrandovských skal. Prvním domem tohoto projektu se staly, dnes opuštěné, barrandovské terasy. Dopravu k nim zajišťoval, nejpozději od roku 1930, soukromý autocar v trase: Václavské náměstí (Palác Fénix) – U Myslíků – U Národního divadla – Na Harrachově náměstí – Pod Barrandovem (Sportovní podniky) – Barrandov (kavárna).
Od 31. března 1933 zavedly pražské Elektrické podniky autobusovou linku označenou písmenem S v trase: Václavské náměstí – Karlovo náměstí – Dienzenhofferovy sady – Západní nádraží (dnes Smíchovské nádraží) – Zlíchov – Terasy – Barrandov, Filmové ateliery. Rozsah provozu byl stanoven na špičky všedních dnů a na nedělní odpoledne, přičemž v úseku: Terasy – Barrandov, Filmové ateliery jezdila pouze část spojů. V uvedené podobě bylo „esko“, k 24. září 1938, zrušeno.
K jeho znovuzavedení došlo již 26. ledna 1939, ale ve zkrácené trase: Hlubočepy – Terasy – Serpentina – Nad Terasami – Horní cesta – Na Habrové – Ateliery Barrandov a s provozem ve všední dny. Po 15. říjnu 1939 jezdila autobusová linka S celotýdenně. Kvůli válečným konfliktům docházelo k postupnému omezování provozu. V obdobích mezi 5. červnem 1944 až 18. únorem 1946 a 7. dubnem 1947 až 11. říjnem 1948 byl provoz zastaven zcela. Po poslední obnově bylo „esko“ v provozu pouze v pracovní dny.
Při reorganizaci linkového vedení pražské městské hromadné dopravy, uskutečněné k 31. prosinci 1951, získala linka S nové číselné označení 105. Od 1. června 1959 došlo k prodloužení vybraných spojů z Filmových ateliérů do Klukovic.
K zavedení celotýdenního provozu v úseku Zlíchov – Filmové ateliéry došlo až 1. května 1965. Další změna nastala již 26. května 1965, kdy byly všechny spoje zkráceny k Filmovým ateliérů a úsek do Klukovic nahrazen posílenou linkou číslo 104.
Až na přelomu 70. a 80. let přišly tři úpravy rozsahu provozu. První, zavedená 29. prosince 1979, znamenala omezení pouze na pracovní dny. Již po 2. březnu 1981 jezdila „stopětka“ jen v přepravních špičkách pracovních dnů. K omezení rozsahu provozu pouze na ranní špičky pracovních dnů došlo 10. října 1983.
Kvůli stavebním pracem na tramvajové trati do Hlubočep nastalo od 4. února 1984 do 4. června 1985 prodloužení „stopětky“ z Hlubočep k tramvajové konečné Lihovar. Mezitím, od 11. července 1984, došlo k omezení průjezdu severní části ulice Barrandovská, kolem barrandovských teras, a linka číslo 105 vyjela v upravené trase: Lihovar – Hlubočepy – Klukovická – Slivenecká – Filmové ateliery – Barrandovská. Obrat probíhal jednosměrným objezdem ze zastávky Filmové ateliéry (na Křiženeckého náměstí) ulicemi Filmařská a Barrandovská, ke křižovatce ulic Lumierů, Barrandovská a Skalní. Zde byla umístěna konečná zastávka Barrandovská a ulicí Lumierů se autobus vrátil zpět na Kříženeckého náměstí. Ke stejnému datu byl zaveden opět provoz i o víkendech.
V souvislosti s otevřením úseku metra I. B. (Smíchovské nádraží – Sokolovská, nyní Florenc) nastaly od 3. listopadu 1985 další změny „stopětky“. Jednak byla trasa prodloužena a ukončena v terminálu Smíchovské nádraží a současně došlo k omezení provozu pouze na špičky pracovních dnů. Ke stejnému datu došlo také k ukončení výše uvedené výluky a obrat probíhal opět na Kříženeckého náměstí.
Počínaje 1. dubnem 1987 se trasa dostala do podoby: Smíchovské nádraží – Serpentina (zastávka obsluhována v ranní přepravní špičce ve směru tam, v odpolední přepravní špičce opačně) – Terasy (zastávka obsluhována v ranní přepravní špičce ve směru zpět, v odpolední přepravní špičce opačně) – Geologická (zastávka obsluhována v ranní přepravní špičce ve směru zpět, v odpolední přepravní špičce opačně) – Filmové ateliery.
V průběhu 90. let byl její interval postupně prodlužován a k 1. září 1999 došlo k úplnému zrušení provozu.
Při změnách linkového vedení PID, vstupujících v platnost 31. srpna 2002, přišlo od 2. září 2002 znovuzavedení „stopětky“ ve shodné polookružní trase. Linka jezdila v pracovní dny v době od cca 8 h do cca 13.30 h. Její opětovné zrušení nastalo 29. listopadu 2003, a to především díky otevření tramvajové tratě: Hlubočepy – Sídliště Barrandov.
V posledně uvedené trase byla „stopětka“ opět zavedena k 1. září 2012, ovšem tentokrát s celodenním a celotýdenním rozsahem provozu. Počínaje 1. září 2013 je zavedeno zajíždění ke vchodu do filmových ateliérů na Křiženeckého náměstí. Od tohoto data je tedy vedena v trase: Smíchovské nádraží – Lihovar – Barrandovská – Filmové ateliéry (od 9. dubna 2022 Filmové ateliéry Barrandov) – Geologická – Lihovar – Smíchovské nádraží. Od 7. dubna 2015 jsou o víkendech na většinu spojů nasazeny midibusy.
Závěrem lze říci, že autobusová linka číslo 105 prošla pestrým vývojem, i když byla několikrát zrušena a několikrát znovu zavedena. Z výše uvedeného textu doslova vyplývá, že se historie opakuje a v případě „stopětky“ to platí minimálně dvojnásob.
Zdroje. publikace Autobusy a trolejbusy pražské městské hromadné dopravy (Stanislav Linert), publikace Linky MHD v Praze 1829 – 1990 (Prošek F., Fojtík P.), knižní jízdní řády PID, Seznam linek a zastávek metra, tramvají a autobusů městské hromadné dopravy v Praze (vydání leden 1994 a květen 1995), web ropid.cz