107

0 Comments

Městská autobusová linka označená číslem 107 patří mezi nejstarší v Praze. Její historie sahá do období První republiky, ale na rozdíl od mnoha dalších linek neprošla častými a výraznými úpravami trasy. Jedinými výjimkami byly změny jejího ukončení především ve 30. a 40. letech 20. století. Další zajímavostí „stosedmičky“ je, že po celou dobu své existence spojuje katastrální území Dejvic a Suchdola nebo také fakt, že garantované nízkopodlažní spoje zde začaly jezdit teprve v roce 2011. Provozovatelem linky je pražský Dopravní podnik, resp. jeho předchůdce Elektrické podniky.

29. září 2004 – Karosa B741 ev. č. 6150 stanicuje v zastávce Podbaba – Zdeněk Liška

Autobusovou linku označenou písmenem R, zavedly Elektrické podniky již 5. března 1932. Tehdy byla vedená v trase „Podbabská třída – Podbaba – Budovec – Suchdol“, aby zanedlouho (od 22. března 1932) došlo k prodloužení z Podbabské třídy přes Sibiřské náměstí do konečné zastávky Letná, u vodárny.

1932 – Jízdní řád linky R – sbírka Autobus 1195

Již 5. února 1933 je „erko“ zkráceno na Budovec. Od 24. března 1935 je trasa upravena do podoby „Třída krále Alexandra – Podbabská třída – Podbaba – Budovec – Suchdol“ a k 12. září 1937 dochází ke zkrácení na Budovec. V období 1. května 1938 – 12. prosince 1939 jezdí „erko“ opět až na Suchdol. Během II. světové války je trasa upravena do podoby „Letecká (dnes přibližně zastávka V Sedlci) – Potravní daň“ (od 5. května 1940) a dále „Letecká – Rozcestí“ (od 16. října 1944). Krátce po válce, od 4. června 1945, jezdí linka v trase Dejvice – Rozcestí – Budovec. Ve válečném a poválečném období rovněž dochází k několika omezením rozsahu provozu.

1951 – Škoda 706 RO ev. č. 213 – Archiv DP

Další úprava trasy „erka“ nastává od 4. listopadu 1951, kdy se objevuje v podobě „Jugoslávských partyzánů – Kamýcká – Suchdol“. Při reorganizaci linkového vedení uskutečněném 31. prosince 1951 je linka nově označena číslem 107.

1954 – Autobus Tatra 24 na lince číslo 107 u školy v Suchdole – sbírka Facebooké stránky „Česko na starých fotografiích“

Od 3. února 1958 je na lince zřízená druhá větev, jejíž spoje zajíždí do konečné Výhledy. Z této varianty trasy vzniká 3. října 1966 nová městská linka číslo 147. Od 6. března 1976 je trasa „stosedmičky“ upravena na území Suchdola.

cca 1975 – Autobus Karosa ŠM11 ev. č. 5451 na konečné zastávce linky číslo 107 v Suchdole – sbírka web citybus.cz

Zatím poslední významná úprava trasy nastává 13. srpna 1978, kdy je v souvislosti s otevřením úseku metra I. A. (Leninova – Náměstí Míru; úsek metra zprovozněn 12. srpna 1978) ukončena v autobusovém terminálu Leninova (od roku 1990 nese název Dejvická). Od tohoto data (!) je linka číslo 107 vedena v trase: DEJVICKÁ – Podbaba (od 1. září 2011 Čínská) – Garáže Dejvice (od 12. prosince 2004 Ve Struhách, od 1. září 2011 Podbaba a od 30. srpna 2014 Nádraží Podbaba) – Hydrologický ústav (od 29. června 2019 Výzkumný ústav vodohospodářský) – V Podbabě – Roztocká – V Sedlci – Kamýcká – Zemědělská univerzita – Internacionální (od 27. června 2020 Suchdolské náměstí) – SUCHDOL.

17. října 1998 – Ikarus 280 během fotojízdy zavítal i na linku číslo 107, kam byly tehdy nasazovány vozy standardní délky – web citybus.cz

Obrat linky číslo 107 probíhá na Dejvické v obratišti v severozápadním cípu Vítězného náměstí, kde jsou umístěny také nástupní a výstupní zastávky. To se však netýká spojů, které po příjezdu na Dejvickou zatahují do garáží. Pro ně je od 30. října 2017 zřízena výstupní zastávka již v ulici Jugoslávských partyzánů, v bývalé nástupní zastávce linky číslo 340.

19. ledna 2011 – Karosa B941 ev. č. 6205 na lince číslo 107 v obratišti Dejvická – Pavel Hypš

Na „stosedmičku“ dopravce nasazoval vozy standardní délky. K 18. říjnu 1999 začaly být na spoje nasazovány v pracovní dny kloubové autobusy. Na rozšíření jejich provozu i na víkendové a volné dny došlo od 26. června 2004. V době letních prázdnin byly i nadále nasazovány standardní vozy s tím, že v některých sezónách se na „stosedmičce“ vyskytovaly jak standardní tak i kloubové autobusy. Počínaje prázdninovým provozem roku 2008 tu jsou kloubové vozy již celoročně. 

30. června 2007 – Prázdninový provoz linky 107 na konečné Dejvická – Pavel Hypš

Od 6. března 2011 dochází k zavedení garantovaných nízkopodlažních spojů. Zajímavé je, že jeden nízkopodlažní standardní spoj se zde objevoval již dříve, v ranní špičce pouze ve směru Suchdol byl zajištěn přejezdem z linky 147, od prázdnin 2012 již žádný spoj krátký autobus nezajišťuje.

9. března 2011 – Irisbus Citelis 18M ev. č. 6599 na lince číslo 107 poblíž zastávky Hydrologický ústav – Pavel Hypš

Závěrem lze konstatovat, že městská autobusová linka číslo 107 má dlouhou historii, ovšem s relativně malým počtem změn a úprav trasy. Současně patří mezi jednu z posledních linek na níž došlo k zavedení garantovaných nízkopodlažních spojů. „Stosedmička“ patří mezi stabilní linky, neboť území Dejvic a Suchdola spojuje přes 90 (!) let.

28. září 2008 – Karosa B741 ev. č. 6135 projíždí na odklonové trase linky číslo 107 kolem zastávky Budovec – Pavel Hypš

Zdroje: publikace Linky městské hromadné dopravy v Praze 1829-1990 (F. Prošek), web ropid.cz

Napsat komentář

Related Posts

514

Noční městská autobusová linka 514 poprvé vyjela do ulic 29. listopadu 2003, společně s noční příměstskou linkou 601. Obě linky byly zavedeny v souvislosti s otevřením nové tramvajové tratě na Barrandov. Trasa linky 514 byla Chaplinovo náměstí – Nový…

137

20. srpna 2003 - Karosa B732 ev. č. 7128 na lince číslo 137 v terminálu Na Knížecí - Zdeněk Liška Autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) č. 137 byla zavedena v roce 1969, kdy společně…

149

20. června 2008 - Karosa B732 ev. č. 5791 na lince číslo 149 poblíž zastávky Kafkova - Pavel Hypš Autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) č. 149 byla dvakrát zavedena a jednou zrušena. Po jejím…