114
114
S autobusovou linkou Pražské Integrované Dopravy (PID) číslo 114 (a její předchůdkyní) jsme se téměř 80 (!) let mohli setkávat v oblasti Kačerova a Kunratic. Na rozdíl od jiných, takto dlouho existujících autobusových linek, však neprošla bouřlivým vývojem a četnými změnami. Dopravcem se stal pražský Dopravní podnik (a jeho předchůdce Elektrické podniky), který na linku postupně nasazoval jednak standardně dlouhé, ale i kloubové autobusy (včetně nízkopodlažních).
8. července 2007 – Karosa B731 na lince číslo 114 u Nemocnice Krč – Pavel Hypš
Dne 3. května 1935 zavedly pražské Elektrické podniky autobusovou linku s celotýdenním provozem označenou písmenem U v trase: Kačerov – Masarykovy domovy – Zelené domky – Kunratice, Husovo nám. Fakticky šlo o provozní větev stávající autobusové linky B. Až vlivem válečných událostí došlo 1. dubna 1942 ke zkrácení do zastávky Zelené domky a k 15. listopadu 1942 nastalo omezení rozsahu provozu pouze na všední dny. Autobusová linka U byla zrušena 5. června 1944, ale 22. května 1945 přišlo její znovuzavedení, ovšem s provozem jen ve všední dny, v trase: Kačerov – Masarykovy domovy – Zelené domky. Za více než rok, 30. září 1946, se díky prodloužení dostala do podoby: Kačerov – Masarykovy domovy – Zelené domky – U třech svatých – Kunratice a od 6. října téhož roku jezdila celotýdenně.
70. léta – Karosa ŠM 11 ev. č. 5503 vypravená na linku číslo 114 v terminálu Kačerov – Archiv DP
Už 8. června 1947 přišla úprava trasy: Kačerov – Masarykovy domovy – Zelené domky – U třech svatých – Kunratice – Koupaliště (Šeberák), přičemž úsekem: Kunratice – Koupaliště jezdily vybrané spoje pouze o letních nedělích a jen za příznivého počasí. V následujících letech se tyto spoje neuváděly (?). Při reorganizaci linkového vedení pražské městské hromadné dopravy, uskutečněné k 31. prosinci 1951, obdržela autobusová linka U nové číselné označení 114. Až 11. července 1970 byly v letním období celotýdenně zavedeny spoje do konečné Šeberák (původně Koupaliště). Od 19. října 1970 se trasa „ stočtrnáctky“ dostala do podoby: Ryšánka – Budějovické nám. – V podzámčí – Kunratice – Šeberák. Všechny spoje zřejmě projížděly celou trasou.
1975 – Ve schématu linkového vedení pražské městské hromadné dopravy vidíme trasu linky číslo 114 – Archiv DP
Počínaje 1. listopadem 1971 opět jezdily celotýdenně vybrané spoje úsekem: Kunratice – Šeberák. Při otevření úseku metra I. C (Sokolovská, nyní Florenc – Kačerov), dne 9. května 1974, došlo k ukončení „stočtrnáctky“ právě v terminálu Kačerov. Pravděpodobně po 8. červenci 1974 byl zrušen závlek přes zastávku V podzámčí. K 18. září 1981 se díky prodloužení a úpravě dostala trasa do podoby: Budějovická – V podzámčí – Kunratice – Šeberák. Uvedená úprava setrvala jen do 1. října 1982, než nastalo opětovné ukončení autobusové linky číslo 114 v terminálu Kačerov.
17. února 1990 – Ikarus 280.08 ev. č. 4431 na Šeberáku – Jan Arazim
Další změny trasy přišly až v nedávné době. Od 9. prosince 2007 došlo k prodloužení trasy: Kačerov – Šeberák – Volha – Petýrkova – Chodov, přičemž úsekem: Šeberák – Chodov jezdily vybrané spoje v pracovní dny mezi 6 h až 20 h. K 1. září 2009 byla trasa opětovně zkrácena do konečné Šeberák, protože spoje na Chodov nahradila upravená autobusová linka číslo 197. Tři roky poté, 1. září 2012, se „stočtrnáctka“ dostala do současné polookružní podoby: KAČEROV – Institut klinické a experimentální medicíny – ÚSTAVY AKADEMIE VĚD – V Lískách – Institut klinické a experimentální medicíny – KAČEROV. Rozsah provozu byl stanoven pouze na všední dny do cca 20 h. Po 29. červnu 2013 přišla úprava rozsahu provozu, kdy je nově stanoven opět na pracovní dny, ale od 5 h do 22:30 h.
25. května 2013 – Karosa B931 zbavená reklamy Mogul během fotoakce pro dopravní fandy – Pavel Hypš
Ke dni 3. září 2017 je linka číslo 114 zrušena a nahrazena prodlouženou linkou číslo 138 a posílením linky číslo 193. Závěrem lze říci, že autobusová linka číslo 114 měla své nezastupitelné místo v jižním (či jihovýchodním) sektoru Prahy.
15. března 2011 – Karosa Citybus na lince číslo 114 v zastávce Nemocnice Krč – Jan Freitag
Zdroje: Linky MHD v Praze 1829 – 1990 (Prošek F., Fojtík P), knižní jízdní řády PID, web ropid.cz
6 Komentářů