Autobusová linka Pražské Integrované Dopravy (PID) číslo 115 brázdí pražské ulice už od roku 1949. Za tu dobu prošla řadou změn, úprav tras a rozsahu provozu. Jednou byla zrušena a vzápětí znovu zavedena. Do června 2013 byl jejím provozovatelem pražský Dopravní podnik a nyní ji má v režii soukromá firma ČSAD Polkost spol. s. r. o. z Kostelce nad Černými Lesy. Oba dopravci na „stopatnáctku“ nasazovali a nasazují autobusy standardní délky (včetně nízkopodlažních).
Od 9. prosince 19491) zavedl pražský Dopravní podnik autobusovou linku označenou písmenem P v trase: Kolbenka – Harfa – Hrdlořezy – Malešice – Nové Strašnice. Rozsah provozu byl stanoven na všední dny. V důsledku reorganizace linkového vedení pražské městské dopravy, provedené k 31. prosinci 1951, získala autobusová linka P nové číselné označení 115. K 24. červenci 1952 nastalo zkrácení trasy na Černokosteleckou. Celotýdenní provoz začal 30. října 1955 a současně došlo k úpravě trasy: Vysočany – Spojovací – Černokostelecká. Úsekem Vysočany – Spojovací se jezdilo pouze ve všední dny. Další úprava vstoupila v platnost 3. října 1958 a znamenala mírné prodloužení: Vysočany – Vysočanské nám. – Černokostelecká, přičemž úsekem: Vysočany – Vysočanské nám. jezdila „stopatnáctka“ jen ve všední dny.
Po 3. říjnu 1960 nahradila dočasně zrušenou linku číslo 111 a měla upravenou trasu: Vysočany – Vysočanské nám. – Černokostelecká – Štěrboholská – Autorenova – Dolní Měcholupy, přičemž úsekem: Autorenova – Dolní Měcholupy vedly jen vybrané spoje. K 16. lednu 1963 byla trasa zkrácena do zastávky Malešická silnice, ale už 2. května téhož roku jezdily všechny spoje na Černokosteleckou. Od 2. prosince 1963 měla autobusová linka číslo 115 trasu: Vysočany – Vysočanské nám. – Černokostelecká – Autorenova, přičemž úsekem: Černokostelecká – Autorenova jezdily spoje pouze ve špičkách všedních dnů. Trvalé zavedení všech spojů do konečné Vysočany přišlo 26. dubna 1964.
Ještě 11. prosince 1964 nastalo prodloužení trasy do obratiště Nový Hloubětín. Po 4. červenci 1966 začala „stopatnáctka“ jezdit z Vysočanského nám. přes Ohradu na Černokosteleckou, odkud pokračovala dál k Autorenově. K témuž dni byla zavedena autobusová linka X 115, s celotýdenním rozsahem provozu, v trase: Černokostelecká – Malešické nám.
Počínaje 10. prosincem 1967 jsme mohli znát autobusovou linku číslo 115 v trase: Nový Hloubětín – Černokostelecká – Kabelovna – Závod Kablo, přičemž úsekem: Kabelovna – Závod Kablo jezdily vybrané spoje ve špičkách všedních dnů. Ještě týž den přišlo zrušení linky X 115.
V Malešicích nastala od 4. dubna 1972 drobná úprava trasy, kdy z Malešického nám. vedlo několik spojů přes Sídliště Malešice. Tyto spoje jezdily v pracovní dny, o nedělích a celotýdenně večer. Už 13. června 1972 došlo k úpravě rozsahu provozu v úseku: Kablo – Černokostelecká, kudy směřovala část spojů ve špičkách pracovních dnů a zároveň existovaly i samostatné spoje jedoucí uvedeným úsekem. Rovněž byl drobně upraven rozsah provozu. Zanedlouho, 16. října 1972, měla „stopatnáctka“ trasu: Nový Hloubětín – Malešické nám. – Sídliště Malešice – Černokostelecká – Kablo a rozsah provozu stanoven na špičky pracovních dnů a nedělní večery. Úsekem: Černokostelecká – Nový Hloubětín jezdily spoje pouze ve špičkách pracovních dnů. K 25. březnu 1973 nastalo prodloužení trasy ze stávající konečné Kablo do obratiště Léčiva. Současně všechny spoje projížděly celou trasou, ale 20. prosince 1980 nastalo omezení rozsahu provozu jen na špičky pracovních dnů. Uvedené omezení souviselo s otevřením úseku metra II. A (Náměstí Míru – Želivského), které nastalo 19. prosince 1980.
Až po 22. lednu 1986 začala obsluhovat zastávky Na Homoli a Průmyslová (nyní Rádiová). K 9. červenci 1990 přišlo zrušení autobusové linky číslo 115, ale ještě týž den nastalo její znovuzavedení, ovšem v trase: Chodov – Benkova – Donovalská – Háje – Newtonova – Sídliště Petrovice. Tehdy byl rozsah provozu stanoven pouze na špičky pracovních dnů.
K 27. květnu 1995 došlo k úpravě trasy do podoby: Chodov – Benkova – Donovalská – Litochlebské nám. – Opatov – Metodějova – Háje. Další změna trasy vstoupila v platnost už 18. listopadu 1995, a tak měla podobu: Chodov – Chodovec – Blažimská – Hotel Košík (později Keblovská) a celotýdenní rozsah provozu.
Do současné (polookružní) podoby: Chodov – Pod Chodovem – Knovízská – Městský archiv (do 21. října 2006 Keblovská, od 1. července 2022 Městský archiv Chodovec) – Blažimská – Chodovec – Pod Chodovem – Chodov se trasa „stopatnáctky“ dostala 21. října 2006.
Mezi lety 2008 až 2011 se na lince číslo 115 občasně objevovaly kloubové autobusy, při konání větších společenských akcí v Top Hotelu u zastávky Městský archiv.
Dosud poslední změnou se stalo od 29. června 2013 převedení linky pod dopravce ČSAD Polkost. Nový dopravce na linku nasazuje rovněž standardně dlouhé autobusy (včetně nízkopodlažních).
Závěrem lze říci, že autobusová linka číslo 115 prošla pestrým a rozmanitým vývojem. Linek s polookružní trasou, zároveň sloužících coby napaječové k metru, v síti pražské městské hromadné dopravy není mnoho. I přes to zde má „stopatnáctka“ své nezastupitelné místo.
Poznámka:
1) V knize Pražské autobusy 1925 – 2005 (Fojtík P., Prošek F.) je uvedeno zavedení autobusové linky P k 5. prosinci 1949.
Zdroje: Linky pražské MHD 1829 – 1990 (Prošek F., Fojtík P.), knižní jízdní řády PID, Pražské autobusy 1925 – 2005 (Fojtík P., Prošek F.), web ropid.cz