126

0 Comments

S momentálně zrušenou autobusovou linkou Pražské Integrované Dopravy (PID) jsme se v hlavním městě mohli setkávat v letech 1960 – 1990 a 1994 – 2003. V první půli 70. let patřila mezi tzv. překryvné autobusové linky s odlišným tarifem. Její úpravy většinou vyvolávalo rozšiřování sítě pražského metra a druhé její zrušení přišlo při zprovoznění tramvajové trati Hlubočepy – Sídliště Barrandov. Dopravcem „stodvacetšestky“ se v obou případech stal pražský Dopravní podnik, který na ni nasazoval standardně dlouhé (1960 – 1990) a kloubové autobusy (1994 – 2003).

 31. července 2003 – Karosa City Bus 2081.20 ev. č. 6519 na lince číslo 126 v konečné Pražská čtvrť – Zdeněk Liška

Od 3. října 1960 zavedl pražský Dopravní podnik autobusovou linku číslo 126 v trase: Vysočany, Zákostelní(zastávka se nacházela v oblasti nynějšího Náměstí OSN) – Vysočanská radnice (obsluhovaná pouze v opačném směru) – Harfa – Nákladové nádraží Žižkov – Čechovo nám. Rozsah provozu byl stanoven na špičky všedních dnů. K 1. únoru 1962 nastalo omezení provozu na ranní špičky všedních dnů a 5. října 1968 začala „stodvacetšestka“ jezdit v ranní špičce pracovních dnů. K odklonu trasy ze zastávky Vysočanská radnice do konečné Nový Hloubětín došlo 16. března 1970.

1964 – Ve výřezu linkového vedení vidíme původní trasu autobusové linky číslo 126 – Archiv DP

Prodloužení trasy do podoby: Prosek, Lovosická – Prosek – Vysočanská radnice – Harfa – Nákladové nádraží Žižkov – Čechovo nám. – Kloboučnická přišlo 3. ledna 1971. Zároveň byl upraven rozsah provozu na pracovní dny (celodenně) a sobotní odpoledne. V souvislosti se zavedením tzv. překryvné sítě autobusových linek, od1. února 1971, získala autobusová linka číslo 126 nové číselné označení 226. K dalšímu prodloužení trasy na severní straně došlo 26. dubna 1971 a znamenalo zajíždění ke konečné tramvaje Sídliště Ďáblice. Až po 19. listopadu 1973 začala „stodvacetšestka“ obsluhovat zastávku K Žižkovu a pak se přes Koněvovu ulici dostala na Ohradu, odkud pokračovala po své trase na Kloboučnickou.

1986 – Autobusová linka číslo 126 uvedená v dobovém knižním jízdním řádu – sbírka Pavel Hypš

Při otevření úseku metra I. C (Kačerov – Sokolovská, nyní Florenc), dne 9. května 1974, přišlo zrušení tzv. překryvné sítě autobusových linek a tak námi popisovaná linka obdržela své původní označení číslem 126. V oblasti Vršovic nastala k 20. prosinci 1980 změna trasy, díky které „stodvacetšestka“ nově jezdila úsekem: Kodaňská – Čechovo nám. (obsluhovaná pouze v uvedeném směru) – Koh – i – noor (obsluhovaná pouze v opačném směru) – Ukrajinská – Kloboučnická. Uvedená úprava souvisela s prodloužením metra o úsek II. A (Náměstí Míru – Želivského), jež byl otevřen už 19. prosince 1980. První zrušení autobusové linky číslo 126 nakonec přišlo 23. listopadu 1990.

Léto 2003 – Karosa B 741 ev. č. 6076 na lince číslo 126 v zastávce Lihovar – Tomáš Pfeifer

Ke znovuzavedení autobusové linky číslo 126 došlo 1. září 1994, tentokrát v trase: Smíchovské nádraží – Lihovar – Geologická – Högerova – Chaplinovo nám. – Sídliště Barrandov – Štěpařská – Záhorského – Pražská čtvrť. Rozsah provozu měla stanoven celotýdenní a na linku byly nasazeny kloubové autobusy. Za zmínku stojí skutečnost, že mezi zastávkami: Lihovar – Geologická vedla trasa ulicí (radiálou) K Barrandovu. Vzhledem k neustále sílící individuální dopravě, znamenající časté zpoždění autobusů, přišel od 1. září 2002 trvalý odklon trasy přes Hlubočepy.

12. srpna 2003 – Karosa B 741 ev. č. 6065 na lince číslo 126 v terminálu Smíchovské nádraží – Tomáš Pfeifer

Z důvodu výstavby tramvajové trati Hlubočepy – Sídliště Barrandov v letech 2002 – 2003 bývala „stodvacetšestka“ často vedena drobně odlišnými (objízdnými) trasami. Ke zrušení autobusové linky číslo 126 došlo 28. listopadu 2003, aby ji (a další linky) od následujícího dne nahradila tramvajová doprava na již zmíněné trati.

 28. listopadu 2003 – Karosa B 941E ev. č. 6312 v posledním dni provozu linky číslo 126 stojí před železničním přejezdem v Hlubočepské ulici – Zdeněk Liška

Autor: Zdeněk Liška
Zdroje: Linky MHD v Praze 1829 – 1990 (Fojtík P., Prošek F.), knižní jízdní řády PID, web citybus.cz – článek o vývoji dopravní obslužnosti Barrandova
Poslední aktualizace:

Napsat komentář

Related Posts

195

10. prosince 2009 - Karosa B732 ev. č. 5710 na lince číslo 195 v obratišti Sídliště Čakovice - Zdeněk Liška Městská autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) číslo 195 tangenciálně spojuje severovýchodní oblast Prahy (Letňany,…

149

20. června 2008 - Karosa B732 ev. č. 5791 na lince číslo 149 poblíž zastávky Kafkova - Pavel Hypš Autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) č. 149 byla dvakrát zavedena a jednou zrušena. Po jejím…

118

S autobusovou linkou Pražské Integrované Dopravy (PID) číslo 118 se můžeme v jižním a jihovýchodním sektoru hlavního města setkávat od roku 1946. Za tu dobu byla dvakrát zavedena a jednou zrušena. V poválečném období navíc nesla písmenné označení.…