Linka číslo 129 je dnes jednou z hlavních autobusových linek PID, spojujících odlehlou městskou číst Zbraslav s terminálem metra Smíchovské nádraží. Dopravní podnik hlavního města Prahy sem vypravuje standardně dlouhé autobusy. V dnešním textu se však podíváme mnohem hlouběji do historie, jak to vlastně bylo se spojením Zbraslavi a centra Prahy v minulosti.
Již z roku 1906 je doložen jízdní řád poštovního dostavníku v trase Malá Chuchle, nádraží – Zbraslav. Nejedná se o překlep, chuchelská železniční zastávka stála původně v Malé Chuchli, poblíž dnešního domu Paroplavební 61/3, a sloužila zde až do roku 1941, zatímco zastávka ve Velké Chuchli zahájila svůj provoz až roku 1954 a do dnešní polohy byla přemístěna roku 2022. Za zajímavost stojí zmínit, že v roce 1906 byly v provozu ještě dostavníky Zbraslav nádraží – Zbraslav a Zbraslav nádraží – Dolní Břežany, z nichž však mnohem později vznikly jiné linky než právě 129.
Prokazatelně v roce 1930 provozoval soukromý dopravce (v přehledu bohužel není jeho jméno) automobilovou trať v trase Praha, Karlovo náměstí – Smíchov, U Anděla – Zbraslav – Jíloviště – Mníšek pod Brdy – Dobříš. I v tomto případě bychom mohli hledat podobnost s linkou číslo 129 a mnohem později také s linkou číslo 317. Mnohem zajímavější pro naše sledování historie linky číslo 129 je však autobusová linka Československých drah, která roku 1929 nesla označení 926, o rok později 911, a vedena byla v trase: Praha, Jungmannovo náměstí – Praha, Národní divadlo – Smíchov, Pod Kinskou – Smíchov, U Anděla – Smíchov, nádraží – Zlíchov – Malá Chuchle – Velká Chuchle, závodiště – Lahovice – Zbraslav. Na trase dlouhé 13,4 km zde byli v provozu tři autobusy.
Dne 25. června 1927 začal provozovat linku Praha – Zbraslav soukromý dopravce Vladimír Nedoma ze Zbraslavi. Nejdříve bez koncese, tu oficiálně získal k 29. listopadu 1927. Od roku 1935 se záznamy o této lince ztrácejí, jelikož byla autobusová doprava liberalizována, avšak pravděpodobně Nedomova linka jezdila až do začátku války v roce 1939.
Mezitím se zastávkové linky na Zbraslav vzdali ČSD a v souběhu se soukromou linku vyjely autobusy pražských Elektrických podniků 1. června 1936 na nově zavedenou příměstskou linku Z v trase: KARLOVO NÁMĚSTÍ – Hlubočepy – Velká Chuchle – ZBRASLAV.
Vlivem válečných konfliktů muselo roku 1939 dojít k razantnímu omezení provozu autobusových linek z důvodu nedostatku pohonných hmot. Jako první přišli na „odstřel“ linky příměstské linky, mezi něž patřila i linka Z, jelikož katastr Prahy končil tehdy již v Malé Chuchli. „Zetko“ bylo od 1. října 1939 zkráceno pouze do trasy Karlovo náměstí – Hlubočepy, avšak přežilo v tomto stavu pouze devět dní. K 10. říjnu 1939 byl provoz zastaven a k jeho obnovení již nikdy nedošlo.
Přelomový se pro námi popisovanou oblast stal až rok 1954. Z Prahy přes Zbraslav do Lipenců začali jezdit autobusy ČSAD (mnohem později nahrazené linkou číslo 241) a především 18. dubna 1954 zahájila provoz trolejbusová linka číslo 59, vedená v trase: ÚJEZD – Zborovská – Nádraží Smíchov (v dnešní ulici Strakonická) – Lihovar – Hlubočepy – Malá Chuchle – VELKÁ CHUCHLE (dnes Dostihová).
Trolejbusová linka číslo 59 projížděla, oproti ostatním trolejbusovým linkám, poměrně řídce osídlenou oblast, kde byla největší poptávka především o víkendech, díky možnostem rekreace a návštěvám dostihového závodiště. Právě z tohoto důvodu přestali od 18. 6. 1956 zajíždět pouze o víkendech trolejbusy linky číslo 59 do centra a byla vedena pouze v úseku Lihovar – Velká Chuchle v polovičních intervalech.
V roce 1959 bylo rozhodnuto o rozšíření Strakonické ulice na čtyřproudou komunikaci, jelikož již nezvládala nápor automobilové dopravy. Trolejové vedení tak mělo být dočasně sneseno. V rámci těchto opatření začali linku číslo 59 od 3. ledna 1960 zajišťovat autobusy.
V průběhu stavby začala být trolejbusová doprava poněkud méně populární a tak bylo rozhodnuto, že trolejbusy se již na chuchelskou trať nevrátí. Linka číslo 59, „dočasně“ zajišťovaná autobusy, tak získává od 1. ledna 1962 „autobusové“ číslo 129. Z tehdejší doby je doložena její trasa: LIHOVAR – Hlubočepy (dnes zrušená zastávka u podchodu k tramvajové smyčce) – Malá Chuchle – VELKÁ CHUCHLE (dnes Dostihová).
K 1. červenci 1968 došlo k prodloužení vybraných spojů z Velké Chuchle přes Lahovičky do Lahovic. Zajímavostí bylo, že tehdy se dalo v Lahovicích otáčet podjetím Strakonické ulice, v místech dnešní cyklostezky A102 se najíždělo na dnes již neexistující rampu směr Praha. Od 1. srpna 1970 jeli do Lahovic již všechny spoje linky číslo 129. Z jízdních řádů platných pro roky 1978 a 1979 je patrná ještě zastávka Lahovice podjezd, její přesnou polohu se však nepodařilo doložit.
Od 29. prosince 1979 se linka číslo 129 dočkává prodloužení z Lahovic přes Zbraslavské náměstí a Žabovřesky do zastávky Baně. O šest let později, konkrétně 3. listopadu 1985, je na opačném konci prodloužena z Lihovar do nově vybudovaného terminálu u stanice metra Smíchovské nádraží.
V souvislosti se zavedením sítě metrobusových linek, od 1. září 2012, došlo ke zrušení kapacitní linky 243 ze Sídliště Zbraslav na Smíchovské nádraží. Jedním z opatření, jak ji nahradit, bylo zavedení posilových ranních spojů ze zastávky Žabovřesky směrem na Smíchovské nádraží, které byly vedeny pouze v uvedeném směru. K jejich zrušení došlo již 20. listopadu 2012, jelikož byly vedeny již ze zastávky Kostrounek, a označeny tedy jako linka číslo 241.
Jako zajímavost dnešního stavu stojí zmínit, že vzhledem k bohatému „zpřejezdování“ s ostatními linkami se zde během pracovního dne vystřídá 13 vozidel, o víkendech 8, a to i přesto, že běžně nejedou více než čtyři najednou. Kromě kmenových 129 sem totiž přejíždí vozidla z linek 105, 120, 241, 244 nebo 907.