Červen 2010 – Karosa B731 ev. č. 7186 na lince číslo 131 poblíž zastávky Nemocnice Bubeneč – Pavel Hypš
S autobusovou linkou Pražské Integrované Dopravy (PID) číslo 131 se můžeme v síti pražské městské hromadné dopravy setkávat více než půl století. Má význam především pro dopravní obsluhu území Dejvic a Bubenče, přičemž jako jedna z mála částečně vede místy kudy kdysi jezdil trolejbus. Dopravcem „stotřicetjedničky“ se stal pražský Dopravní podnik, který na linku nasazuje autobusy standardní délky, včetně nízkopodlažních.
Od 17. června 1963 zavedl Dopravní podnik autobusovou linku číslo 131 v trase: Revoluční – Sibiřské nám. – Zelená – U Matěje. Rozsah jejího provozu byl stanoven pouze na špičky pracovních dnů, kdy posilovala především linku číslo 125, jedoucí tehdy v trase: Revoluční – Sibiřiřské náměstí – Zelená – U Matěje – Bořislavka.
K 1. říjnu 1967 došlo k rozšíření rozsahu provozu na celotýdenní a změně ukončení trasy. Nově „stotřicetjednička“ jezdila ze stávající konečné U Matěje dál na Bořislavku a na opačné straně byla ukončena v obratišti Špejchar. Po 12. červenci 1971 začaly jezdit ve špičkách pracovních dnů vybrané spoje přes zastávku Nádraží Bubeneč, ostatní obsluhovaly zastávku J. M. Sverdlova. Počínaje 18. říjnem 1971 všechny spoje trvale vedly přes Nádraží Bubeneč.
Další změna nastala 17. ledna 1972 a znamenala úpravu trasy: Špejchar – Nádraží Bubeneč – Hotel International (nyní se poblíž nachází zastávka Čínská, dříve též Podbaba) – Na Santince – Bořislavka. Po 23. květnu 1977 přestala „stotřicetjednička“ obsluhovat zastávku Hotel International a k 13. srpnu 1978 začala opětovně zajíždět do zastávky J. M. Sverdlova.
Od 15. února 1986 byla trasa upravena tak, že vedla přes Nádraží Bubeneč namísto zastávky J. M. Sverdlova. Až 26. února 1993 došlo k úpravě trasy téměř do současné podoby: Hradčanská (v ulici Pod Kaštany) – Sibiřské nám. – Nádraží Bubeneč (pouze v uvedeném směru) – Zelená – U Matěje – Dyrinka – Bořislavka.
Do současné podoby se linka číslo 131 dostala po otevření poslední úseku metra A z Dejvické k Nemocnici Motol. Ze zastávky Hanspaulka je odkloněna přes zastávku Sušická (pouze v uvedeném směru) do nové konečné Bořislavka, v prostoru bývalých zastávek Horoměřická. Od 29. dubna 2017 byla zřízena zastávka Sušická i v opačném směru.
Zajímavostí se stalo opakované zavedení posilových spojů při mezinárodních atletických závodech, Memoriálu Josefa Odložila, konaných na stadiónu Juliska vždy v červnu, a to prokazatelně nejméně od roku 2002 do současnosti. Uvedené posilové spoje nesly označení číslem 131. Provoz byl zajištěn přejezdy z jiných linek, včetně kmenové 131.
V novodobé historii „stotřicetjedničky“ došlo k zavedení „polonočních“ spojů jezdících do cca 1 h. Tyto spoje byly zavedeny 12. prosince 2004 a vozy byly označeny pořadovými čísly nočních linek, tzn. 51 a 52. Spoje jedoucí v cca 1 h byly zrušeny k 12. prosinci 2010 a dřívější spoje (okolo cca 0.30 h) zanikly až 6. března 2011. Uvedenou „polonoční“ dopravu plně nahradila noční autobusová linka číslo 515.
Autobusová linka číslo 131 stále patří do skupiny stabilních linek s relativně malým počtem změn. Území Dejvic a Bubenče obsluhuje od roku 1963, což je na současné poměry obdivuhodné.
Zdroje: Linky MHD v Praze 1829 – 1990 (Prošek F., Fojtík P.), knižní jízdní řády a další materiály PID, web roid.cz, poznatky autora, web citybus.cz (posilové spoje)