Autobusová linka 136 dnes nabízí významné tangenciální spojení Kobylis, Proseka, Spořilova a Jižního Města s průjezdem centrem Prahy ve čtvrtích Žižkov, Vinohrady a Vršovice. Již od svého vzniku byla částečně spjata se svou dnešní trasou, a proto si nyní rozebereme její historii.
Historický vývoj
Dne 19. července 1965 vyjíždí poprvé do ulic překryvná linka 136 v trase Kobylisy, Vozovna Kobylisy – Kobyliské náměstí – Vychovatelna – Rokoska – Dělnická – Štvanice – Florenc – Prokopovo náměstí – Baranova – Orionka – Murmanská – Nádraží Strašnice – Zahradní Město – Na Groši – Hostivař, Náměstí Jana Marata. Stavěla pouze ve jmenovaných zastávkách, provozována byla pouze ve všedních dnech. Spolu s linkami 133 a 135 byla také první linkou, kterou začaly pro Dopravní podnik externě zajišťovat autobusy ČSAD.
Kvůli zpřehlednění sítě, byly k 1. únoru 1971 překryvné linky přečíslovány o 100 výše, tudíž námi popisovaná linka získala označení 236. V souvislosti se zavedením provozu prvního úseku metra, 9. května 1974, byl zrušen tarifní systém překryvných linek a linka opět získává číslo 136. Ke stejnému datu byla v Hostivaři prodloužena její trasa do zastávky Sídliště Hornoměcholupská.
V roce 1977 byla na severním konci prodloužena do zastávky Sídliště Ďáblice, Burešova, roku 1984 naopak zkrácena do zastávky Prosek, Lovosická. V témže roce se také začala výrazně podobat dnešní trase díky přetrasování průjezdu Prahou 9 – z Lovosické vedla přes zastávky Liberecká, Prosek, Náměstí Lidových milicí (dnes Vysočanská), Harfa (dnes Nádraží Libeň), Krejcárek, Ohrada a Černínova.
Během změn při otevření stanice metra A Strašnická 11. července 1987 byla odkloněna z Orionky po trase Bělocerkevská – Bohdalec – Sídliště Spořilov, kde nahradila naopak zkrácenou linku 135 a její hostivařskou trasu nahradila nová linka 271. Ještě na začátku 90. let byla na severním konci opět vedena z Proseka na Sídliště Ďáblice.
Od 10. května 2005 byla „stotřicetšestka“ v souvislosti s otevřením obchodního centra Chodov prodloužena ze Sídliště Spořilov přes Roztyly, Dědinovu a Chodov na konečnou Koleje Jižní Město, kde nahradila linky 118 a 121.
Ke dni 9. května 2008 proběhla reorganizace linkového vedení na severu Prahy v souvislosti s otevřením metra C do Letňan. Linka 136 byla k tomuto dni ze Sídliště Ďáblice prodloužena přes Šimůnkovu k Vozovně Kobylisy, tedy do míst, kde jezdila již mezi roky 1977 a 1984. Nahradila zde zrušenou linku 175 a odkloněné linky 181 a 183.
Velkou změnou prošla naše linka od 1. září 2012, kdy si prohodila jižní konec s linkou 135, jezdila tedy v trase Vozovna Kobylisy – Šimůnkova – Sídliště Ďáblice – Střížkov – Prosek – Vysočanská – Nádraží Libeň – Ohrada – Flora – Orionka – Bělocerkevská – Spořilov – Opatov – Háje – Jižní Město. Od tohoto data je zároveň definována jako metrolinka s krátkými intervaly a provozem 4:30-0:30 hod. celý týden.
Dosud poslední významná změna trasy přišla v souvislosti s rozsáhlou reorganizací linkového vedení v severní části Prahy, kdy si námi popisovaná linka prohodila konec s linkou číslo 195 a je vedena v trase: Sídliště Čakovice – Obchodní centrum Čakovice – Tupolevova – Letňany – Prosek – Vysočanská – Nádraží Libeň – Ohrada – Flora – Orionka – Bělocerkevská – Spořilov – Opatov – Háje – Jižní Město.
Zdroje
web vetinari.wz.cz, web prazsketramvaje.cz (Z archivu), web Ropid.cz (trvalé změny linkového vedení), web wikipedia.cz (Městské autobusové linky v Praze od roku 1952), publikace Autobusy pražské městské hromady dopravy – Stanislav Linert, publikace Informace o pražské dopravě 1986, publikace Historie MHD v Praze – Pavel Fojtík, Stanislav Linert, František Prošek