136

0 Comments

Autobusová linka 136 dnes nabízí významné tangenciální spojení Kobylis, Proseka, Spořilova a Jižního Města s průjezdem centrem Prahy ve čtvrtích Žižkov, Vinohrady a Vršovice. Již od svého vzniku byla částečně spjata se svou dnešní trasou, a proto si nyní rozebereme její historii.

Historický vývoj

Autobus SOR NB18 na lince 136 přijíždí k zastávce Spořilov – Martin Dufek

Dne 19. července 1965 vyjíždí poprvé do ulic překryvná linka 136 v trase Kobylisy, Vozovna Kobylisy – Kobyliské náměstí – Vychovatelna – Rokoska – Dělnická – Štvanice – Florenc – Prokopovo náměstí – Baranova – Orionka – Murmanská – Nádraží Strašnice – Zahradní Město – Na Groši – Hostivař, Náměstí Jana Marata. Stavěla pouze ve jmenovaných zastávkách, provozována byla pouze ve všedních dnech. Spolu s linkami 133 a 135 byla také první linkou, kterou začaly pro Dopravní podnik externě zajišťovat autobusy ČSAD.

19. července 1965 – Síť autobusů a trolejbusů v Praze, oranžově je linka číslo 136 – schéma použito z publikace Historie MHD v Praze

Kvůli zpřehlednění sítě, byly k 1. únoru 1971 překryvné linky přečíslovány o 100 výše, tudíž námi popisovaná linka získala označení 236. V souvislosti se zavedením provozu prvního úseku metra, 9. května 1974, byl zrušen tarifní systém překryvných linek a linka opět získává číslo 136. Ke stejnému datu byla v Hostivaři prodloužena její trasa do zastávky Sídliště Hornoměcholupská.

1974 – Autobus ŠM11 na lince 236 na Bubenském nábřeží – T. Dvořák

V roce 1977 byla na severním konci prodloužena do zastávky Sídliště Ďáblice, Burešova, roku 1984 naopak zkrácena do zastávky Prosek, Lovosická. V témže roce se také začala výrazně podobat dnešní trase díky přetrasování průjezdu Prahou 9 – z Lovosické vedla přes zastávky LibereckáProsekNáměstí Lidových milicí (dnes Vysočanská), Harfa (dnes Nádraží Libeň), Krejcárek, Ohrada Černínova.

Červen 1986 – Výpis z jízdního řádu linky číslo 136 – Informace o pražské dopravě 1986

Během změn při otevření stanice metra A Strašnická 11. července 1987 byla odkloněna z Orionky po trase Bělocerkevská – Bohdalec – Sídliště Spořilov, kde nahradila naopak zkrácenou linku 135 a její hostivařskou trasu nahradila nová linka 271. Ještě na začátku 90. let byla na severním konci opět vedena z Proseka na Sídliště Ďáblice.

Autobus Karosa B741 na konečné linky 136 Sídliště Spořilov – Jan Arazim

Od 10. května 2005 byla „stotřicetšestka“ v souvislosti s otevřením obchodního centra Chodov prodloužena ze Sídliště Spořilov přes Roztyly, Dědinovu Chodov na konečnou Koleje Jižní Město, kde nahradila linky 118 a 121.

30. října 2006 – Ukázka jízdního řádu linky 136

Ke dni 9. května 2008 proběhla reorganizace linkového vedení na severu Prahy v souvislosti s otevřením metra C do Letňan. Linka 136 byla k tomuto dni ze Sídliště Ďáblice prodloužena přes Šimůnkovu Vozovně Kobylisy, tedy do míst, kde jezdila již mezi roky 1977 a 1984. Nahradila zde zrušenou linku 175 a odkloněné linky 181 a 183.

26. červena 2011 – Karosa Citybus 18M ev. č. 6503 jako linka 136 na Krejcárku – Pavel Hypš

Velkou změnou prošla naše linka od 1. září 2012, kdy si prohodila jižní konec s linkou 135, jezdila tedy v trase Vozovna Kobylisy – Šimůnkova – Sídliště Ďáblice – Střížkov – Prosek – Vysočanská – Nádraží Libeň – Ohrada – Flora – Orionka – Bělocerkevská – Spořilov – Opatov – Háje – Jižní Město. Od tohoto data je zároveň definována jako metrolinka s krátkými intervaly a provozem 4:30-0:30 hod. celý týden.

2. září 2012 – SOR NB18 ev. č. 6682 na metrobusové lince 136 přijíždí na zastávku Chodovec – Pavel Hypš

Dosud poslední významná změna trasy přišla v souvislosti s rozsáhlou reorganizací linkového vedení v severní části Prahy, kdy si námi popisovaná linka prohodila konec s linkou číslo 195 a je vedena v trase: Sídliště Čakovice – Obchodní centrum Čakovice – Tupolevova – Letňany – Prosek – Vysočanská – Nádraží Libeň – Ohrada – Flora – Orionka – Bělocerkevská – Spořilov – Opatov – Háje – Jižní Město.

2. května 2017 – Irisbus Citybus 18M ev. č. 6507 přijíždí na lince číslo 136 do zastávky Čakovický zámek – Pavel Hypš

Zdroje

web vetinari.wz.cz, web prazsketramvaje.cz (Z archivu), web Ropid.cz (trvalé změny linkového vedení), web wikipedia.cz (Městské autobusové linky v Praze od roku 1952), publikace Autobusy pražské městské hromady dopravy – Stanislav Linert, publikace Informace o pražské dopravě 1986, publikace Historie MHD v Praze – Pavel Fojtík, Stanislav Linert, František Prošek

Galerie

Napsat komentář

Related Posts

146

Autobusová linka pražské městské hromadné dopravy číslo 146 brázdí ulice hlavního města již ve čtvrté podobě. Zajímavá byla zejména díky specifickému rozsahu provozu. Dopravcem „stočtyřicetšestky“ vždy býval pražský Dopravní podnik, který na ni nasazoval autobusy…

425

Autobusová linka Pražské Integrované Dopravy (PID) číslo 425 jezdí mezi Berounem a Mořinkou přes Loděnice, Bubovice a Mořinu. Do systému PID byla zařazena teprve v roce 2002, ovšem její předchůdkyně, v režii tehdejšího státního dopravce ČSAD, existovala mnohem…

302

Tímto článkem si přiblížíme především vývoj dopravní obslužnosti obce Přezletice. Již od 50. let 20. století sem zajížděly vybrané spoje autobusových linek spojujících zejména Prahu s Brandýsem nad Labem – Starou Boleslaví. Provozovatelem byl státní…