20. srpna 2003 – Karosa B732 ev. č. 7128 na lince číslo 137 v terminálu Na Knížecí – Zdeněk Liška
Autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) č. 137 byla zavedena v roce 1969, kdy společně s dalšími linkami nahrazovala zrušené trolejbusové linky. Tehdy nové autobusové linky spojovaly především oblasti Jinonic a Smíchova, přičemž „stotřicetsedmička“ pokračovala přes centrum Prahy až do Strašnic. Při otevírání některých úseků metra byla její trasa několikrát zkrácena. V novodobé historii však došlo k prodloužení trasy a k dalším úpravám. Provozovatelem a zároveň dopravcem autobusové linky č. 137 byl (a je) pražský dopravní podnik, který na ni nasazuje standardně dlouhé autobusy (včetně nízkopodlažních).
V souvislosti s rušením trolejbusové sítě v Praze, došlo v roce 1969 k zavedení autobusových linek č. 128, 137 a 153, které tehdy nahradily trolejbusové linky č. 52 (Krajský národní výbor – Jinonice) a č. 60 (Krajský národní výbor – Motorlet). Autobusová linka č. 137 byla zavedena od 31. března 1969, kdy vedla trasou: Průběžná – Zdravotní ústav – Orionka – Náměstí Míru – Krakovská (pouze ve směru tam) – Štěpánská (pouze ve směru zpět) – Karlovo náměstí – Jiráskovo náměstí – Krajský národní výbor – Knížecí – Malvazinky – Motorlet. Rozsah provozu „stotřicetsedmička“ měla celotýdenní.
Jistě není bez zajímavosti, že trolejbusová trať: Motorlet – Jinonice byla zrušena právě ke dni 31. března 1969 a trať: Knížecí – Motorlet byla zrušena až ke dni 31. května 1969. Několik pozůstatků z obou trolejbusových tratí existovalo i po roce 2000.
Počínaje dnem 3. listopadu 1969 byla trasa námi popisované autobusové linky prodloužena o úsek: Sídliště Zahradní Město, západ – Želivecká – Nádraží Strašnice – Průběžná.
V souvislosti s otevřením úseku metra I. C (Kačerov – Sokolovská, nyní Florenc), ke dni 9. května 1974, byla trasa „stotřicetsedmičky“ nově vedena z Náměstí Míru přes zastávku I. P. Pavlova (zde byl možný přestup na linku metra a další linky povrchové dopravy) do zastávky Karlovo náměstí a dále pokračovala po své původní trase k Motorletu.
Při otevření úseku metra II.A (Náměstí Míru – Želivského) byla, od 20. prosince 1980, trasa autobusové linky č. 137 zkrácena do úseku: Náměstí Míru – Motorlet. V souvislosti s otevřením úseku metra I. B (Smíchovské nádraží – Sokolovská, nyní Florenc), ke dni 3. listopadu 1985, došlo ke zkrácení trasy „stotřicetsedmičky“ ke stanici metra Moskevská (nyní Anděl), ale konečná/nástupní zastávka se od té doby nachází v terminálu Na Knížecí, kde jsou autobusy odstavovány.
Od 21. dubna 1986 byla trasa linky č. 137 dále upravena: Moskevská (Na Knížecí) – Malvazinky – Motorlet – Vidoule – Jinonice, přičemž v úseku: Motorlet – Jinonice jezdily vybrané spoje v sedlech pracovních dnů. Ke zkrácení trasy do podoby: Moskevská (Na Knížecí) – Motorlet (nyní U Waltrovky) došlo od 21. května 1990.
Po spuštění sítě tzv. „metrobusových“ linek, od 1. září 2012, byla trasa „stotřicetsedmičky“ prodloužena a upravena do podoby: Na Knížecí – Malvazinky – U Waltrovky – Vidoule – Jinonice – Stará Stodůlecká – Nové Butovice – Bucharova – Mládí – Sídliště Stodůlky, čímž nahradila tehdy zrušenou linku číslo 130.
Rozsah provozu zůstal i nadále celotýdenní, ale v úseku: U Waltrovky – Sídliště Stodůlky jezdily vybrané spoje v přepravních špičkách pracovních dnů a od 10. října 2012 jezdily tyto spoje také v sedlech pracovních dnů.
Další změna vstoupila v platnost od 29. června 2013, kdy úsekem: U Waltrovky – Sídliště Stodůlky jezdily vybrané spoje zřejmě už celotýdenně. K témuž datu byly zavedeny samostatné spoje vedoucí úsekem: Bavorská – Nové Butovice provozované pouze v přepravních špičkách pracovních dnů.
Po prodloužení trasy metra A do stanice Nemocnice Motol byla, od 7. dubna 2015, trasa „stotřicetsedmičky“ upravena do podoby: Na Knížecí – Malvazinky – U Waltrovky – Nové Butovice – Mototechna – Bavorská, přičemž úsekem: U Waltrovky – Bavorská jezdily jen vybrané spoje. Od uvedeného data, tedy od 7. dubna 2015, byly zavedeny samostatné spoje jezdící úsekem: Nové Butovice – Bavorská a provozované pouze v přepravních špičkách pracovních dnů.
Další změna trasy námi popisované linky vstoupila v platnost od 1. května 2016, kdy se dostala do podoby: Na Knížecí – U Waltrovky – Jinonice – Nové Butovice – Mládí – Luka – Velká Ohrada, ale úsekem: Nové Butovice – Velká Ohrada jezdily spoje pouze v pracovní dny v době od cca 6 h do cca 20 h. Původní úsek: Bucharova – Bavorská nahradila odkloněná a upravená autobusová linka č. 149.
Jiná změna trasy autobusové linky č. 137 přišla ode dne 1. července 2017, kdy byla ze zastávky Píškova odkloněna přes zastávku Bašteckého do obratiště Malá Ohrada.
Zanedlouho, k datu 23. srpna 2017, došlo k úpravě trasy do podoby: Na Knížecí – Malvazinky – U Waltrovky – Hutmanka (na znamení) – U Trezorky (na znamení) – Jinonice – Vidoule (na znamení) – Stará Stodůlecká (na znamení) – Nové Butovice – Mládí (na znamení v určitých obdobích) – Luka – Malá Ohrada. Nově tak úsekem: Na Knížecí – Jinonice jezdily všechny spoje a v úseku: Jinonice – Malá Ohrada pak jezdily vybrané spoje v pracovní dny v době od cca 5:30 h do cca 20:30 h. Počínaje dnem 30. června 2018 byly spoje dříve ukončené v zastávce Jinonice opět zkráceny do zastávky U Waltrovky.
Zdroje: Vývoj linek veřejné dopravy v Praze, Linky MHD 1875 – 2015 (F. Prošek), Historie městské hromadné dopravy v Praze (F. Prošek, P. Fojtík, S. Linert, Praha 2000), internet: www.pid.cz