148

0 Comments

16. října 2003 – Karosa B731 ev. č. 7038 na lince číslo 148 v zastávce Budějovická – Zdeněk Liška

Autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) č. 148 byla nejprve zavedena v roce 1967, kdy částečně nahradila trolejbusovou linku č. 61. Od té doby až do roku 2013 primárně zajišťovala dopravní obslužnost Podolí s okolím, přičemž se na „stočtyřicetosmičku“ nasazovaly standardně dlouhé autobusy (včetně nízkopodlažních). Znovu na scéně se linka č. 148 objevuje od podzimu 2016, kdy došlo k přečíslování původní midibusové linky č. 291. V obou případech se dopravcem „stočtyřicetosmičky“ stal pražský dopravní podnik.

20. listopadu 2016 – Solaris Urbino 8,9 LE ev. č. 2052 na lince č. 148 vjíždí do Apolinářské ulice – Pavel Hypš

Autobusová linka č. 148 byla zavedena od 9. ledna 1967, a to v trase: Václavské náměstí – Větrov – Výtoň – Podolí (později Podolská vodárna) – Děkanka. Rozsah provozu byl stanoven na ranní přepravní špičky všedních dnů. V době zavedení, společně s autobusovou linkou č. 138 (Václavské náměstí – Větrov – Výtoň – Podolí – Náměstí Hrdinů – Závody 9. května), tak byla nahrazena trolejbusová linka č. 61 a zrušené trolejbusové tratě: Štěpánská – Václavské náměstí – Krakovská a Ječná – Podolí – Pankrác, závody 9. května (obě zrušeny právě ke dni 9. ledna 1967). Od 18. března 1967 byl provoz „stočtyřicetosmičky“ rozšířen i na ranní přepravní špičky pracovních sobot. K omezení rozsahu provozu na ranní přepravní špičky pracovních dnů došlo ke dni 5. října 1968.

12. května 1975 – Ve výřezu z mapy je vidět trasa autobusové linky č. 148 – Archiv DP Praha

Už od 17. října 1968 došlo k prodloužení trasy a k úpravě zastávek Děkanka (nově obsluhovaná pouze ve směru tam) a Náměstí Hrdinů (nově obsluhovaná ve směru zpět, tzn. ve směru na Václavské náměstí). V souvislosti s otevřením úseku metra I. C (Kačerov – Sokolovská, nyní Florenc; úsek uveden do provozu dne 9. května 1974), byla upravena trasa autobusové linky č. 148, ke dni 9. května 1974, do podoby: Podolí – Klikovka – Pražského povstání (dříve Náměstí Hrdinů) – Na Hřebenech – Klaudiánka. Rozsah provozu byl nově celotýdenní. Od 6. září 1982 došlo k úpravě a k prodloužení trasy do verze: Bělocerkevská – Kodaňská (zastávka obsluhovaná ve směru tam) – Tolstého (zastávka obsluhovaná ve směru zpět) – Náměstí Míru – Větrov – Botanická zahrada – Výtoň – Podolí – Pražského povstání – Klaudiánka, přičemž v úseku: Bělocerkevská – Podolí jezdily spoje jen v přepravních špičkách a v sedlech pracovních dnů. 

Září 1985 – Seznam zastávek autobusové linky č. 148 uvedený v dobové brožuře – sbírka Pavel Hypš

Počínaje dnem 1. srpna 1984 byla trasa „stočtyřicetosmičky“ nově zakončena v zastávce Československá televize (později Kavčí hory). V souvislosti s prodloužením trasy metra A do stanice Strašnická (ke dni 11. července 1987) byla, od 13. července 1987, trasa námi popisované linky zkrácena do úseku: Náměstí Míru – Podolí – Československá televize, přičemž mezi Náměstím Míru a Podolím jezdily spoje pouze v přepravních špičkách a v sedlech pracovních dnů. K dalšímu zkrácení trasy došlo od 27. února 1993, kdy autobusová linka č. 148 jezdila úsekem: Podolská vodárna – Kavčí hory. Ode dne 30. srpna 1997 vedla trasa dál z Kavčích hor přes zastávky Sídliště Pankrác, Na strži, Ryšánka do konečné zastávky Budějovická, přičemž spoje jedoucí na Budějovickou byly provozovány v pracovní dny, a to v době od cca 7 h do cca 18 h. 

30. října 2003 – Karosa B 732 ev. č. 5929 na lince č. 148 v nástupní zastávce Podolská vodárna – Zdeněk Liška

Od 25. ledna 1999 jezdila „stočtyřicetosmička“ trasou: Podolská vodárna – Kavčí hory – Budějovická, přičemž rozsah provozu zůstal celotýdenní, ale úsekem: Kavčí hory – Budějovická jezdily spoje v sedlech a přepravních špičkách (pouze vybrané spoje) pracovních dnů. Za dva roky, konkrétně od 3. dubna 2001, došlo k úpravě některých nácestných zastávek: Krčská (nově obsluhovaná pouze ve směru tam), Ryšánka (nově obsluhovaná pouze ve směru zpět) a Budějovická (současná zastávka Poliklinika Budějovická). Počínaje dnem 8. listopadu 2002 vstoupila v platnost další úprava trasy: Podolská vodárna – Pražského povstání – Kavčí hory – Na strži – Ryšánka (zastávka obsluhovaná v obou směrech) – Antala Staška – Budějovická.

30. října 2003 – Karosa B 731 ev. č. 7040 na lince č. 148 v zastávce Pražského povstání – Zdeněk Liška

V souvislosti s otevřením úseku metra IV. C. II. (Ládví – Letňany), došlo od 9. května 2008 na autobusové lince č. 148 k dílčí úpravě trasy: Podolská vodárna – Kavčí hory – Budějovická, kdy úsekem: Kavčí hory – Budějovická jezdily vybrané spoje v sedlech a v přepravních špičkách pracovních dnů. K datu 30. června 2012 byla trasa zkrácena do úseku: Podolská vodárna – Pražského povstání – Kavčí hory. Autobusová linka č. 148 (Podolská vodárna – Kavčí hory) byla zrušena ke dni 29. června 2013, kdy ji nahradila upravená linka č. 121.

2. února 2004 – Karosa B 732 ev. č. 5925 na lince č. 148 v zastávce Klikovka – Zdeněk Liška

V síti pražských autobusů se č. 148 znovu na scéně objevuje od 15. října 2016, kdy bylo použito k přečíslování původní midibusové linky č. 291 (I. P. Pavlova – Větrov – Karlovo náměstí – Apolinářská – I. P. Pavlova). Kromě dílčích časových úprav některých spojů zůstala trasa zachována, rozsah provozu je i nadále celotýdenní, a to v době od cca 5:30 h do cca 20 h. Na „stočtyřicetosmičce“ se objevily také midibusy Ikarus E91.AR a v poslední době se na ni vypravují vozy Solaris Urbino 8,9 LE.

9. května 2007 – Karosa B 731 ev. č. 7202 na lince č. 148 v obratišti Budějovická – Zdeněk Liška

Zdroje: Vývoj linek veřejné dopravy v Praze; Linky MHD 1875 – 2015 (F. Prošek, 2016); internet: www.pid.cz, poznatky autora

Napsat komentář

Related Posts

913

13. května 2019 - Karosa B951 ev. č. 4018 na lince číslo 913 v obratišti Točná - Zdeněk Liška Noční autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) č. 913 byla zavedena v roce 2017. Svým trasováním…

234

Autobusová linka Pražské integrované dopravy číslo 234 zajišťovala přes 20 let dopravní obsluhu odlehlé části Jarova, kde je větší vzdálenost od tramvajových zastávek. Po celou dobu provozu byl jejím dopravcem Dopravní podnik hlavního města Prahy…

593

Regionální autobusová linka Pražské integrované dopravy číslo 593 posiluje v pracovní dny spojení středočeských měst Slaný a Velvary a zároveň zajišťuje jako jediná dopravní obsluhu řady nácestných obcí. Vypravovány sem jsou standardně dlouhé autobusy dvou dopravců.…