Městská autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) č. 167 patří do skupiny linek s malým počtem změn a úprav. Od svého zavedení v roce 1971 zajišťuje dopravní obslužnost motolské nemocnice s Košířemi a od poloviny 80. let také se Smíchovem. Mezi lety 1971 až 2012 na ni byly vypravovány standardně dlouhé autobusy a od roku 2012 (až dosud) na ni jsou vypravovány kloubové autobusy. Od počátku až do dnešních dnů je jejím dopravcem a provozovatelem pražský dopravní podnik.
Ode dne 3. ledna 1971 byla zavedena autobusová linka č. 167, která vedla trasou: Motol – Pod motolskou nemocnicí – Nemocnice Motol. Rozsah provozu byl celodenní a celotýdenní. Počínaje dnem 29. srpna 1971 došlo k prodloužení trasy do konečné Kotlářka, kde byl možný přestup na tramvajové linky. Zřejmě od 1. září 1973 byla trasa upravena do podoby: Kotlářka – Sídliště Homolka – Nemocnice Motol – Pod Homolkou. Ode dne 23. února 1976 „stošedesátsedmička“ jezdila jednosměrně v trase: Kotlářka – Pod motolskou nemocnicí – Nemocnice Motol – Sídliště Homolka – Kotlářka.
V souvislosti s rekonstrukcí Plzeňské ulice byla, od 5. září 1977 do 8. listopadu 1979, trasa linky č. 167 upravena do podoby: Anděl – Kavalírka – Kotlářka – Sídliště Homolka – Nemocnice Motol – Kudrnova. Po skončení rekonstrukce jezdila námi popisovaná linka jen mezi zastávkami Kudrnova až Kotlářka. Po otevření úseku metra I. B (Sokolovská, nyní Florenc – Smíchovské nádraží; úsek otevřen ke dni 2. listopadu 1985) byla, od 3. listopadu 1985, trasa „stošedesátsedmičky“ prodloužena a dál upravena: Moskevská (nyní Anděl), terminál Na Knížecí – Kotlářka – Sídliště Homolka – Nemocnice Motol (dnes Kudrnova) – Kukulova (dnes Nemocnice Motol) – Motol, Šafránka (resp. Šafránecká). Počínaje dnem 16. ledna 1993 došlo k dosud poslední změně trasy: Na Knížecí – Kotlářka – Sídliště Homolka – Nemocnice Motol (dnes Kudrnova) – Dětská nemocnice (dříve Kukulova, dnes Nemocnice Motol) – Na Šafránce – Nemocnice Na Homolce.
V souvislosti se zavedením tzv. „metrobusové sítě linek“, od 1. září 2012, se na „stošedesátsedmičku“ začaly vypravovat kloubové autobusy. Uvedená „metrobusová síť“ se vyznačovala krátkými intervaly mezi spoji (v přepravních špičkách pracovních dnů) a také nasazováním kloubových autobusů (na značnou část linek). V novodobé historii se na vypravování linky č. 167 podílely (a podílejí) řepské a kačerovské garáže.
Zdroje:
- Vývoj linek veřejné dopravy v Praze; Linky MHD 1875-2015 (Ing. F. Prošek, 2016)
- Knižní jízdní řády
- www.pid.cz
- poznatky autora