Minibusová linka Pražské integrované dopravy číslo 168 dnes zajišťuje řadu místních spojení napříč Prahou 5. Ne vždy tomu tak bylo, pod tímto číslem se vystřídalo již několik tras a rozebereme si je právě v tomto článku.
Dne 9. prosince 1970 vyjíždí posila linky číslo 155, označená X155, vedená v trase: ŽIDOVSKÉ HŘBITOVY (dnes Želivského) – Nad Vodovem (T) (dnes Pod Třebešínem) – Hollarovo náměstí (Z) (vstřícně Hollarovu náměstí na Vinohradské) – Na Palouku – Hostýnská – SÍDLIŠTĚ MALEŠICE. Od 5. dubna 1971 získala vlastní číselné označení, a to právě 168.
Od 11. října 1971 začala pouze ve směru Sídliště Malešice zajíždět přes Nákladové nádraží Žižkov na Třebešínem, naopak v opačném směru jela ulicí Nad Vodovodem. K 3. červenci 1972 došlo k prodloužení trasy z Malešic přes Malešickou na Biskupcovu. Ve směru do Malešic jela kolem Hollarova náměstí, opačně ulicí Nad Vodovodem. Na opačné straně byly vybrané spoje prodlouženy do zastávky Malešické náměstí, což bylo hned 16. října 1972 zrušeno.
K 19. prosinci 1972 došlo ke změně místa obratu na Žižkově, nově byla ukončena v zastávce Jeseniova ve stejnojmenné ulici. Mezi 9. květnem až 28. srpnem 1974 byly navíc zřízeny posilové spoje Jeseniova – Třebešín – Nákladové nádraží Žižkov, označené jako X168.
Od 15. ledna 1975 byla linka číslo 168 zrušena, avšak hned od 19. ledna 1975 byla zavedena nová linka číslo 168 v trase: HLAVNÍ NÁDRAŽÍ (v ulici Opletalova) – U památníku – Černínova – Nákladové nádraží Žižkov – Tesla (dnes Červený dvůr) – Třebešín (T) – Malešická – VACKOV. Od 17. dubna 1978 dochází k prodloužení ze zastávky Vackov do nového obratiště Habrová.
K 20. prosinci 1980 dochází ke zkrácení linky číslo 168 pouze do trasy: HLAVNÍ NÁDRAŽÍ – Černínova – OHRADA. Od 4. listopadu 1984 byla z Ohrady opět prodloužena, tentokrát ovšem přes Pražačku, Jarov a Spojovací do zastávky Pod Šancemi. Od 14. dubna 1986 byla v místě obratu u Hlavního nádraží zřízena ještě konečná zastávka Smetanovo divadlo.
Od 23. listopadu 1990 je linka číslo 168 zkrácena do zastávky Kněžská luka (nástupní zastávka je Spojovací). Ve zbylém úseku ji nahradila nová linka číslo 273, která však neměla dlouhou životnost, a už 3. dubna 1991 je zrušena a do zastávky Pod Šancemi opět prodloužena linka číslo 168. Od 26. února 1993 je nakonec zrušena celá linka číslo 168.
Ještě jednou se vrátíme k datu 23. listopadu 1990. V tento den vyjela poprvé také účelová linka číslo 451 v trase: PALMOVKA – Pod Šancemi – Spojovací – Spolská – Dolní Počernice – Nádraží Běchovice – Výzkumné ústavy Běchovice – Újezd nad Lesy – SÍDLIŠTĚ ROHOŽNÍK. V provozu byla v pracovní dny ráno pouze ve směru Sídliště Rohožník, dopoledne obousměrně a odpoledne ve směru Palmovka. Od 1. září 1995 získává právě toto spojení nově číselné označení 168.
Od 15. dubna 1996 začali zajíždět do zastávky Pod Šancemi pouze vybrané spoje. Vlivem posilování souběžných linek došlo od 9. listopadu 1998 ke zkrácení linky číslo 168 do trasy PALMOVKA – POD ŠANCEMI. V provozu zůstalo pouze několik spojů pro návoz a odvoz pracovníků Pražských služeb.
Další změny přišli k 10. dubnu 1999. Linka číslo 168 byla opět prodloužena po své původní trase, ovšem tentokrát pouze do Dolních Počernic. Zajíždění do zastávky Pod Šancemi bylo pro nízkou poptávku zrušeno. V provozu byla v této podobě pouze v ranní špičce pracovních dnů jako posila souběžné linky číslo 109. Od 9. května 2008 dochází k posílení linky číslo 109 a linka číslo 168 je zrušena.
Znovu bylo číslo 168 využito od 11. prosince 2011 pro midibusovou linku v trase: NOVÉ BUTOVICE – Poliklinika Lípa – Hůrka – Kodymova – K Fialce – Za Mototechnou – Ordovická – Šafránkova – Motol – Nemocnice Motol – Na Šafránce – NEMOCNICE NA HOMOLCE. Dopravcem se stala firma About Me, vystřídaná od 1. září 2012 pražským Dopravním podnikem.
Od 29. června 2013 došlo ke zřízení zastávky Nárožní. Výraznější změnou však bylo od 7. dubna 2015 prodloužení trasy z Nemocnice Na Homolce Vypich, Polikliniku Petřiny a Vozovnu Střešovice na Bořislavku. Jako náhrada za zrušenou linku H2 byly zřízeny vložené spoje v intervalu 90 minut, zastavující pouze v zastávkách Kodymova – Nárožní – K Fialce – Motol – Nemocnice Motol – Kukulova (Z) – Vypich (T), které obsluhoval vůz Iveco Crossway, upravený pro převoz handicapovaných.
K 31. říjnu 2015 došlo k odklonu z Petřin přes Staré náměstí na Bílou Horu a zrušení vložených „invalidních“ spojů. Od tohoto data je tedy vedena v trase: NOVÉ BUTOVICE – Poliklinika Lípa – Hůrka – Kodymova – K Fialce – Za Mototechnou – Ordovická – Šafránkova – Motol – Nemocnice Motol – (Na Šafránce – Nemocnice Na Homolce – Na Šafránce) – Kukulova (Z) – Vypich – Větrník – Petřiny – Litovický potok – Ruzyňská škola – Drnovská (dnes Stochovská) – Staré náměstí – Jiviny – Ruzyňský hřbitov – BÍLÁ HORA.