197
Městská autobusová linka číslo 197 zajišťuje spojení několika oblastí Prahy 4 a 5 se stanicemi metra Smíchovské nádraží, Chodov a Háje. Její historie je však dlouhá více než 40 let a do dnešní podoby se dostala celou řadu změn.
1. března 2016 – SOR NB18 na lince číslo 197 vyjíždí z nástupní zastávky Smíchovské nádraží – Pavel Hypš
Poprvé vyjela námi popisovaná linka v den zahájení provozu prvního úseku pražského metra, tedy 9. května 1974, a to v trase: Novodvorská – Výzkumný ústav A. S. Popova (dnes Jílovská) – Podolská nemocnice – Národní divadlo – Revoluční – Dopravní podniky – Vychovatelna – Prosek. V provozu byla celodenně a celotýdenně. Od 10. ledna 1977 došlo k prodloužení z Proseka do zastávky Průjezdní, od 24. dubna 1982 k prodloužení na opačné straně trasy, z Novodvorské na Sídliště Lhotka.
12. května 1975 – Schéma trasy linky číslo 197 – Archiv DP
Dne 15. prosince 1982 došlo ke zřícení nábřežní zdi u Národního divadla a to zapříčinilo rozdělení námi popisované linky na dva samostatné úseky. Severní část trasy byla zkrácena do úseku Staroměstská – Průjezdní, jižní (pod označením X197) do úseku Sídliště Lhotka – Jiráskovo náměstí. Z ne zcela jasných důvodů již nikdy nedošlo ke sloučení obou úseků. Počínaje 5. únorem 1983 získává severní úsek číselné označení 187, jižní část dostává opětovně původní označení 197.
1982 – Karosa ŠM11 na lince číslo 197 v zastávce Staroměstská – Archiv DP
Díky otevření nového Barrandovského mostu (tehdy Most Antonína Zápotockého), dne 15. prosince 1983), je trasa linky číslo 197 změněna do podoby: Anděl – Křížová – Lihovar – Modřanská – Ke Krči – Novodvorská – Sídliště Lhotka – Nové Dvory – Sídliště Libuš. V nové trasa mj. Nahradila stávající linku číslo 211.
Karosa ŠM11 na lince číslo 197 – Archiv DP
Od 2. července 1984 došlo k vytvoření druhé varianty trasy, která z Nových Dvorů nejela do zastávky Sídliště Libuš, nýbrž k Masokombinátu Libuš (dnes Sídliště Písnice). Tyto spoje byly v provozu pouze ve špičkách pracovních dnů. Větvení spojů bylo zrušeno k 4. listopadu 1984, kdy byly zrušeny všechny spoje, kromě právě těch, jedoucích k masokombinátu. Navíc byly prodlouženy přes zastávky Budovatelů (dnes Chodov), Na Sádce a Modrá škola do zastávky Kosmonautů (dnes Háje).
Karosa ŠM11 na lince číslo 197 – Jan Arazim, web citybus.cz
Od 2. září 1985 byl obnoven celodenní a celotýdenní provoz, přičemž pouze ve špičkách pracovních dnů byl obsluhován úsek Masokombinát Písnice – Kosmonautů. Počínaje 3. listopadem 1985 dochází k odklonu do nového terminálu Moskevská (dnes Na Knížecí), místo stávající konečné zastávky Anděl.
12. července 2007 – Karosa B732 na lince číslo 197 v obratišti Háje – Pavel Hypš
Další změna provozu zasáhla linku číslo 197 až 1. září 2009, kdy ve snaze zjednodušit linkové vedení na Praze 4, nahrazuje zkrácenou linku číslo 114 a zrušenou linku číslo 199, v nové trase: Smíchovské nádraží – Lihovar – Sídliště Lhotka – Lhotecký les – Nové Dvory – Libuš – Kunratice – Šeberák – Volha – Chodov. Poněkud chaoticky byla vedena hned v několika variantách spojů:
- celá trasa Smíchovské nádraží – Chodov (pracovní dny do 21 hodin v intervalu 15 minut ve špičkách a 30 minut v ostatních obdobích)
- Smíchovské nádraží – Sídliště Lhotka (víkendový provoz – sobota 8:00 až 21:30, neděle 14:00 až 23:30)
- Nové Dvory – Smíchovské nádraží (posilové spoje pouze v ranní špičce pracovních dnů a pouze v uvedeném směru)
- Chodov – Volha (posilové spoje, pracovní dny do 23 hodin)
27. srpna 2010 – Posilové spoje linky číslo 197 z Chodova na Volhu – Pavel Hypš
V první polovině roku 2010 probíhala rozsáhlá výluka v oblasti Kunratice. Linka číslo 197 tehdy objížděla úsek mezi Libuší a Volhou přes zastávku Sídliště Písnice. Vzhledem k tomu, že během výluky začala jezdit do Kunratic nová linka číslo 293, trasování přes Písnici bylo prohlášeno od 9. května 2010 za trvalý stav.
15. listopadu 2010 – Karosa B931 na lince číslo 197 v zastávce Volha – Pavel Hypš
Další změny provázely linku číslo 197 k 1. září 2012. Byly na ni převedeny spoje zrušené linky číslo 198 a výrazně posílena v úseku Smíchovské nádraží – Sídliště Písnice, ve kterém byl také zaveden provoz i po celý den o víkendech. Zrušeny byly ranní posilové spoje z Nových Dvorů.
25. září 2012 – Karosa B741 na lince číslo 197 u zastávky Lhotecký les – Pavel Hypš
Ani tato trasa nezůstala definitivní, a od 29. června 2013 se dostává do podoby: Smíchovské nádraží – Sídliště Písnice – Na Jelenách – Chodov – Brodského – Donovalská – Brechtova – Háje. V provozu je celodenně a celotýdenně, přičemž vybrané spoje ve všech obdobích jsou vedeny pouze v trase Na Jelenách – Háje. Od 15. října 2016 jsou spoje v trase Na Jelenách – Háje zrušeny a nahrazeny novou linkou číslo 154.
4. května 2014 – Karosa Citybus na lince číslo 197 v zastávce Donovalská – Pavel Hypš
Po celou dobu provozu linky číslo 197 je jejím dopravcem Dopravní podnik hlavního města Prahy. Až do změn v roce 2009 na ni byly vypravovány vozy standardní délky, které vystřídaly autobusy kloubové. Standardní vozy však jezdily na většině vložených spojů, a to až do roku 2016, kdy se naposledy objevily na většině spojů jedoucích v trase Na Jelenách – Háje.
19. září 2016 – Karosa Citybus na lince číslo 197 v zastávce Modrá škola – Pavel Hypš
Autor: Pavel Hypš
Zdroje: publikace Linky MHD v Praze 1829-1990, web ropid.cz
Text zveřejněn: 15. října 2016