20
9. dubna 2015 – Iveco Citelis vypravený na linku číslo 20 vyčkává na Parkovišti KOME – Pavel Hypš
Karlovarská autobusová linka číslo 20 slouží dnes jako bezplatná doprava ze záchytného parkoviště na okraji města do lázeňského území. Vždy tomu tak ale nebylo, a její nepříliš dlouhou historii si shrneme v tomto textu.

Poprvé vyjíždí do ulic linka číslo 20 od 1. října 1993. Jejím úkolem bylo posílit především linku číslo 17 v Bohaticích. Její trasa vedla z terminálu Tržnice přes Drahomíru a po Pražském mostě do točny v Bohaticích. Od 6. dubna 1999 došlo k přetrasování linky číslo 5 a linka číslo 20 byla zrušena.

Podruhé se „dvacítka“ objevuje v již námi lépe známé variantě. Od 1. dubna 2001 začala zajišťovat přepravu z parkoviště Kouzelné městečko (zkracováno KOME) přes Lázně I na Divadelní náměstí. Přednostně sem byl vypravován kloubový autobus Ikarus 435.

Od září 2001 dochází ke zkrácení pouze do zastávky Lázně I. Kvůli tomu nastal značný úbytek cestujících a začal být vypravován autobus standardní délky. Mezi dubnem a říjnem 2002 byla znovu prodloužena na Divadelní náměstí, od té doby už však jezdí trvale pouze z KOME k Lázním I.

Zatím poslední změnou je přesunutí zastávky Lázně I od 1. září 2014 do bývalé zastávky linky číslo 2 (za lázeňskou budovou), jelikož původní zastávka je nově využita jako místo krátkodobého zastavení zájezdových autobusů.

Linka číslo 20 je zajímavá hned z několika důvodů. Jako jediná nejede přes centrální přestupní zastávku Tržnice, nepočítáme-li linku číslo 16, jejíž spoje ale přijíždějí z Tržnice po lince číslo 2. Další zajímavostí je, že vzhledem k její propagaci a omezení počtu motoristů v centru zde platí bezplatná přeprava. Díky tomu se zde objevily několikrát zkušební autobusy, které zde není potřeba vybavovat odbavovacím systémem.

Na linku je stabilně nasazován stejný vůz, v současnosti je jím Iveco Urbanway ev. č. 435, který vystřídal v roce 2015 vůz Iveco Citelis ev. č. 405. Vzhledem k tomu, že linka číslo 20 je v provozu pouze od 9 do 17 hodin, bývá autobus ještě využit ráno pro školní spoj linky číslo 13 a naopak večer pro divadelní a hokejové rozvozy nebo noční linky.

Zdroje: publikace Půlstoletí ve službách města (Mgr. Jakub Mráz), web k293.cz