215

0 Comments

1. července 1999 – Ikarus 280.08 ev. č. 4577 na sedmém pořadí linky č. 215 v nástupní zastávce v terminálu Kačerov – Archiv DP Praha

Městská autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) č. 215 byla zavedena v roce 1980, a to kvůli dopravní obslužnosti vznikajících sídlišť na Lhotce a v Libuši. Za celou dobu své existence prošla jedinou změnou trasy a některými dílčími úpravami zastávek. Díky provoznímu charakteru „dvěstepatnáctka“ patří mezi napáječové linky. Významnou provozní událostí se stalo ukončení provozu autobusů Ikarus 280.08 v pražské městské hromadné dopravě v roce 1999. Pro tuto rozlučkovou akci byla vybrána právě linka č. 215. Od roku 1980 do současnosti je dopravcem „dvěstěpatnáctky“ pražský dopravní podnik, který na ni nasazuje kloubové autobusy (včetně nízkopodlažních).

22. června 2013 – Karosa B 941E ev. č. 6343 na lince č. 215 opouští zastávku Pavlíkova – Zdeněk Liška

K zavedení autobusové linky č. 215 došlo od 13. října 1980, kdy vedla trasou: Kačerov – Nemocnice Krč – Zálesí – Sídliště Krč – Tempo – Přírodní – Sídliště Libuš. Rozsah provozu byl celotýdenní a zřejmě od počátku se na linku vypravovaly kloubové autobusy z kačerovských garáží. V době vzniku „dvěstěpatnáctky“ se ještě stavěly sídliště v oblasti Lhotky a Libuše a dále se stavěla pozemní komunikace nazvaná Jižní spojka (na katastru Krče začala její stavba už v roce 1979). Určitou zajímavostí je i skutečnost, že krčské sídliště (i zastávka Sídliště Krč) se nachází na katastru Lhotky.

29. dubna 2004 – Karosa B 741 ev. č. 6070 na lince č. 215 v terminálu Kačerov – Zdeněk Liška

Za zmínku stojí ukončení trasy linky v terminálu stanice metra Kačerov. Tento terminál byl uveden do provozu společně s prvním úsekem pražského metra (I. C Sokolovská, nyní Florenc – Kačerov), a to ke dni 9. května 1974. Už v roce 1974 byl do terminálu Kačerov instalován poprvé tzv. automatizovaný dispečerský a informační systém ADIS 500. Na děrné pásce byly zaznamenány časy odjezdů jednotlivých spojů, které se pomocí snímače přenášely na návěstidla umístěná u manipulačního odstavného prostoru. V případě potřeby mohl tuto signalizaci ovládat ručně dispečer. Toto zařízení bylo umístěno i v jiných obratištích autobusů a tramvají (např. Špejchar – zde návěstidlo existovalo ještě v roce 2004, i když nesloužilo svému účelu; Kotlářka; Nádraží Braník).

9. září 2005 – Karosa B 741 ev. č. 6062 na lince č. 215 před odjezdem ze zastávky Nemocnice Krč – Zdeněk Liška

K jediné změně trasy autobusové linky č. 215 došlo od 15. prosince 1983, kdy se na ní  nacházely zastávky: Kačerov, V podzámčí (na znamení a pouze ve směru tam; zastávka zrušena mezi roky 1985 a 1986 při výstavbě místních pozemních komunikací), Michelský les (nyní U Labutě, ale už neobsluhovaná linkou č. 215), Nemocnice Krč, Zálesí, Sídliště Krč, Tempo, Nové Dvory (ve směru na Kačerov, mezi listopadem 1998 až lednem 2000, obdržela zastávka název Chýnovská podle blízké stejnojmenné ulice), Přírodní, Pavlíkova, Sídliště Libuš.

Září 1985 – Seznam zastávek autobusové linky č. 215 platný po úpravě trasy – sbírka Pavel Hypš

Kromě změn charakteru některých zastávek (viz výše) zůstala trasa dodnes prakticky shodná. Pro úplnost dodejme, že autobusová linka č. 215 byla, od 1. září 2012, začleněna do sítě tzv. „metrobusových“ linek. V této souvislosti došlo k posílení provozu, především v přepravních špičkách pracovních dnů, a to díky zkrácení intervalů mezi spoji. Aktuálně jsou, kromě vybraných pořadí v přepravních špičkách pracovních dnů, na linku nasazovány pouze nízkopodlažní kloubové autobusy.

22. června 2013 – Karosa B 941E ev. č. 6341 na lince č. 215 ve výstupní zastávce Sídliště Libuš – Zdeněk Liška

Z provozních zajímavostí se významným dnem „dvěstěpatnáctky“ stal čtvrtek 1. července 1999, kdy v Praze došlo k ukončení provozu maďarských kloubových autobusů Ikarus 280.08. Čtyři vozy tohoto typu (ev. č. 4469, 4470, 4569 a 4577) byly naposledy vypraveny z garáží Kačerov právě na linku č. 215. Na sedmé pořadí byl, kvůli závadě vozu ev. č. 4577, nejprve krátce nasazen autobus ev. č. 4469. Provoz Ikarusů v Praze slavnostně zakončil vůz ev. č. 4577 zátahem z terminálu Kačerov. Jistě není bez zajímavosti, že poslední existující autobusy Ikarus 280.08 byly z evidence pražského dopravního podniku odepsány až v roce 2000.

1. července 1999 – Autobusy Ikarus 280.08 ev. č. 4569 a 4470 na lince č. 215 v terminálu Kačerov – Robert Mara, repro z Encyklopedie pražské MHD

Zdroje: Vývoj linek veřejné dopravy v Praze, Linky MHD 1875 – 2015 (F. Prošek, Praha 2016), 40 let Centrálního dispečinku MHD (P. Fojtík, Praha 2018), dobové knižní jízdní řády, Encyklopedie pražské MHD, poznatky autora

Napsat komentář

Related Posts

104

Autobusová linka Pražské integrované číslo 104 dnes spojuje městské části Velká Chuchle, Holyně a Slivenec s barrandovskou tramvajovou tratí. S několikaletou přestávkou ji můžeme v pražské síti potkávat již přes 70 let, s územím pražských…

372

Linka číslo 372 působí v Pražské integrované dopravě již v druhé oblasti. Jelikož obě varianty trasy vždy vycházely z jiných starších linek PID, které měly svojí delší historii, historie linek 372 před vznikem PID v podstatě neexistuje a…

263

S autobusovou linkou Pražské integrované dopravy číslo 263 se můžeme setkávat historicky již potřetí. První varianta zajišťovala návoz a odvoz pracujících do průmyslových zón v Běchovicích a Xaverově. Druhá verze sloužila především jako nákupní linka…