240
Městská autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) číslo 240 byla pětkrát zavedena a čtyřikrát zrušena. V posledních letech zajišťuje spojení okrajových částí Prahy se stanicemi metra Černý Most a Háje. Mezi roky 1979 až 2002 čtyřikrát býval provozovatelem a dopravcem pražský dopravní podnik, po roce 2005 pak soukromé dopravní společnosti. Na linku číslo 240 vždy byly (a jsou) nasazovány autobusy standardní délky.

Dne 29. prosince 1979 autobusová linka číslo 240 poprvé vyjela v trase: Nádraží Braník – Modřany – Komořany – Zbraslavské náměstí – U Včely – Sídliště Zbraslav/Sídliště Zbraslav (Z) – Lipence. V provozu byla celodenně a celotýdenně, ale v úseku: Sídliště Zbraslav – Lipence jezdily pouze vybrané spoje v přepravních špičkách pracovních dnů. Omezení rozsahu provozu nastalo již k 10. březnu 1980, kdy nově vstoupilo v platnost omezení jen na přepravní a večerní špičky pracovních dnů. Ke dni 1. května 1986 byla linka číslo 240 v této podobě zrušena.

Ke znovuzavedení autobusové linky číslo 240 došlo od 1. dubna 1987, ale v trase: Nádraží Braník – Obchodní náměstí – Sídliště Modřany (dnes Písková) – Násirovo náměstí. Rozsah provozu byl stanoven jen na přepravní špičky pracovních dnů, ale už od 31. srpna 1987 byl zaveden provoz celodenní a celotýdenní. Ke zrušení autobusové linky číslo 240 došlo k datu 17. října 1989, kdy byla nahrazena posílenou autobusovou linkou číslo 150.

Od 15. října 1991 byla znovu zavedena městská autobusová linka číslo 240, tentokrát v trase: Skalka – Myšlínská – Kablo (T) – Léčiva (T) – /Radiová/ – Kablo (Z) – Léčiva (Z) – Kablo (T) – V Chotejně – TOS Hostivař – Dolní Měcholupy. Rozsah provozu byl stanoven jen na sedla a večery pracovních dnů a na nepracovní dny. Přes zastávku Radiová jezdily spoje pouze v sedlech pracovních dnů.
Počínaje dnem 3. dubna 1995 byl zaveden celodenní a celotýdenní provoz. Zastávku Radiová přestala „dvěstěčtyřicítka“ obsluhovat k datu 6. října 1997, kdy zároveň byl omezen její provoz pouze na večery pracovních dnů a na nepracovní dny. Už ke dni 14. února 1998 došlo ke zrušení autobusové linky číslo 240 (Skalka – Dolní Měcholupy).
Necelý půlrok, od 3. září 2001 do 26. ledna 2002, opět jezdila autobusová linka číslo 240, ale v trase: Dubeč – K Dubečku – Sídliště Horní Měcholupy – Na Vartě – Nové Petrovice – Sídliště Petrovice. Tehdy v uvedené podobě byla provozována jen v sedlech a odpoledních přepravních špičkách pracovních dnů.
K pátému (a dosud poslednímu) zavedení městské autobusové linky číslo 240 došlo od 1. prosince 2005. Tehdy vyjela v trase: Černý Most – Nádraží Běchovice – Škola Dubeč – Dubeček – Sídliště Horní Měcholupy – Nové Petrovice – Sídliště Petrovice – Háje. Rozsah provozu měla stanoven jen na sedla a přepravní špičky pracovních dnů. Dopravcem se stala společnost Hotliner.

Už od 2. června 2006 byl zaveden večerní provoz v pracovní dny a také celodenní provoz v nepracovní dny. Počínaje dnem 1. ledna 2007 se novým dopravcem stala firma Connex Praha (po té Veolia a od 1. července 2013 pak Arriva Praha).

Ode dne 1. září 2007 byla trasa mírně upravena a ve směru na Háje přibyla zastávka Dolní Měcholupy. Fakticky se ale jednalo o zajíždění do autobusového obratiště, což skončilo patrně k datu 30. srpna 2008. Ještě k 30. srpnu 2008 došlo k převedení části trasy mimo Pražský okruh, do jižní části Chlumecké ulice, kde byla zřízena zastávka Obchodní centrum Černý Most.

Od 1. září 2012 došlo ke změně trasy v Petrovicích, kdy byla linka číslo 240 nově vedena ulicemi Bellova, Edisonova a Euklidova, přes zastávky Morseova a Newtonova. Od 29. června 2013 došlo k zavedení posilových jednosměrných spojů vedených v trase: Morseova – Háje. Tyto spoje byly zrušeny k 15. říjnu 2016, a to díky znovuzavedení linky číslo 154.

V roce 2008 zajišťovala vybrané spoje, jako subdodávku pro kmenového dopravce, firma Stenbus. V roce 2016 se na „dvěstěčtyřicítce“ stejným způsobem objevoval dopravce Jaroslav Štěpánek. Od 1. prosince 2019 provoz linky číslo 240 nově zajišťuje firma Stenbus. Ke dni 2. března 2020 došlo k prodloužení intervalů z 10 na 12 minut v ranních přepravních špičkách pracovních dnů.

Zdroje
- publikace Linky MHD v Praze 1829-1990 (vydání 1991 a 2016)
- web prahamhd.vhd.cz