250
Autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) č. 250 zajišťuje spojení odlehlejší městské části Újezd nad Lesy s okrajovým územím Prahy, čímž se řadí do skupiny napáječových linek. Předchůdkyně námi popisované linky vznikla už ve druhé polovině 50. let. Od konce 70. let se dopravcem a provozovatelem stal pražský dopravní podnik, který na „dvěstěpadesátku“ nasazoval jednak standardně dlouhé, ale i kloubové autobusy (včetně nízkopodlažních). Od roku 2010 je na lince kombinovaný provoz standardně dlouhých a kloubových autobusů.

Za přímou předchůdkyni autobusové linky PID č. 250 lze považovat linku č. 01014A (nejpozději od roku 1974 nesla označení č. 10141), která byla zavedena v období let 1956 až 1959. Původně vedla v trase: Praha-Florenc, aut. nádr. – Praha-Hrdlořezy, kon. st. el. dráhy (nyní Spojovací) – Dolní Počernice – Běchovice, obec/Běchovice Výzkumné ústavy/Běchovice, obec – Újezd nad Lesy, MNV – Újezd nad Lesy, hostinec, přičemž k Výzkumným ústavům zajížděly jen vybrané spoje. Mezi léty 1976 až 1979 došlo ke zkrácení trasy k tramvajové smyčce Spojovací. Dopravcem a provozovatelem byl tehdejší podnik ČSAD (Československá státní automobilová doprava).

Autobusovou linku č. 250 začal provozovat pražský dopravní podnik od 29. prosince 1979, kdy vedla v trase: Spojovací – Pod Táborem – U váhy (nyní Nádraží Dolní Počernice) – Nádraží Běchovice – Běchovice/Výzkumné ústavy Běchovice/ – Blatov – Újezd nad Lesy – Rohožnická. Rozsah provozu byl celotýdenní, vybrané spoje jezdící k Výzkumným ústavům Běchovice jezdily v přepravních špičkách pracovních dnů ráno (ve směru tam) a odpoledne (ve směru zpět).Už od 1. března 1980 došlo ke zřízení dalších zastávek, čímž se trasa dostala do podoby: Spojovací – Pod Táborem – Kolonie – Za horou – Spolná (nyní Spolská) – Laktos (nyní Sídliště Jahodnice) – Jahodnice – Lomnická – U váhy – Dolní Počernice (pouze ve směru zpět) – Nádraží Běchovice – Rohožnická.

Počínaje dnem 2. prosince 1985 došlo k úpravě trasy, kdy ze zastávky Za horou vedla ulicemi Rožmberská a Broumarská do zastávky Laktos a dále pokračovala do konečné zastávky Rohožnická. Tato změna trvala do 18. prosince 1986, než byla trasa opět vedena ulicí Českobrodská přes zastávku Spolská.

Po otevření nového autobusového obratiště Sídliště Rohožník, dne 11. června 1986, sem byla prodloužena a ukončena trasa „dvěstěpadesátky“. Od 6. února 1989 jezdily přes Výzkumné ústavy vybrané spoje v přepravních špičkách pracovních dnů ráno (pouze ve směru na Sídliště Rohožník) a odpoledne (pouze ve směru na Spojovací).

V souvislosti s otevřením úseku metra II. B (Florenc – Českomoravská; úsek otevřen dne 22. listopadu 1990) došlo u autobusové linky č. 250, od 23. listopadu 1990, k prodloužení trasy do terminálu k nově otevřené stanici Palmovka. Nově tak měla podobu: Palmovka – Novovysočanská – Spojovací – Kolonie – Jahodnice – Běchovice – Újezd nad Lesy – Sídliště Rohožník. Zřejmě od téhož data byly zrušeny spoje jezdící k Výzkumným ústavům Běchovice. Po otevření úseku metra IV. B (Českomoravská – Černý Most; úsek otevřen dne 8. listopadu 1998), byla od 9. listopadu 1998 „dvěstěpadesátka“ odkloněna přes Východní spojku do terminálu stanice metra Černý Most.

V důsledku ničivých povodní v srpnu 2002, došlo u linky č. 250 k prodloužení trasy ze zastávky Černý Most k tramvajové smyčce Lehovec, kde cestující měli možnost přestupu na tramvajové linky. Tehdy totiž metro jezdilo jen v určitých úsecích a náhradní dopravu zajišťovaly především tramvaje a autobusy. Ke zkrácení do původní trasy (Černý Most – Sídliště Rohožník) došlo od 15. března 2003.

Další změna trasy „dvěstěpadesátky“ vstoupila v platnost od 30. srpna 2008, kdy se dostala do podoby: Černý Most – Obchodní centrum Černý Most – Nádraží Běchovice – Běchovice – Újezd nad Lesy – Sídliště Rohožník. Od 13. prosince 2015 došlo v Újezdě nad Lesy ke zřízení zastávky Rápošovská.

Jak již bylo uvedeno, pražský dopravní podnik na „dvěstěpadesátku“ vypravoval (a vypravuje) jak standardně dlouhé, tak i kloubové autobusy. Kloubové autobusy sem byly nasazovány v letech 1981 až 1992 a 2004 až 2005. Od 30. dubna 2010 se na linku č. 250 vypravovaly kloubové autobusy pouze v pracovní dny, a to v době od cca 5 h do cca 22 h. Po reorganizaci nočních linek pražské městské hromadné dopravy, uskutečněné v říjnu 2017, jsou na „dvěstěpadesátku“ nasazovány kloubové autobusy v pracovní dny a o víkendech i po 22 h, ale jedná se o vozy kmenové noční linky č. 909. Kromě uvedeného nasazování kloubových autobusů je linka obsluhována také standardně dlouhými autobusy.

Zdroje: Vývoj linek veřejné dopravy v Praze Linky MHD 1875 – 2015 (F. Prošek); internet: www.pid.cz; poznatky autora