260

2 Comments

Již popáté brázdí ulice hlavního města autobusová linka Pražské Integrované Dopravy (PID) číslo 260. Třikrát ji provozoval Dopravní podnik svými autobusy standardní délky, poté ji zajistil dopravce Stenbus midibusy a v poslední variantě školního spoje je opět v režii Dopravního podniku hlavního města Prahy a zajišťují ji standardně dlouhé autobusy.

 9. května 2012 – Minibus Peugeot projíždí na lince číslo 260 Polesnou ulicí – Pavel Hypš

Poprvé byla „dvěstěšedesátka“ zavedena 28. března 1983 v trase: Sokolovská (nyní Florenc) – Dopravní podniky (nyní se poblíž nachází přestupní uzel Vltavská) – Podhajská pole – Čimice. Tehdy jezdila pouze ve špičkách pracovních dnů, ale již 4. listopadu 1984 došlo k jejímu zrušení. Než se dostaneme k opětovnému použití čísla 260 v pražské městské dopravě, je třeba seznámit se s autobusovou linkou X 700 uvedenou do provozu 1. června 1983. Tehdy měla trasu: Hradčanská – Stavební stroje Zličín(později název zastávky upraven na Stavební stroje, resp. Strojírenská). Rozsah provozu byl stanoven na ranní špičky pracovních dnů (pouze ve směru Hradčanská – Stavební stroje Zličín) a odpolední špičky pracovních dnů (v opačném směru). Od 3. září 1984 došlo k přečíslování na 456, aby byla, po 3. listopadu 1985, prodloužena ze stávající konečné Hradčanská na obratiště Špejchar. „Čtyřistapadesátšestka“ byla k 1. září 1986 přečíslovaná na 260, přičemž její trasa měla podobu: Špejchar – Hradčanská – Stavební stroje Zličín – Sídliště Zličín. K témuž datu byl upraven i rozsah provozu na přepravní špičky pracovních dnů a pravděpodobně již jezdila obousměrně v každé špičce. V uvedené podobě byla linka číslo 260 zrušena již 27. října 1988.

Takto byla zveřejněna autobusová linka číslo 260 v knižním jízdním řádu z roku 1986 – sbírka Pavel Hypš

Po třetí jsme se s „dvěstěšedesátkou“ mohli setkávat od 2. června 1989, tentokrát v trase: Horčičkova – Družby (nyní Opatov) – Spořilov – Koh-i-noor. Takto jezdila pouze v uvedeném směru jen v ranních přepravních špičkách pracovních dnů. V první polovině 90. let1), prokazatelně v listopadu 1993, byla trasa prodloužena ze zastávky Koh-i-noor do zastávky Slavia, přičemž se na rozsahu provozu nic nezměnilo. Výrazné změny trasy nabízí jízdní řád z listopadu 1998, v němž je linka 260 vyobrazena: Jižní Město – Horčičkova – Háje – Opatov – Spořilov – Koh-i-noor. Až od 19. dubna 2005 došlo k zavedení vybraných spojů jedoucích ze zastávky Koh-i-noor zpět po trase na Jižní Město, čímž získala polookružní charakter. Současně byl zaveden provoz v obou přepravních špičkách pracovních dnů. Již od 2. září 2006 vybrané spoje „dvěstěšedesátky“ jezdily nově úsekem: Jižní Město – Koh-i-noor – Kavkazská – Na Míčánkách – Bělocerkevská – Slavia – Jižní Město. K 30. říjnu 2006 byl zaveden celodenní provoz pouze ve pracovní dny do cca 21.30 h. V této podobě setrvala do 30. září 2009, než byla zrušena, resp. v úseku Bělocerkevská – Slavia – Jižní Město nahrazena stávající prodlouženou autobusovou linkou číslo 135.

2. září 2008 – Karosa B732 na lince číslo 260 přijíždí na Opatov – Pavel Hypš

K dalšímu zavedení autobusové linky číslo 260 došlo 11. prosince 2011, kdy ji známe v současné podobě: Nádraží Klánovice (V) – Hulická – Újezd nad Lesy (pouze v uvedeném směru) – Polesná (pouze v uvedeném směru) – Polešovická – Pilovská – Netušilská. V době jejího zřízení  byla provozovaná celotýdenně, v pracovní dny v době od cca 5.00 h do cca 20.00 h, o víkendech (a státních svátcích) od cca 8.00 h do cca 20.00 h.

15. dubna 2013 – Školní spoj linky číslo 260 vedený pouze do zastávky Hulická – foto Pavel Hypš

Omezení rozsahu provozu pouze na všední dny, v době od cca 5.00h do cca 20.30 h, nastalo 30. června 2012. Ke zřízení zastávky Podlužanská došlo 29. června 2013 (fakticky 1. července 2013). Provozovatelem se stala soukromá firma Stenbus, která na „dvěstěšedesátku“ vypravuje minibusy. Od 29. dubna 2017, vlivem posunu číselných řad, byla námi sledovaná linka přečíslována na 210.

20. května 2013 – Minibus SOR na lince číslo 260 vyjíždí z Čentické ulice – Pavel Hypš

Další varianta linky číslo 260 vyjela poprvé do ulice Prahy dne 4. září 2017. Jedná se o jeden ranní školní spoj v trase: BÍLÁ HORA – Vypich – Větrník – NA OKRAJI. Jedná se o jednu z nejdéle fungujících školních linek, s několika číselnými označeními je v provozu již od roku 1982. V současné době je zajišťována standardním autobusem přejíždějícím sem z kmenové linky číslo 352.

31. října 2019 – Karosa B951E ev. č. 4092 na lince číslo 260 projíždí křižovatkou Vypich – foto Pavel Hypš

Poznámky:

1) Přesné datum se autorovi bohužel nepodařilo zjistit.

Zdroje: Linky MHD v Praze 1829 – 1990 (Prošek F., Fojtík P.), dobové knižní jízdní řády PID z vybraných let, web ropid.cz, web bus.zastavka.net

2 Replies to “260

  1. Pingback: 다시보기

Napsat komentář

Related Posts

250

Autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) č. 250 zajišťuje spojení odlehlejší městské části Újezd nad Lesy s okrajovým územím Prahy, čímž se řadí do skupiny napáječových linek. Předchůdkyně námi popisované linky vznikla už ve druhé…

365

Linka číslo 365 nejprve zajišťovala spojení Prahy, Veleně, Mratína a Kostelce nad Labem, dnes ji známe jako spojnici Prahy a Stochova. První variantu zajišťoval po většinu provozu Dopravní podnik hlavního města Prahy, dnešní variantu jezdí…

475

Autobusová linka číslo 475 zajišťovala pouze necelý rok přepravu po severní a západní části města Mělník a také jeho spojení se sousedním městem Liběchov. Její historie je však o mnoho delší, a rozebereme si ji…