265
Školní autobusová linka Pražské integrované dopravy číslo 265 zajišťuje jednou za den spojení ze Strahova a Košíř k základní škole Weberova. V této roli však není dlouho, většina z nás ji ještě pamatuje jako jednu z běžných linek v oblasti Uhřiněvse. V současnosti zajišťuje linku číslo 265 Dopravní podnik hlavního města Prahy standardním nízkopodlažním autobusem, přejíždějícím z kmenového pořadí linky číslo 352.
Poprvé se linka číslo 265 objevila 16. listopadu 1981, kdy vyjela v trase: ČERNOKOSTELECKÁ – Picassova – (NÁDRAŽÍ UHŘÍNĚVES -) Benice (dnešní zastávka K Lipanům) – LIPANY. V úseku Černokostelecká – Picassova byla v provozu pouze ve špičkách pracovních dnů, spoje z Nádraží Uhříněves vyjížděly mimo špičky a také o víkendech. Stala se první linkou městské dopravy zajišťující obsluhu místních částí Benice a Lipany, jež byly připojeny ku Praze roku 1976. Před linkou číslo 265 sem zajíždělo hned několik autobusových linek ČSAD.
Tou první byla linka ČSAD číslo 01084, jež byla až do roku 1957 provozována v trase: Praha – (Čestlice / Velké Popovice) – Říčany. Právě v tomto roce na ní došlo k výrazné změně trasy a byla v provozu v několika variantách:
- Praha-Strašnice – Uhříněves – Hájek – Koloděje
- Uhříněves – Pitkovice – Čestlice – Průhonice
- Uhříněves – Benice – Nupaky – Kuří
Počátkem 60. let je přečíslována bez změny trasy na 01105. Postupně přibývaly další varianty (do Klánovic nebo Sibřiny). Výrazná změna trasy přišla v roce 1974 po přečíslování na 11050, odkdy byla provozována ve variantách:
- Uhříněves, žel. st. – Pitkovice, rozcestí – Čestlice – Nupaky – (Kuří) – Benice – Uhříněves, výzkumný ústav
- Uhříněves, žel. st. – Pitkovice, rozcestí – Pitkovice, závod
Spojení s Prahou zůstalo zachováno v podobě druhé větve linky, pod označením 11051, jež jela pouze jednou ráno v pracovní dny v trase: Uhříněves, výzkumný ústav – Benice – Nupaky – Čestlice – Pitkovice, rozcestí – Uhříněves – Praha-Strašnice. Se zavedením linky číslo 265 v roce 1981 jsou obě uvedené linky ČSAD zrušeny.
Do popisované oblasti zajížděl ještě od roku 1974 jeden pár spojů linky 11082, vedený v trase: Praha-Strašnice – Uhříněves – Benice – Lipany – Říčany – Tehovec – Svojetice – Klokočná. I tento závlek byl zrušen v roce 1981. Po velmi krátkou dobu, mezi lety 1979 až 1981, jezdila v obdobné trase ještě linka 10831 v trase: Praha-Petrovice – Uhříněves – Benice – Lipany.
Nedlouho po zavedení linky číslo 265 prošla hned první změnou trasy. Od 31. července 1982 začala v Benicích zajíždět až na náves, do zastávky Místní národní výbor Benice (dnes Benice).Po prodloužení metra A do stanice Skalka, 5. července 1990, byla trasa linky číslo 265 prodloužena z Černokostelecká do autobusového terminálu u této stanice. Nově sem byly vedeny všechny spoje, ukončení vybraných spojů na Nádraží Uhříněves bylo po několik let zrušeno. Od 15. prosince 2002 došlo k prodloužení linky číslo 265 z Lipan přes Kolovraty do obratiště Tehovičky (dnes Kolovraty). Spolu s dalším prodloužením metra A došlo tentokrát ke zkrácení trasy, a to od 28. května 2006 do terminálu Depo Hostivař.
Vzhledem k prodloužení linky číslo 267 do Lipan, které vstoupilo v platnost 1. července 2006, byla linka číslo 265 zkrácena pouze na náves v Benicích. K anulování této změny došlo 14. prosince 2008, odkdy byla opět vedena z Depa Hostivař přes Benice a Lipany do Kolovrat. V oblasti Uhříněvse byla navíc nově vedena přes zastávku Lnářská, jako náhrada odkloněné linky číslo 232.
Od 14. července 2009 se linka číslo 265 opět částečně vrátila do minulosti. Spoje mimo špičky pracovních dnů byly opět ukončeny na Nádraží Uhříněves, stejně jako do roku 1990. Od 1. září 2012 došlo ke zkrácení všech spojů na Nádraží Uhříněves.
Ke zrušení linky číslo 265 v této trase došlo 29. dubna 2017. Nahradila ji linka číslo 226, vedená z Hájí přes Uhříněves, Kolovraty a Lipany do Benic, a linka číslo 228 z Uhříněvse přímo do Benic.
Nyní se v našem vyprávění přenesme na opačný okraj Prahy. Ze zahájením školního roku 1980/1981 vyjíždí nový školní spoj číslo 21, vedený trase: Stadion Jih (dnes Stadion Strahov) – Nad Klamovkou – Homolka, škola (dnes Weberova). Od zahájení školního roku 1982/1983 došlo k přeznačení všech školních spojů do číselné řady 4xx a námi sledovaný školní spoj tak vyjíždí pod označením 421. K dalšímu přečíslování došlo se zahájením školního roku 2000/2001, odkdy byla provozována pod číslem 565.
Ani toto označení se však nestalo posledním, od zahájení školního roku 2017/2018 je stále ve stejné trase tento školní spoj provozována pod číslem 265. V provozu je jediný spoj s odjezdem 7:25 ze Stadionu Strahov.
Mezi lety 1981 až 1992 zajišťoval provoz linky číslo 265 podnik ČSAD závod Praha-Vršovice, vystřídaný Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Už roku 1993 však vybrané spoje linek číslo 251 a 265 začal zajišťovat soukromník Dohnalík, vystřídaný roku 1994 dopravcem Milan Koch. Od roku 1995 až dodnes opět provozuje Dopravní podnik hlavního města Prahy. Z důvodu stávky odborů Dopravního podniku zajišťoval dne 16. června 2011 provoz linky číslo 265 soukromý dopravce About Me.
Až do roku 2011 byly všechny spoje linky číslo 265 zajišťovány standardně dlouhými autobusy. Od roku 2011 se začaly na vybraných spojích objevovat midibusy. Ty zde vydržely až do zrušení linky číslo 265 v roce 2017. Školní verzi linky číslo 265 obsluhují výhradně standardně dlouhé nízkopodlažní autobusy.
Zdroje: dobové jízdní řády ČSAD z vybraných let, publikace Linky MHD v Praze 1829 až 1990, materiály Ropid