Autobusová linka Pražská integrované dopravy číslo 273 zajišťovala spojení sídlištních celků na Černém Mostě a v Horních Počernicích s kapacitnějšími kolejovými dopravními prostředky. Její provoz zajišťoval, na rozdíl od většiny hornopočernických linek, po většinu období Dopravní podnik hlavního města Prahy standardně dlouhými autobusy.
27. února 2009 – Karosa B731 na lince číslo 273 přijíždí do zastávky Černý Most – Pavel Hypš
Ještě před ohlédnutím za většinou historie námi popisované linky se musíme vrátit o něco dříve, konkrétně k 23. listopadu 1990. V tento den byl zprovozněn nový úsek metra B mezi stanicemi Florenc a Českomoravská. Při této příležitosti vyjela nová účelová linka číslo 273 v trase: Palmovka – Pod Šancemi. Posilovala ve špičkách pracovních dnů výrazně významnější účelovou linku číslo 451. Právě ta ale po celou dobu vozila výrazně větší množství cestujících, a tak bylo již 3. dubna 1991 přistoupeno ke zrušení linky číslo 273. Částečně byla nahrazena prodloužením linky číslo 168.
23. listopadu 1990 – Linka číslo 273 v přehledu trvalých změn – sbírka Citybus.cz
Už 1. července 1991 vyjíždí linka číslo 273 znovu, tentokrát ve zcela odlišné trase: ČESKOMORAVSKÁ – Vysočanská radnice (dnes Vysočanská) – ČKD (dnes Kolbenova) – Nový Hloubětín – Svatojánská (poblíž dnešní stanice metra Rajská zahrada, v Chlumecké ulici) – Nádraží Horní Počernice – Ve Žlíbku. V provozu byla celodenně a celotýdenně.
1993 – Karosa B732 na lince číslo 273 v terminálu Českomoravská – Roman Vanka, web Citybus.cz
Další změny provázely námi popisovanou linku po zprovoznění dalšího úseku metra B, mezi stanicemi Českomoravská a Černý Most. Zprvoznění tehdy nebylo úplné, stanice Kolbenova a Hloubětín byly zatím uzavřeny, a tak linka číslo 273 vyjela 9. listopadu 1998 v trase: Lehovec – Hejtmanská – Generála Janouška – Černý Most – Nádraží Horní Počernice – Ve Žlíbku.
1998 – Karosa B732 na lince číslo 273 – Roman Vanka, web Citybus.cz
Teprve po zprovoznění zmíněné stanice Hloubětín, 18. října 1999, byla trasa linky číslo 273 definitivně ucelena do podoby: Hloubětínská – Hloubětín – Sídliště Lehovec – Žárská – Hejtmanská – Generála Janouška – Černý Most – Nádraží Horní Počernice – Ve Žlíbku.
17. října 1999 – Linka číslo 273 v přehledu trvalých změn – sbírka Tučňák
Součástí linky číslo 273 byl provoz také vložených spojů, a to poněkud neobvykle na obou stranách trasách. Po výrazném oslabení linky číslo 141, od 14. prosince 2008, byly v provozu posilové spoje linky číslo 273 v trase Hloubětínská – Černý Most. Po úplném zrušení linky číslo 141, od 12. prosince 2010, začaly jezdit opět všechny spoje v celé trase. Vzhledem k nárustu počtu cestujících byly zavedeny vložené spoje opět 11. prosinci 2011, tentokrát ovšem v trase Černý Most – Ve Žlíbku. V této podobě zůstaly až do „zrušení“ linky.
11. prosince 2010 – Vložený spoj linky číslo 273 z Hloubětínské na Černý Most – Pavel Hypš
V souvislosti s rozšiřováním Pražské integrované dopravy a novou koncepcí číslování školních linek v číselné řadě 270 až 299 muselo být přistoupeno k přečíslování linky číslo 273. Ta nese tedy od 15. října 2016 nové označení 141, na její trasu ani provozní parametry však změna neměla vliv.
20. června 2013 – Iveco Crossway LE na lince číslo 273 přijíždí do terminálu Černý Most – Pavel Hypš
Linku číslo 273 zajišťovaly výhradně autobusy Dopravního podniku hlavního Prahy, vyjma období mezi 1. červencem 1991 a 14. března 1992, kdy sem své autobusy vypravoval také státní podnik ČSAD Klíčov. V letech 2008 a 2011 byly na námi popisovanou linku vypravovány příležitostně kloubové autobusy. Jejich vypravení sem však nebylo plánované, nýbrž pouze kvůli přebytku vysokokapacitních vozů v garážích.
22. února 2011 – Kloubová Karosa B941E na lince číslo 273 v zastávce Hloubětín – Pavel Hypš
Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web Citybus.cz, materiály ze sbírky Tučňáka, web ropid.cz
Text zveřejněn: 18. října 2016