303

0 Comments

Příměstská autobusové linka Pražské integrované dopravy (PID) číslo 303 spojuje hlavní město Prahu a středočeské město Říčany. Vzhledem k tomu, že trasa vede z konečné Černý Most přes Horní Počernice, Šestajovice, Klánovice, Újezd nad Lesy, Koloděje a Sibřinu do Říčan, dosahuje jízdní doba až 76 minut. Paradoxně celou trasu nyní projíždí pouze několik spojů v pracovní dny. Dopravce Arriva City (nástupnická organizace společností Veolia Transport Praha a Connex Praha) na „třistatrojku“ nasazuje standardně dlouhé autobusy (včetně nízkopodlažních), které vypravuje z garáží v Satalicích a v Malešicích.

16. července 2014 – Karosa B932 ev. č. 1291 na lince číslo 303 přijíždí k touto linkou projížděné točně Olivovna v Říčanech – Pavel Hypš

Poprvé jsme se s autobusovou linkou číslo 303 mohli setkat od 1. června 1996, kdy spojovala Jirny,  Šestajovice a Klánovice. Tehdy vedla v trase: Jirny, Nové Jirny, II – Jirny – Šestajovice, Balkán – Praha, Smržovská – Praha, Nádraží Klánovice, přičemž obsahovala jen několik spojů. Navíc na Nádraží Klánovice „třistatrojka“ navazovala na vlaky. V souvislosti s otevřením úseku metra IV. B (Českomoravská – Černý Most), došlo od 8. listopadu 1998 k přečíslování stávající autobusové linky číslo 303 na číslo 343.

Leden 1998 – Trasa linky číslo 303 – deník Metro, sbírka Tučňák

Ke stejnému datu, tedy k 8. listopadu 1998, byla zavedena nová autobusová linka číslo 303, ale tentokrát v trase: Praha, Černý Most – Šestajovice, Balkán – Praha, Nádraží Klánovice – Praha, Sídliště Rohožník. Rozsah provozu měla stanoven pouze na pracovní dny, a to v době od cca 5 h do cca 19 h. „Třistatrojka“ v této podobě posilovala autobusové linky číslo 251 (Nádraží Klánovice – Sídliště Rohožník – Koloděje) a 304 (v úseku Praha – Šestajovice).

Listopad 1998 – Jízdní řád linky číslo 303 – sbírka Pavel Hypš

Od 28. května 2000 byla trasa linky číslo 303 upravena do podoby: Praha, Černý Most – Šestajovice, U školy – Praha, Nádraží Klánovice – Praha, Koloděje – Sibřina – Květnice – Sibřina – Křenice – Sluštice, škola – Březí, u křížku – Říčany, Pacov – Říčany, Wolkerova. Po této změně tak nahradila několik spojů tehdejších regionálních autobusových linek. Současně „třistatrojka“ nahradila zkrácenou (a odkloněnou) městskou autobusovou linku číslo 251 (nyní číslo 211), ale jen mezi Újezdem nad Lesy a obcí Koloděje.

7. dubna 2000 – Jeden z regionálních spojů, které nahradila linka číslo 303, v Říčanech-Pacově – NSČ, web k-report.cz

Další změna trasy autobusové linky číslo 303 vstoupila v platnost od 9. prosince 2007, kdy bylo zrušeno zajíždění do obce Květnice. Nově do obce Květnice zajížděla autobusová linka číslo 329, kterou provozoval pražský dopravní podnik. Počínaje dnem 14. června 2009 na trase „třistatrojky“ přibyly další zastávky v Říčanech. Důvodem se stalo zrušení říčanské městské dopravy, kterou tvořily autobusové linky PID čísel 497 až 499.

7. prosince 2007 – Karosa C734 ev. č. 1095 na lince č. 303 v Květnici – Pavel Hypš

Později bylo na říčansku realizováno několik změn v linkovém vedení autobusů, které se bohužel nesetkaly s úspěchem. Jedna ze změn se týkala právě linky číslo 303, která od 7. března 2010 přestala zajíždět do Říčan-Pacova. Místo ní tam byla odkloněna autobusová linka číslo 469. Zajíždění do Říčan-Pacova na „třistatrojce“ bylo obnoveno k datu 13. prosince 2015. Zajímavosti zůstalo, že i po této změně sem nadále zajíždí také linka číslo 469. Počínaje dnem 10. prosince 2017 došlo k zavedení vybraných spojů jedoucích do zastávky Křenice, K Sibřině. Není však obsluhována říčanskými spoji, které Křenicemi projíždějí na opačném konci, ale spoji jedoucími pouze do Sibřiny, které sem zajedou při cestě ze Stupic a u výše jmenované zastávky se otočí na kruhovém objezdu. Po otočení se autobusy vrací zpět a jedou k zastávce Říčanská, v Sibřině.

12. června 2019 – Karosa C954E ev. č. 9208 na lince číslo 303 v Pacově – Pavel Hypš

V prvním období provozu byl na lince číslo 303 celotýdenně přibližně dvouhodinový interval, od 25. ledna 1998 však došlo ke zrušení vybraných spojů v pracovní dny a také ke zrušení všech spojů provozovaných o víkendech a státních svátcích. Po prodloužení trasy na Černý Most (v listopadu 1998) byly intervaly opět zkráceny, ale pouze v pracovní dny. Od 29. února 2004 byl zaveden víkendový provoz, ovšem pouze v úseku: Černý Most – Koloděje. Ve zbývající části trasy o víkendech a státních svátcích nejezdí autobusová linka číslo 303 dodnes.

11. července 2007 – Karosa B732 ev. č. 1253 na lince č. 303 v terminálu Černý Most – Pavel Hypš

Od zavedení „třistatrojky“ ji provozoval dopravce Hotliner z pražských Vysočan. Společnost však z finančních důvodů svoji aktivitu v pravidelné dopravě ukončila a od 1. ledna 2007 převzala její městské a příměstské linky firma Connex Praha. Ta byla několikrát transformována a přejmenovávána. Dnes jde o firmu Arriva City. Pro zajímavost dodejme, že v roce 2008 na dvou pořadí linky číslo 303 zajišťoval subdodávku dopravce Stenbus, vypravující autobusy z pražských Horních Počernic.

30. června 2008 – Karosa C734 ev. č. 1093 dopravce Stenbus na lince číslo 303 v zastávce Bazar – Pavel Hypš

Počínaje 1. září 2022 došlo k výraznému zkrácení linky číslo 303, pouze do trasy Černý Most – Sibřina – Křenice. V úseku Sibřina – Říčany došlo k zavedení nové linky číslo 765, která v Sibřině vyčkává příjezdů linky číslo 303.

3. ledna 2024 – Iveco Crossway LE ev. č. 9446 na lince číslo 303 v Sibřině vyčkává příjezdu linky číslo 765 – foto Pavel Hypš

Zdroje: web a materiály PID

Napsat komentář

Related Posts

344

24. října 2006 - Kloubový autobus Karosa B741 na lince číslo 344 v terminálu Černý Most - Zdeněk Liška Příměstská autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) číslo 344 je jednou z nejstabilnějších linek v systému,…

240

Městská autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) číslo 240 byla pětkrát zavedena a čtyřikrát zrušena. V posledních letech zajišťuje spojení okrajových částí Prahy se stanicemi metra Černý Most a Háje. Mezi roky 1979 až 2002…

105

Autobusová linka Pražské Integrované Dopravy (PID) označená číslem 105 (a její předchůdkyně) se na území Hlubočep a Barrandova vyskytuje, byť s přestávkami, už od roku 1933. „Stopětku“ provozuje pražský Dopravní podnik (zpočátku také jeho předchůdce Elektrické podniky), který…