307
Číslo 307 v síti pražské městské dopravy bylo poprvé použito pro noční autobusovou linku už v 70. letech. Od roku 1996 je využito pro příměstskou linku Pražské integrované dopravy (PID). Trasa linky č. 307 nyní spojuje Prahu, Rudnou, Úhonice a Unhošť s Kladnem. Prodlužování trasy bylo vyvoláno rozvojem systému PID. Od zavedení linky v roce 1996 je provozovaná celodenně a celotýdenně. Dopravcem a provozovatelem „třistasedmičky“ a její předchůdkyně vždy byl podnik ČSAD Kladno (nyní člen skupiny Arriva), který na ně nasazoval standardně dlouhé a v novodobé historii kloubové autobusy.
V síti linek pražské městské hromadné dopravy se č. 307 poprvé objevilo od 15. května 1972, kdy byla zavedena noční autobusová linka vedená trasou: Hotel International (Podbaba) – Vysoká škola zemědělská (zastávka obsluhovaná pouze ve směru zpět) – Suchdol, Revoluční – Suchdol. Na lince platilo jízdné ve výši 3 Kčs. V souvislosti s uvedením do provozu prvního úseku metra I. C (Kačerov – Sokolovská, nyní Florenc) ke dni 9.května 1974 došlo k přečíslování linky č. 307 na č. 502. Touto změnou zanikla noční autobusová linka č. 307. Současně došlo ke změně výše jízdného.
Za přímou předchůdkyni současné příměstské autobusové linky č. 307 lze považovat linku ČSAD (Československá automobilová doprava – název používán v letech 1949 a 1950; Československá státní automobilová doprava – název používán v letech 1950 až 1990, i když zkratku ČSAD používají dopravci i po roce 1990) č. 13600 Praha (Smíchov) – Chrášťany – Rudná – Drahelčice – Úhonice – Ptice – Červený Újezd – Unhošť, náměstí – Velké Přítočno – Kladno. Kmenová linka byla provozovaná celodenně a celotýdenně. Prokazatelně byla zavedena před rokem 1956, a to s označením č. 01211, mezi lety 1960 až 1962 přečíslovaná na č. 01360 a v roce 1972 pak na č. 13600. V této podobě existovala prokazatelně ještě v roce 1994. Po celou dobu uvedenou linku provozoval podnik ČSAD dopravní závod 106 (do roku 1963 měl č. 105) Kladno.
V souvislosti s postupným rozvojem systému Pražské integrované dopravy došlo od 1. června 1996 k zavedení příměstské autobusové linky č. 307, která vedla trasou: (Praha) Zličín – Chrášťany – Rudná – Rudná, Hořelice – Drahelčice – Úhonice. Rozsah provozu byl (a dosud je) celodenní a celotýdenní. Při další vlně integrace byla, od 30. května 1999, trasa prodloužena o úsek: Úhonice – Ptice – Červený Újezd – Svárov – Unhošť, náměstí. Mezi Úhonicemi a Unhoští jezdily jen některé spoje, mezi Zličínem a Úhonicemi pak spoje v přepravních špičkách pracovních dnů a také existoval jeden spoj Zličín – Červený Újezd.
Zanedlouho, od 1. září 1999, jezdily všechny spoje v celé trase (Zličín – Unhošť, náměstí), a to celodenně a celotýdenně. Počínaje dnem 27. ledna 2002 byly zavedeny jednotlivé spoje, které zajížděly do komerční zóny Rudná (vedly přes tehdejší zastávku Rudná, Telecom) a současně v úseku: Červený Újezd – Unhošť, náměstí jezdily vybrané spoje v přepravních špičkách pracovních dnů. V důsledku ničivých povodní v srpnu 2002 byla trasa linky č. 307 prodloužena (ke dni 15. srpna 2002) ze Zličína ke konečné tramvají Sídliště Řepy. Prodlouženým úsekem autobusy jezdily celodenně a celotýdenně. Od 25. října 2002 na Sídliště Řepy „třistasedmička“ jezdila jen v pracovní dny a od 22. března 2003 na území Prahy byla trasa zkrácena do původní konečné, tzn. na Zličín.
Patrně od 1. července 2006 bylo zrušeno zajíždění do komerční zóny v Rudné. K prodloužení trasy do současné podoby: Zličín – Chrášťany – Rudná, Hořelice – Úhonice – Unhošť, náměstí – Malé Přítočno – Kladno, U Hvězdy – Kladno, autobusové nádraží došlo od 15. prosince 2019, kdy současně na linku začaly být nasazovány kloubové autobusy. V současnosti „třistasedmička“ má několik variant spojů (Zličín – Červený Újezd; Zličín – Úhonice; Zličín – Unhošť, náměstí a Zličín – Kladno, U Hvězdy), přičemž celou trasu projede jen několik spojů v pracovní dny.
Díky uvedenému prodloužení trasy do Kladna byla zrušena linka Středočeské integrované dopravy (SID) označená A 27 Kladno – Unhošť – Rudná (licenčně 220027; její předchůdkyní byla linka ČSAD č. 13630). Ode dne 11. prosince 2022 v pracovní dny dopoledne byly vybrané spoje linky č. 307 prodlouženy o úsek: Unhošť – Kladno. Počínaje dnem 5. března 2023 v pracovní dny odpoledne byl zaveden spoj jedoucí z Unhoště do Kladna, který byl převeden ze stávající linky č. 630.
Zdroje: Vývoj linek veřejné dopravy v Praze; Linky MHD 1875-2015 (Ing. F. Prošek, 2016)
Linky příměstské 1992-2005 (Ing. F. Prošek)
ČSAD autobusová doprava v Praze a středních Čechách (Z. Liška, Ing. T. Javořík, 2015)
Dobové knižní jízdní řády
www.pid.cz