4

0 Comments

Karlovarská autobusová linka číslo 4 již 60 let spojuje oblast „West-Endu“ s centrem města. Její trasa neprošla žádnými výraznými změnami, většinou se jednalo pouze o drobné úpravy. Její historie je spjata spíše s nízkokapacitními vozidly. I dnes většinu spojů zajišťuje minibus Iveco Daily.

19. prosince 2012 – Vůz Iveco Daily ev. č. 403 na lince číslo 4 u zastávky Hlavní pošta – Pavel Hypš

Linka číslo 4 vznikla roku 1955 vyčlěněním části trasy dosavadní linky D, předchůdce linky číslo 5. Vyjela v trase: Horní nádraží – Hlavní pošta – Lázně III – Sadová – Křižíkova. Jako jediná linka zajížděla do oblasti „Malého Versailles“.

20. května 1951 – Soupis trasy linky D – sbírka Národní knihovna Praha

Počínaje 1. dubnem 1957 dochází k odklonu z Hlavní pošty přes Vítěznou k ČSAD v Drahovicích. Několik spojů zůstalo v původní trase na Horní nádraží, ale označeny byly jako linka 4a. Po uzavření lázeňské zóny pro veřejnou dopravu, 1. srpna 1961, je obsluha Drahovic zajištěna linkou číslo 6 a „čtyřka“ vedena v polookružní trase: Křižíkova – Rybníček – Lázně III – Pošta – Kino Praha – Zimní stadión – Solivárna – Horní nádraží.

1959 – Schéma trasy linek 4 a 4a – archiv DPKV

Počínaje rokem 1971, po otevření přestupního terminálu Tržnice, došlo k vedení linky číslo 4 ve dvou variantách spojů, v trasách:

  • Křižíkova – Sadová – Lázně III
  • Křižíkova – Krále Jiřího – Tržnice
70. léta – Autobus Karosa ŠM11 ev. č. 242 na lince číslo 4 v terminálu Tržnice – archiv DPKV

Od roku 1973 dochází k navrácení do původní trasy, ovšem už bez zajíždění k Lázním III. Další změna přišla až od 28. května 1995, kdy bylo zavedeno zajíždění k Dolnímu nádraží. Od 1. dubna 2001 ji na Dolním nádraží vystřídala linka číslo 12. Počínaje 12. květnem 2004 došlo ke zobousměrnění trasy ulicí Krále Jiřího a odpadla tak nutnost polookružního provozu.

1. ledna 1992 – Jízdní řád linky číslo 4 – sbírka dpkv.blog.cz

Od 4. prosince 2004 je prodloužena z Tržnice k Lázním III, provoz v Sadové ulici však obnoven nebyl. Dnes je tedy vedeny v trase: KŘIŽÍKOVA – U Jezírka – Krále Jiřího – Obřadní síň (Z) – Svahová – Náměstí Dr. Horákové – TRŽNICE – I.P.Pavlova (T) – Hlavní pošta (Z) – LÁZNĚ III.

1. ledna 2015 – Aktuální trasa linky číslo 4 – web dpkv.cz

Pro usnadnění cestování pro lázeňské hosty došlo od 1. března 2020 k prodloužení vybraných spojů celotýdenně na Horní nádraží. Zpočátku sem byly vedeny místo zajíždění k Lázním III. Od 1. ledna 2023 jsou vedeny přes všechny nácestné zastávky a navíc zajíždějí ještě i k Dolnímu nádraží. Celkově tedy trasa vypadá: Křižíkova – (Dolní nádraží-terminál) – Tržnice – Lázně III – Horní nádraží.

6. června 2021 – Dekstra LF38 CNG na lince číslo 4 v zastávce Horní nádraží – Pavel Hypš

I přesto, že by v podle jízdního řádu na všechny spoje stačil jeden vůz, k vidění jsou zde v pracovní dny autobusy dva. Všechny ranní spoje zajišťuje, kvůli zvýšené přepravní poptávce, vůz standardní délky, přejíždějící poté na kmenovou linku číslo 22.

8. dubna 2015 – Iveco Citelis ev. č. 401 kmenové linky číslo 22, zajišťující spoj linky číslo 4, stojící v zastávce I.P.Pavlova – Pavel Hypš

Zdroje: jízdní řády ČSAD pro rok 1951 (sbírka Národní knihovna Praha), kronika města Karlovy Vary z vybraných let, publikace Půl století ve službách města (Mgr. Jakub Mráz), web dpkv.cz, web dpkv.blog.cz

Napsat komentář

Related Posts

21

7. ledna 2018 - Iveco Stratos na lince číslo 21 v zastávce Nemocnice - Pavel Hypš Linka číslo 21, označována též jako „hřbitovní autobus“, zajišťuje již téměř 20 let přepravu ke karlovarskému krematoriu a také…

17

23. ledna 2010 - Karosa B932 na lince číslo 17 v Dalovicích - Pavel Hypš Jednou z nejstabilnějších linek karlovarské městské dopravy je linka číslo 17. Po celou dobu své existenci, tedy již přes 30 let,…

M

Účelová autobusová linka označená písmenem M, jezdila bez výraznějšího využití po Karlových Varech necelé dva roky, a poté byla v tichosti zrušena. Nyní si stručně připomeňme její krátký vývoj. Vedení Muzea sklářství Moser přemýšlelo, jak nalákat návštěvníky,…