4
Karlovarská autobusová linka číslo 4 již 60 let spojuje oblast „West-Endu“ s centrem města. Její trasa neprošla žádnými výraznými změnami, většinou se jednalo pouze o drobné úpravy. Její historie je spjata spíše s nízkokapacitními vozidly. I dnes většinu spojů zajišťuje minibus Iveco Daily.
Linka číslo 4 vznikla roku 1955 vyčlěněním části trasy dosavadní linky D, předchůdce linky číslo 5. Vyjela v trase: Horní nádraží – Hlavní pošta – Lázně III – Sadová – Křižíkova. Jako jediná linka zajížděla do oblasti „Malého Versailles“.
Počínaje 1. dubnem 1957 dochází k odklonu z Hlavní pošty přes Vítěznou k ČSAD v Drahovicích. Několik spojů zůstalo v původní trase na Horní nádraží, ale označeny byly jako linka 4a. Po uzavření lázeňské zóny pro veřejnou dopravu, 1. srpna 1961, je obsluha Drahovic zajištěna linkou číslo 6 a „čtyřka“ vedena v polookružní trase: Křižíkova – Rybníček – Lázně III – Pošta – Kino Praha – Zimní stadión – Solivárna – Horní nádraží.
Počínaje rokem 1971, po otevření přestupního terminálu Tržnice, došlo k vedení linky číslo 4 ve dvou variantách spojů, v trasách:
- Křižíkova – Sadová – Lázně III
- Křižíkova – Krále Jiřího – Tržnice
Od roku 1973 dochází k navrácení do původní trasy, ovšem už bez zajíždění k Lázním III. Další změna přišla až od 28. května 1995, kdy bylo zavedeno zajíždění k Dolnímu nádraží. Od 1. dubna 2001 ji na Dolním nádraží vystřídala linka číslo 12. Počínaje 12. květnem 2004 došlo ke zobousměrnění trasy ulicí Krále Jiřího a odpadla tak nutnost polookružního provozu.
Od 4. prosince 2004 je prodloužena z Tržnice k Lázním III, provoz v Sadové ulici však obnoven nebyl. Dnes je tedy vedeny v trase: KŘIŽÍKOVA – U Jezírka – Krále Jiřího – Obřadní síň (Z) – Svahová – Náměstí Dr. Horákové – TRŽNICE – I.P.Pavlova (T) – Hlavní pošta (Z) – LÁZNĚ III.
Pro usnadnění cestování pro lázeňské hosty došlo od 1. března 2020 k prodloužení vybraných spojů celotýdenně na Horní nádraží. Zpočátku sem byly vedeny místo zajíždění k Lázním III. Od 1. ledna 2023 jsou vedeny přes všechny nácestné zastávky a navíc zajíždějí ještě i k Dolnímu nádraží. Celkově tedy trasa vypadá: Křižíkova – (Dolní nádraží-terminál) – Tržnice – Lázně III – Horní nádraží.
I přesto, že by v podle jízdního řádu na všechny spoje stačil jeden vůz, k vidění jsou zde v pracovní dny autobusy dva. Všechny ranní spoje zajišťuje, kvůli zvýšené přepravní poptávce, vůz standardní délky, přejíždějící poté na kmenovou linku číslo 22.
Zdroje: jízdní řády ČSAD pro rok 1951 (sbírka Národní knihovna Praha), kronika města Karlovy Vary z vybraných let, publikace Půl století ve službách města (Mgr. Jakub Mráz), web dpkv.cz, web dpkv.blog.cz