Autobusová linka číslo 475 zajišťovala pouze necelý rok přepravu po severní a západní části města Mělník a také jeho spojení se sousedním městem Liběchov. Její historie je však o mnoho delší, a rozebereme si ji v tomto textu.
3. prosince 2015 – Iveco Crossway na lince číslo 475 v Liběchově – Alí Mikletičová
Spojení Mělníka a Liběchova zajišťovaly prokazatelně již ve 30. letech dálkové autobusové spoje, ze kterých později vzniklo hned několik linek, včetně dnešní linky Pražské integrované dopravy číslo 369. Od roku 1955 let vznikla na území Mělníka zvláštní regionální linka 01643, jedoucí pouze od hlavního železničního nádraží do Mlazic, tedy nejsevernější části města.
Léto 1955 – Jízdní řád místní linky v Mělníce – sbírka Národní knihovna Praha
Po několika pokusech byla dne 2. září 1973 oficiálně zavedena městská autobusová doprava Mělník, pod číslem 16430. Z jejích čtyř variant se našeho textu týká především linka číslo 2, vedená v trase: Mělník, sídliště u restaurace (dnešní Podolí) – Mělník, Pšovka – Mělník, Mlazice, železniční zastávka – Liběchov. Za zmínku stojí ještě linka číslo 4, jež vedla z autobusového stanoviště přímou cestou k železniční zastávce v Mlazicích.
26. května 1974 – Přehled linek MHD v Mělníce – sbírka Pavel Hypš
Do roku 1979 je linka číslo 2 prodloužená v Mělníce až na sídliště Slovany, linka 4 zůstává bez změny. Do Mlazic je v tomto období prodloužena ještě linka číslo 1, která je navíc vedena od roku 1985 až k závodu Liaz. Ve stejném roce je linka číslo 2 přetrasovaná městem přes autobusové stanoviště.
1985 – Městský autobus na mělnickém Náměstí Míru – sbírka Pavel Hypš
Po pádu národního podniku ČSAD začátkem 90. let provoz přebírá sokuromý dopravce Bohumil Černý, který provoz zredukovala na dvě linky. Spojení Mělníka a Liběchova nově zajistila linka číslo 1, v trase: Velký Borek, Skuhrov – Mělník – Liběchov.
24. října 2006 – Karosa B732 jako linka MHD číslo 1 na autobusovém nádraží v Mělníce – Karel Kalina, web seznam-autobusu.cz
Bez změny trasy obě linky převzal od 1. listopadu 2006 dopravce ČSAD Střední Čechy, nástupce původního ČSAD. V tomto stavu obě linky vydržely až do 7. dubna 2015, kdy došlo k jejich začlenění do systému Pražské integrované dopravy. Linka číslo 1, nově označená 475, vedla z autobusového stanoviště v Mělníce do Liběchova. Vybrané spoje zajížděly k areálu Liaz.
10. prosince 2015 – Iveco Crossway jako linka číslo 475 u areálu Liaz – Pavel Hypš
Pod číselným označením 475 se linka nedočkala jediné změny. Při příležitosti změny jízdních řádů 13. prosince 2015 byla zrušena a nahrazena posílením linky číslo 369 v úseku Mělník – Liběchov. Zároveň tato linka začala zajíždět do centra Mělníka, přes zastávky Fibichova a Poliklinika. Úsek k Liazu obsluhují nově vybrané spoje linky číslo 471.
10. prosince 2015 – Setkání městských linek číslo 474 a 475 v mělnické zastávce Tyršova – Pavel Hypš
Městská doprava v Mělníce neprošla přes 20 let žádnou výraznější změnou, a to až do příchodu systému Pražské integrované dopravy. Nahrazení linky číslo 475 linkou číslo 369 není srovnatelné (přidané spoje jsou jen v pracovní dny ráno a dopoledne) a v některých oblastech byl zrušen pravidelný interval, zavedený v dubnu téhož roku.
10. prosince 2015 – Iveco Crossway jako linka číslo 475 v zastávce Závod Loděnice – Pavel Hypš
Autor: Pavel Hypš
Zdroje: publikace ČSAD – Autobusová doprava v Praze a středních Čechách (Zdeněk Liška, Ing. Tomáš Javořík), jízdní řád ČSAD z roku 1955 (sbírka Národní knihovna Praha) a 1974 (sbírka Pavel Hypš), web ropid.cz, web seznam-autobusu.cz
Poslední aktualizace: 18. prosince 2015