5
Karlovarská linka číslo 5 zajišťuje téměř celou dobu své existence spojení městské části Bohatice s centrem města. Její historie je však poměrně rozmanitá a nyní si jí ve stručnosti shrneme.

Po skončení 2. světové války nastal významný rozvoj městské dopravy do okrajových částí města. V té době se poprvé setkávám s linkou pod označením D v trase Křižíkova – Sadová – Lázně III – Hlavní pošta – Vítězná. V roce 1955 se oddělila část linky zajišťující obsluhu lázeňského centra na samostatnou linku číslo 4 v trase Křižíkova – Sadová – Lázně III – Hlavní pošta – Horní nádraží. Ve zbytku trasy vzniká námi popisována linka číslo 5. Kvůli pokrytí všech přestupních míst v centru začíná jezdit v trase Drahovice ČSAD – Vítězná – Hlavní pošta – Vítězná – Bohatice.
Od roku 1961 je trasa upravena do podoby Drahovice ČSAD – Vítězná – Hlavní pošta – Zimní stadion – Bohatice. Ke dni 15. dubna 1964 nově zajišťuje v Drahovicích obsluhu sídliště v trase Lidická – Nemocnice – Hlavní pošta – Zimní stadion – Bohatice.

V této trase ale nevydržela ani celý rok, od 1. srpna 1964 je obsluha Lidické zajištěna linkou číslo 10 a „pětka“ je zkrácena do polookružní trasy Bohatice – Vítězná – Hlavní pošta – Vítězná – Bohatice. Od přemístění centrální přestupní zastávky z Hlavní pošty na Tržnici k 30. lednu 1971 je opět zkrácena, tentokrát do trasy Bohatice – Vítězná – Tržnice.

Po vybudování nového karlovarského průtahu roku 1992 již není možné vedení trasy původními místy a tak se tedy „pětka“ vydává z Tržnice do Bohatic tentokrát přes Drahovický most. Počínaje 1. lednem 1993 je kvůli úsporám v provozu do Bohatic prodloužena dalovická linka číslo 17 a linka číslo 5 ztrácí svůj smysl. Číslo je však ke stejnému datu použito pro novou linku v trase Tržnice – Vítězná – Východní – Stará Kysibelská.

Při změnách 6. dubna 1999 se námi popisována linka do Bohatic opětovně vrací. Tentokrát ovšem nahrazuje i zrušenou linku číslo 19 a je vedena v polookružní trase Bohatice – Vítězná – Tržnice – Elite – Růžový Vrch – (Dubová) – Otovice – Růžový Vrch – Elite – Tržnice – Vítězná – Bohatice. Vybrané spoje nedojíždí okruh celý, končí v zastávce Dubová a po přestávce se vrací zpět do Bohatic bez zajížďky do Otovic.

Většina změn linky číslo 5 se neudržela příliš dlouho, a ani její přetrasování v roce 1999 nebylo výjimkou. Linka číslo 19 je od 1. ledna 2009 obnovena a „pětka“ opět jela pouze po území města. Zajistila ale namísto linky číslo 12 obsluhu Dolního nádraží, vedena tedy byla v trase Bohatice – Vítězná – Tržnice – Dolní nádraží. Jeden spoj ráno ve směru do Bohatic a poslední spoj ve směru Dolní nádraží zajížděl navíc ke garážím MHD.

První lednový den roku 2015 přinesl na „pětce“ daší změnu. Nahradila zrušenou linku číslo 14 do Sedlece a je vedena v trase: Bohatice – Tržnice – Sedlec. V provozu je přibližně do 21 hodin a večerním provozu ji nahrazují upravené spoje linek 17 a 19. Jeden pár spojů ráno a jeden pár spojů odpoledne v pracovní dny pokračují ze Sedlce do Otovic do zastávky Správa a údržba silnic.

Mezi 9. červnem až 31. říjnem 2019 byla zkušebně linka číslo 5 prodloužena o víkendech vybranými spoji ze Sedlce až do města Hroznětín. V následujícím roce se tyto sezónní spoje v jízdním řádu již neobjevili.

Zdroje: kronika města Karlovy Vary z roku 1971 (sbírka SOA Karlovy Vary), publikace Půlstoletí ve službách města (Jakub Mráz), web dpkv.cz (Jízdní řády a schéma linkového vedení)