514

0 Comments

Noční městská autobusová linka 514 poprvé vyjela do ulic 29. listopadu 2003, společně s noční příměstskou linkou 601. Obě linky byly zavedeny v souvislosti s otevřením nové tramvajové tratě na Barrandov. Trasa linky 514 byla Chaplinovo náměstí – Nový Slivenec – Slivenec – Lochkov – Nádraží Radotín – Sídliště Radotín. Před zavedením „pětsetčtrnáctky“ Barrandov obsluhovala linka 501 ze Smíchovského nádraží, ta však končila již na Pražské čtvrti. V Radotíně linka 514 nahradila závlek linky 507 (zajišťující noční obsluhu Radotína od května 2000) a pro Slivenec a Lochkov byla noční obsluha zavedena nově. Linka 601 jela stejnou trasu, jen pokračovala z Radotína dál do Černošic.

 Leták ze zavedení linky 514 v listopadu 2003 – Pavel Hypš

Zpočátku byly na lince vedeny dva spoje z Radotína a jeden z Barrandova (všechny zajištěny přejezdem z linky 244), od července 2004 byl přidán ještě další dřívější spoj z Radotína (zajišťovaný samostatným autobusem z linky 246). Zpočátku provoz linky zajišťovala garáž Řepy, od 4. prosince 2004 se na ní podílela střídavě s garáží Kačerov.

7. prosince 2006 – Autobus linka 514 na konečné Sídliště Radotín – Roman Vanka

Zatímco linku 601 potkávala za Prahou jedna změna za druhou, linka 514 zůstala bez změny až do 9. prosince 2006, kdy byl její provoz pro nízké využití zrušen. První spoj ze Sídliště Radotín byl převeden na linku 601, čímž na příměstské lince vznikl spoj jedoucí pouze na území hlavního města. Zbývající spoje jsou zrušeny bez náhrady.

7. září 2011 – Autobus linky 514 v dočasné nástupní Ďáblice – Pavel Hypš

Znovu se s číslem 514 setkáváme při změnách 12. prosince 2010, kdy je noční dopravní obslužnost Prahy rošířena do okrajových částí Prahy (Dubeč, Ďáblice, Klánovice, Křeslice, Nebušice, Pitkovice a Řeporyje). V trase Sídliště Ďáblice – Na Štamberku – Ďáblice  vyjíždí do ulic Prahy vůbec první noční linka zajišťovaná minibusy. Pravidelný interval 60 minut navazuje v sídlišti Ďáblice na každý druhý spoj noční tramvajové linky 53.

3. prosince 2011 – Autobus linky 514 v bývalé manipulační zastávce Ďáblice – Pavel Hypš

Od 1. září 2011 se na základě požadavku místního úřadu Ďáblice ruší stávající obratiště Ďáblice a spoje linek 103 a 514 jsou ukončeny blokovým objezdem několika ďáblických ulic. Od stejného data jsou zároveň na linku v pracovní dny nově nasazeny standardní autobusy, o víkendech a státních svátcích zůstávají minibusy. Ani to se místním ale nakonec moc nelíbí, protože odstavené autobusy zde stojí a hlučí přímo ve vilové zástavbě. Proto je od 11. prosince 2011 rozhodnuto o prodloužení večerních spojů linky 103 a všech spojů 514 do nedaleké Březiněvsi.

 24. června 2012 – Minibus linky 514 u ďáblického hřbitova – Pavel Hypš

Při minibusovém provozu byla noční linka 514 celotýdenně připojena k denní lince 151, pouze před půlnocí jely vozy jeden resp. tři spoje linky 103, protože provoz linky 151 byl ukončen již po 23. hodině. Od 1. září 2011 je k lince 514 připojeno stadardní pořadí linky 103, víkendový provoz zůstal bez změny (i přes to, že o víkendech již i linku 103 zajišťuje také jeden minibus, přednoční pořadí zůstalo na lince 151).

22. prosince 2011 – Autobus linky 514 v zastávce Na Štamberku – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Poděkování patří také Zdeňku Liškovi za spolupráci při focení a úpravu textu
Zdroje: web Citybus.cz (Historie linku 514), web Ropid.cz (přehledy trvalých změn)
Poslední aktualizace: 31. března 2013

Napsat komentář

Related Posts

608

Linka 608 poprvé vyjela 12. prosince 2010 v trase Praha, Kobylisy – Praha, Vozovna Kobylisy – Zdiby – Zdiby, Přemyšlení – Klecany, U hřbitova – Klíčany – Odolena Voda, Dolní náměstí. Jednalo se o jeden spoj v 1:30.…

AVION

Zajímavou, poměrně mladou skupinou autobusových linek jsou tzv. „nákupní linky“. Samotný název napovídá, že jejich trasy směřují k obchodním centrům a jsou na ně nasazovány výhradně autobusy s reklamním polepem daného obchodního centra. Dalším společným…

378

S autobusovou linkou Pražské Integrované Dopravy (PID) číslo 378 se v historii pražské městské dopravy setkáváme již po třetí. Po každé byla zavedena jako jiný druh linky. Poprvé, v první polovině 70. let jezdila v polonočním provozu, po…