6
1. ledna 2009 – Ikarus 412 vypravený na linku číslo 6 vyčkává v terminálu Tržnice na odjezd prvního spoje – Pavel Hypš
Po celou dobu své více než padesátileté existence slouží linka číslo 6 pro spojení centra města a okrajové části Doubí, do roku 1974 samostatné obce. Dříve, než si rozebereme samotnou „šestku“, podíváme se na vývoj tohoto spojení.
Dne 17. prosince 1898 byl zahájen provoz na železniční trati Karlovy Vary – Doubí u Karlových Varů – Bečov nad Teplou – Mariánské Lázně. Doubí bylo tehdy nevelkou osadou, avšak postupně se rozvíjelo v širším okolí zámku. To se odráželo i v potřebě dopravního spojení, a prokazatelně 8. října 1933 byla v provozu již i autobusová linka číslo 4341, spojující Karlovy Vary a Doubí s mezilehlou zastávkou v Tuhnicích. Dopravcem byla Karlovarská omnibusová společnost Františka Fouska a v provozu sedm až osm spojů denně. Provoz byl ukončen pravděpodobně v důsledku druhé světové války.
V jízdních řádech platných od 20. května 1951 najdeme autobusovou linku ČSAD číslo 4008 v trase: KARLOVY VARY, KALININOVO NÁBŘEŽÍ (dnes Mattoniho nábřeží) – Karlovy Vary, Drahovice, Kino Drahomíra – Karlovy Vary, Drahovice, Vítězná – (KARLOVY VARY, LENINOVO NÁMĚSTÍ (dnes Divadelní náměstí)) – Karlovy Vary, Molotovovo nábřeží (T) (dnes nábřeží Osvobození) – Karlovy Vary, nábřeží Antonína Zápotockého (Z) (dnes nábřeží Jana Palacha) – Karlovy Vary, Skleněný palác (dnes obchod Terranova v ulici T. G. Masaryka) – Karlovy Vary, Stalinovo náměstí (dnes náměstí Dr. Horákové) – Karlovy Vary, Moskevská třída – TUHNICE, NÁRODNÍ ŠKOLA (dnes Stadion Závodu Míru) – Nové Tuhnice, most do Dvorů – Nové Tuhnice, hostinec na Ostrově – Doubí, závod – DOUBÍ, NÁMĚSTÍ. Vybrané spoje pokračovaly v letní sezoně z Doubí do turistických lokalit na svatém Linhartu nebo v Pionýrském nad Ohří. Zajímavostí byl poslední spoj, jediný začínající až na Leninově náměstí, který vyčkával při odjezdu na skončení divadelního představení.
Poprvé vyjíždí „šestska“ 1. dubna 1957 v trase: SANATORIUM RICHMOND – Škola SČSP – Slunce – Panoráma – Jaro – KÚNZ – Hlavní pošta – Dolní nádraží – Stalinovo náměstí – Moskevská – ČSAD Tuhnice – Škola Tuhnice – Most kapitána Jaroše – Technoplyn – Ostrůvek – Truhlárna – Most Tašovice – Doubí, náměstí – Doubí, konečná. Stala se posilou stávající „dvojky“, koncový úsek do Doubí začala městská doprava obsluhovat nově. Dosavadní linka ČSAD číslo 4008 byla v této době pravděpodobně zrušena.
Dne 1. srpna 1961 došlo k uzavření lázeňské zóny. I přesto, že „šestka“ tudy přímo nejezdila, dotkla se reorganizace i její trasy: Doubí – Cihelna – Beseda – Truhlárna – Ostrůvek – Technoplyn – Most kapitána Jaroše – U stadionu – Tuhnice – Šumavská – Moskevská – Stalinovo náměstí – Dolní nádraží – Zimní stadión – Pošta – Vítězná – Kino Drahomíra – Vinné sklepy – Drahovice ČSAD. Vrátila se tím téměř do původní trasy linky ČSAD číslo 4008. V období 1. března 1962 až 15. dubna 1964 byla ještě do centra nakrátko navrácena, jela přes Vyhlídku na konečnou k Lázním I.
Počínaje dnem 31. ledna 1971 opouští linka číslo 6 konečnou u garáží ČSAD, z centra je vedena po nové Pražské silnici a Mattoniho nábřeží do zastávky Stará Kysibelská. V roce 1990 začala na Starou Kysibelskou jezdit linka číslo 1 a „šestska“ se opět vrací k areálu ČSAD, tentokrát ještě o zastávku dále k areálu garáží MHD.
Od 1. února 1998 jsou nakrátko vybrané spoje linky číslo 6 prodlouženy od garáží do Bohatic. Hned v dubnu 1999 je „šestka“ navrácena na Starou Kysibelskou, tentokrát sem jede z centra přes zastávku Východní. V této trase zůstává s drobnými změnami dodnes.
Počínaje 1. březnem 2020 nastal odklon linky číslo 6 mezi Tržnicí a Stadionem Závodu Míru přes Náměstí doktorky Horákové, Moskevskou a Šumavskou. V původní trase přes Západní zůstali tři páry školních spojů a také noční spoj 23:55 z Doubí.
Od 1. ledna 2022 se jízdní řád linky číslo 6 ještě drobně zkomplikoval. Kromě navýšení počtu spojů přes Západní přibyla nově varianta přes Krajský úřad. Linka číslo 6 je od tohoto data tedy vedena v trase: STARÁ KYSIBELSKÁ – Prašná – Drahomíra – Tržnice – (Západní / Moskevská) – Stadion Závodu Míru – (Plzeňská / Krajský úřad) – DOUBÍ
Zdroje: jízdní řád poštovních linek z roku 1933 (sbírka Poštovní muzeum Praha), jízdní řády autobusových linek ČSAD z roku 1951 (sbírka Národní knihovna Praha), publikace Půlstoletí ve službách města (Jakub Mráz), web wikipedia.cz (Doubí – Karlovy Vary), web zelpage.cz (trať 149)