754

0 Comments

Zvláštní autobusová linka 754 zajišťovala pět let spojení metra Háje a Prahy-Pitkovic. Její provoz byl plně hrazen městskou částí a něco málo z její historie si shrneme v tomto článku.

15. října 2008 – Linka 754 na konečné v Pitkovicích – Pavel Hypš

Počínaje 1. prosincem 2005 zahájil soukromý dopravce Hotliner provoz na nové městské lince 240. Ta sice nabídla lákavé spojení Černého Mostu, Běchovic, Dubče a Hájí, přinesla sebou ale paradoxně i negativní dopad. Linka 111 jezdící v trase Skalka – Dolní Měcholupy – Sídliště Petrovice – Pitkovice byla totiž v důsledku jejího zavedení zkrácena pouze do úseku Skalka – Dolní Měcholupy a její konec do Pitkovic byl kompenzován pouze prodloužením dvou spojů školní linky 570. To ale Pitkovicím příliš nestačilo, jelikož linka 232, jediná celodenní místní obsluha, jezdila i v pracovní dny v intervalu 30-60 minut. Rozhodly se tedy zaplatit zvláštní linku 754 v trase Háje – Jakobiho – Dolnokřeslická – Křeslice – Pitkovice. Provoz byl v ranní špičce ve směru Háje a v odpolední špičce ve směru Pitkovice a zkracoval interval linky 232 v nejvytíženějším období. Na rozdíl od linky 232, kterou jezdil soukromý dopravce Bado bus, dopravcem linky 754 se stal Dopravní podnik hlavního města Prahy. Přeprava na lince byla bezplatná.

12. prosince 2008 – Linka 754 v zastávce Jakobiho – Pavel Hypš

První změna na lince proběhla k 10. prosinci 2006, kdy byla zřízena zastávka Horčičkova pro snažší přestup z ostatních autobusových linek. Pak se pouze několikrát měnil jízdní řád, a výraznou proměnou prošla až od 14. prosince 2008. Linka 232 totiž prošla výraznými změnami, byla zkrácena její trasa a především intervaly, které ve špičkách pracovních dnů již nebyly nikdy nižší než 20 minut. Linka 754 mohla být tedy zrušena, avšak pro změnu se městské části nezamlouvalo ponechání hodinového intervalu o víkendu lince 232. Linka 754 byla tedy ke stejnému datu znovuzavedena v trase Háje – Horčičkova – Dolnokřeslická – Křeslice – Pitkovice, již bez závleku do Petrovic kopírující trasu linky 232. Rozsah provozu byl od 10 do 17 hodin v sobotu a v neděli, v tomto čase tvořily obousměrně s linkou 232 souhrnný interval 30 minut.

15. února 2008 – Nízkopodlažní autobus na lince 754 v zastávce Jakobiho – Pavel Hypš

I posílení víkendového provozu linky 232 se nakonec Pitkovice dočkaly. Od 12. prosince 2010, již pod dopravcem ČSAD Polkost, byl celodenně o víkendu zkrácen interval na 30 minut a linka 754 byla definitivně zrušena. 

16. července 2007 – Autobus linky 754 v dočasné zastávce Horčičkova – Pavel Hypš

Linka 754 za pět let svého provozu prošla také několika výlukami způsobenými čilým stavebním ruchem v oblasti Křeslic i Pitkovic. V květnu 2006 byla například vedena v trase Háje – Jakobiho – Sídliště Petrovice – Pitkovice – Křeslice po silnici, kterou autobusy opustili již před dávnou dobou. V srpnu 2007 byla kvůli výluce ve Štychově ulici zavedena k lince 232 výlukové linka X232 jezdící v trase Háje – Dolnokřeslická – Křeslice – Pitkovice – Sídliště Petrovice – Jakobiho – Horčičkova – Háje a provoz linky 754 byl tedy nakrátko přerušen.

28. září 2009 – Autobus linky 754 na kruhovém objezdu v Opatovské ulici – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web bus.zastavka.net (Historie PID 2005), web pidservis.vhd.cz
    Poslední aktualizace: 18. března 2013
 

Napsat komentář

Related Posts

307

Číslo 307 v síti pražské městské dopravy bylo poprvé použito pro noční autobusovou linku už v 70. letech. Od roku 1996 je využito pro příměstskou linku Pražské integrované dopravy (PID). Trasa linky č. 307 nyní…

371

Příměstská autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) číslo 371 zajišťuje dopravní spojení Prahy s obcemi Zdiby, Klecany a Řež. Dlouhá léta se jednalo linku provozovanou jen v pracovní dny. Za dobu své existence došlo pouze…

200

2. června 2015 - Karosa B741 ev. č. 6150 na lince číslo 200 v zastávce Čimický háj - Zdeněk Liška Číslo 200 bylo v síti pražských autobusů použito dvakrát. Nejprve, koncem šedesátých let, pro rekreační…