8
Linka číslo 8 po celou dobu své historie spojuje centrum Karlových Varů se satelitní obcí Olšová Vrata. Zajímavé je, že neprošla téměř žádným vývojem a většinu své trasy projíždí bez větších změn již více než 50 let.

Za předchůdkyni „osmičky“ můžeme považovat linku ČSAD, označenou prokazatelně roku 1951 číslem 04013, vedenou v trase: KARLOVY VARY, DOLNÍ NÁDRAŽÍ – Karlovy Vary, Nemocnice – Karlovy Vary, hostinec Panorama (Z) – Karlovy Vary, hostinec u Černého koně – Hůrky – OLŠOVÁ VRATA. Většina spojů pokračovala dále do obcí Pila nebo Javorná.

Poprvé vyjíždí linka číslo 8 dne 1. dubna 1957 v trase: HLAVNÍ POŠTA – Krajský ústav národního zdraví – Jaro – Panoráma (Z) – Slunce – Černý Kůň – Myslivna – Hůrky – Rozcestí – Rozcestí-golf – Olšová Vrata – OLŠOVÁ VRATA.

K 31. lednu 1971 byl zahájen provoz přestupního terminálu Tržnice a osmička jej začala využívat namísto Hlavní pošty, stejně jako ostatní linky. Pravděpodobně ke stejnému datu, případně později v tomto roce, bylo zavedeno zajíždění vybraných spojů na karlovarské mezinárodní letiště.

Zatím poslední změna trasy vstoupila v platnost od 6. ledna 2012, kdy „osmička“ poprvé opustila katastrální území města. Jedná se ovšem pouze o jediný spoj v týdnu, a to poslední páteční ve 22:22 z Tržnice, který pokračuje z Olšových Vrat do obce Andělská Hora. K 1. září 2013 je na něm navíc zřízena zastávka „Andělská Hora, chaty“.

V minulosti byl součástí jízdního řádu linky číslo 8 také školní spoj, jedoucí z Tržnice na Motýlek. Ke jeho zrušení došlo od 1. dubna 2013, v souvislosti se zavedením zajíždění regionální linky 421150 do terminálu Tržnice. V současnosti je označena číslem 421148 a vedena v trase: Karlovy Vary, terminál – Karlovy Vary, tržnice – Karlovy Vary, Olšová Vrata (T) – Karlovy Vary, Motýlek – Pila, restaurace. Po území města platí na lince standardní tarif MHD.

Od 26. března 2018 došlo k zavedení posilových expresních spojů, zastavujících pouze v zastávkách Tržnice a Letiště. Vázány byly přesně na přílety a odlety letecké linky Karlovy Vary – Moskva. V provozu byly pouze 2 až 3 dny v týdnu, podle aktuálního letového řádu. K jejich zrušení došlo od března 2020.

Mezitím, od 1. ledna 2020, došlo k prodloužení vybraných spojů linky číslo 8 až do samostatné obce Kolová. Jedná se o jeden pár spojů od pondělí do čtvrtka, dva páry spojů pátky, pět párů spojů o sobotách a čtyři páry spojů o nedělích. Všechny spoje jedou v obdobích, kdy je slabý provoz regionálních linek do Kolové.

Zdroje: jízdní řád ČSAD pro rok léto 1951 (sbírka Národní knihovna Praha), publikace Půlstoletí ve službách města (Mgr. Jakub Mráz), web dpkv.cz, web k293.cz