91
Nostalgická tramvajová linka číslo 91 vyjíždí v sezóně 2013 do pražských ulic již dvaadvacátým rokem. Pojďme se tedy nyní na ni trochu zaměřit.

4. října 2008 – Nostalgická linka číslo 91 u Pražského hradu – Pavel Hypš
Poprvé se do ulic linka číslo 91 podívala 15. května 1991. V trase Výstaviště – Náměstí Republiky – Václavské náměstí – Lazarská – Právnická fakulta – Výstaviště byla v provozu při příležitosti konání Všeobecné československé výstavy. Na tento rok navíc připadalo také 100 let tramvají v Praze, jelikož právě na stejné výstavě roku 1891 byla slavnostně představena Křižíkova elektrická dráha. Linka číslo 91 jezdila o víkendech a svátcích celou letní sezónu a vypravovány na ni byly dvounápravové historické tramvaje. Platil na ní zvláštní tarif, běžné předplatní jízdenky zde uznávány nebyly.

20. dubna 2008 – Nostalgická linka číslo 91 na Náměstí Republiky – Pavel Hypš
V sezóně 1992 přibyla k „devedesátjedničce“ ještě druhá linka označená číslem 92. Poprvé vyjela 18. dubna v trase Dlabačov – Pražský hrad – Malostranská – Malostranské náměstí. Z bezpečnostních důvodů byl na ní ale zastaven provoz již od 4. května téhož roku (nebezpečné otáčení za provozu na kolejovém přejezdu u Malostranského náměstí). Linka číslo 91 byla v tomto roce v provozu v celkem atypické trase Žižkov, Vápenka – Olšanské náměstí – Hlavní nádraží – Lazarská – Újezd – Čechův most – Právnická fakulta a zpět. Ještě od června téhož roku došlo ke zkrácení na Hlavní nádraží (obrat na slepé koleji v Opletalově ulici). V té době byla v provozu pouze v sólo vozech.

20. dubna 2008 – Nostalgická linka číslo 91 u Pražského hradu – Pavel Hypš
Počínaje rokem 1993 jezdila „devadesátjednička“ v jednosměrné trase Výstaviště – Strossmayerovo náměstí – Letenské náměstí – Malostranská – Újezd – Národní třída – Václavské náměstí – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště.

20. dubna 2008 – Nostalgická linka číslo 91 u Pražského hradu – Pavel Hypš
Během konání oslav 100 let Dopravního podniku hlavního města Prahy v září 1997 byla linka číslo 91 nakrátko zrušena. Nahradila ji linka číslo 92, ovšem v naprosto stejné trase. Důvodem změny bylo, že „devadesátdvojka“ jezdila zdarma.

31. srpna 1997 – Nostalgická linka číslo 92 u Výstaviště – web prazsketramvaje.cz
Od roku 2001 jezdí linka číslo 91 v trase Vozovna Střešovice – Pražský hrad – Malostranská – Újezd – Národní třída – Václavské náměstí – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště. V provozu bylo od dubna do října 5 párů spojů o víkendech a státních svátcích. Zátah do vozovny Střešovice paradoxně není přímo, ale probíhá vykonáním 11. spoje vedeného v trase Vozovna Střešovice – … – Strossmayerovo náměstí – Letenské náměstí – Hradčanská – Vozovna Střešovice.

20. dubna 2008 – Nostalgická linka číslo 91 u Pražského hradu – Pavel Hypš
Dnes je základní jízdné stanoveno na 35 korun, poloviční je pak 20 korun. Linka je žádaným turistickým cílem a dopravní fandové můžou projetí spojit s návštěvou Muzea městské hromadné dopravy umístěného v areálu vozovny Střešovice. Linka číslo 91 je také jedinou možností, jak se oficiálně projet s historickými pražskými vozy. Kromě jejího provozu jsou ještě příležitostně k vidění na zvláštních smluvních jízdách.

Listopad 2005 – Vyjímečně vypravený vůz T1 s moderním pantografem na lince číslo 91 – Lukáš Vrobel
Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web prazsketramvaje.cz (Smyčka Výstaviště), web tram.rusign.com (Pražská tramvajová numerologie), web wikipedia.cz (Tramvajová linka 91 v Praze), web prahamhd.vhd.cz (Historické tramvaje), publikace Historie městské hromadné dopravy – Pavel Fojtík, Stanislav Linert, František Prošek (Provoz tramvají po roce 1990)
Poslední aktualizace: 1. dubna 2013, platnost dat ověřena k 28. dubnu 2014