913
13. května 2019 – Karosa B951 ev. č. 4018 na lince číslo 913 v obratišti Točná – Zdeněk Liška
Noční autobusová linka Pražské integrované dopravy (PID) č. 913 byla zavedena v roce 2017. Svým trasováním a dobou jízdy (cca 80 minut v jednom směru) patří do skupiny tangenciálních linek, neboť spojuje severní část Prahy (Dolní Chabry) s jihovýchodní částí Točnou, přičemž projíždí napříč hlavním městem. Dopravcem linky č. 913 je pražský dopravní podnik, který na ni nasazuje standardně dlouhé (nyní převážně nízkopodlažní) autobusy.

V souvislosti se zapojením 25 lokalit v Praze a okolí do systému pražské noční dopravy, na podzim 2017, proběhly výrazné změny v celé síti nočních linek. Od 9. října 2017 nově vyjela noční autobusová linka č. 913, a to v trase: Dolní Chabry – Vozovna Kobylisy – Kobylisy – Ládví – Střížkov – Prosek – Vysočanská – Nádraží Libeň – Skloněná – Ohrada – Rokycanova – Flora – Vlašimská – Slavia – Bohdalec – Teplárna Michle – Spořilov – Nad Pahorkem – Nemocnice Krč – Zálesí – Novodvorská – Čechtická – Jalodvorská – Libuš – Sídliště Písnice – Písnice – Cholupice – Točná.

Rozsah provozu je celotýdenní. Interval mezi spoji činí 60 minut, ale poslední spoje (po 4 h ranní) z obou konečných jedou v kratším intervalu. Poslední spoj jedoucí z Točné končí v zastávce Slavia a poslední spoj jedoucí z Dolních Chaber pak končí v zastávce Vysočanská. Na celé trase jsou garantované přestupy (obousměrně) pouze s linkou č. 904, a to v zastávce Sídliště Písnice.

K vypravení stačí čtyři autobusy, označená pořadovými č. 51 až 54. Zpočátku se na vypravování podílely garáže Vršovice (pořadí č. 51), Kačerov (52) a Klíčov (53, 54), přičemž na pořadí č. 52 a 54 se vypravovaly standardně dlouhé, středněpodlažní autobusy (Karosy B 951 a B 951E). V době psaní článku (duben 2020) na „devětsettřináctku“ autobusy vypravovaly garáže Kačerov (pořadí č. 51, 52) a Klíčov (53, 54), přičemž běžně nasazují vozy SOR NB 12 ev. č. 3677, 3680 (garáže Kačerov), 3637 (Klíčov) a Karosa B 951E ev. č. 4080.

K dosud jediným výrazným změnám trasy došlo od 15. ledna 2018, kdy na trase přibyla zastávka Nad Jetelkou situovaná na vysočanské estakádě. K témuž datu došlo, mezi zastávkami Čechtická a Jalodvorská, k odklonu trasy přes zastávky Nové Dvory (směr Točná) a Chýnovská (směr Dolní Chabry). Za zmínku stojí dlouhodobá rekonstrukce Libušské ulice (v letech 2018 až 2019), kdy linka č. 913 končila v Písnici a její trasa vedla zdejší obytnou zástavbou.

Zdroje: internet: www.pid.cz; poznatky autora