ADAMOV
Adamov je město v okrese Blansko, uvnitř Jihomoravského kraje. Nachází se 12 km severně od Brna, na soutoku Svitavy a Křtinského potoka v lesnatém údolí. V roce 2011 zde žilo přes 4 tisíce obyvatel. Mezi údolím a hlavní zástavbou je převýšení i 50 metrů.
Historie Adamova je spojena s železářskou výrobou, jejíž kořeny zde sahají do roku 1360. Patrně od roku 1732 nesla osada jméno Adamov, a to podle Adama Josefa Lichtenštejna, majitele zdejších železáren. Od roku 1960 je Adamov začleněn do okresu Blansko a od 1. července 1964 povýšen na město.
Ve městě najdeme novogotický kostel svaté Barbory z roku 1857. Jeho součástí je Světský oltář, soubor figurálních plastik z 16. století, pocházející ze Zwettlu v Dolním Rakousku. Výraznou dominantou centra je zámek postavený v 18. století rodem Lichtenštejnů.
Díky kopcovitému terénu je město přirozeně rozděleno na dvě části. Jsou jimi kopce na obou stranách města, rozdělené železniční tratí. Na obou jsou velké panelová sídliště a většina cest vede pouze do údolí. Samotná sídliště jsou ještě dále rozdělena menší čtvrtě.
K velkému rozvoji Adamova a místních podniků došlo po roce 1849, kdy byla vybudována místní železniční trať, dnes označená číslem 260, vedoucí z Brna do České Třebové. V Adamově vlak zastavuje na dvou místech, a to nádraží Adamov a Adamov – zastávka.
Adamov se stal jednou z prvních součástí Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Na lince S2 v trase: Brno – Adamov – Blansko byl provoz zahájen 1. ledna 2004. Od počátku zde byly integrovány i rychlíky, jejich samostatné označení R2 se používá od 9. prosince 2007.
Zatím nejstaršími doloženým autobusovými linkami v Adamově jsou z roku 1949 linky 10335 ADAMOV, NÁDRAŽÍ – ADAMOV, ŠKODOVY ZÁVODY – Josefov – Olomoučany, rozcestí – (Habrůvka, příhon) – Křtiny – (Rudice, rozcestí) – (Jedovnice, Újezd) – Jedovnice – KOTVRDOVCE) a 10336 (POD SVATOU KATEŘINOU – ADAMOV, ŠKODOVY ZÁVODY – Josefov – Olomoučany, rozcestí – Habrůvka, příhon – Křtiny (- HABRŮVKA) – Březina, rozcestí – Bukovina – BUKOVINKA). Roku 1951 byly přečíslovány na 10531 resp. 10532.
Během průmyslového rozkvětu města v 70. letech sem jezdilo 8 regionálních autobusových linek a počty zaměstnanců místních továren převyšovaly počet zdejších obyvatel. Podle oblastních jízdních řádů z roku 1984 zde bylo v provozu osm autobusových linek:
· 60170: Adamov – Babice nad Svitavou
· 60190: Adamov – Babice nad Svitavou – Ochoz
· 61740: Adamov – Rudice – Jedovnice – Krasová – Senetářov – Ruprechtov
· 61800: Adamov – Jedovnice – Studnice
· 61810: Adamov – Ochoz – Brno
· 61820: Adamov – Habrůvka-Josefov – Křtiny – Habrůvka – Bukovinka
· 61830: Adamov – Jedovnice – Vysočany
· 67790: Adamov – Račice-Pístovice – Vyškov
Na přelomu tisíciletí, pravděpodobně kvůli krachu místních průmyslových velmocí dochází k výraznému úbytku přepravní nabídky a odkázání lidí na železnici. V provozu zůstává pouze linka do Vyškova.
Autobus přes Račice-Pístovice do Vyškova se také jako jediný dočkal integrace do IDS-JMK, a to ke 28. březnu 2004 jako linka číslo 157. Částečně se obnovily zaniklé přepravní vztahy, jelikož byl pro linku číslo 157 zaveden garantovaný přestupní bod, a to v obci Křtiny (linka číslo 201 do Brna nebo Jedovnice a 216 do Habrůvky). Provoz zajišťovali dopravci ČSAD Vyškov (později Vydos Bus) a ČAD Blansko. Dnes zde působí již pouze ČAD Blansko. Jeden pár spojů v pracovní dny sice zajišťuje dopravce Tourbus z Brna, ten ale nejede do Adamova.
Ke kopcovitému terénu patří v Adamově již dlouhá léta také městská autobusová doprava. Prokazatelně roku 1984 byla provozována závodem Blansko národní podniku ČSAD Brno pod číslem 61841 v trase: Gottwaldova čtvrť točna – Gottwaldova čtvrť – Kolonka – Železniční stanice – Provoz 20 – Náměstí Práce – Obchodní dům – Horka – Horka točna. Stejný provoz je doložen i z roku 1988.
Od 1. července 2005 byla městská doprava začleněna pod systém IDS-JMK pod označením 215. Kromě změn názvů zastávek zůstala trasa linky městem shodná, u železniční stanice je nově zřízena zastávka také v točně. Dopravcem se stala autoškola Zdeňka Pernici z Kotvrdovic, o dva roky později vystřídána dopravcem ČAD Blansko.
Dlouhá léta zdejšímu provozu vládly městské vysokopodlažní autobusy Karosa, i přesto, že v okolí města i na lince číslo 157 již byla řada spojů garantovaně nízkopodlažní. Teprve v roce 2013 sem byl pořízen ojetý bezbariérový vůz Karosa Citybus a od roku 2015, po nákupu dalších dvou autobusů stejného typu, jsou všechny spoje garantovaně nízkopodlažní.
Výjimkou v nízkopodlažnosti jsou pouze dva spoje o víkendech. Jeden pár odpoledních spojů totiž nestíhá odjet jediný autobus, vypravovaný sem o víkendech, a tak sem přejíždí místo své adamovské přestávky regionální vůz z kurzu 157/1. Jedná se o spoje v 15:40 točny Adamov III a 16:06 z točny Horka.
Specifickou dopravu v Adamově tvoří ještě místní veřejný výtah. Spojuje postupně spodní část ulice Sadová, ulici Komenského (kde je umístěna zastávka městského autobusu Horka) a sídlištní celek ve vrchní části ulice Sadová. Vzhledem k jeho poloze a označení je však používán téměř výhradně místními.
Zdroje: jízdní řády ČSAD Jihomoravského kraje z let 1984, 1986,1988 a 1989, web adamov.cz, web ceskatelevize.cz, web idsjmk.cz, web wikipedia.cz (Adamov, Železniční doprava v Integrovaném dopravnímsystému Jihomoravského kraje. Železniční trať Brno – Česká Třebová)
I’ve been surfing on-line more than 3 hours lately,
but I never found any attention-grabbing article like
yours. It’s beautiful price enough for me. In my opinion, if all website owners and bloggers made
just right content as you did, the internet will be a lot more useful than ever before.
Thanks very interesting blog!