AVION

3 Comments

Zajímavou, poměrně mladou skupinou autobusových linek jsou tzv. „nákupní linky“. Samotný název napovídá, že jejich trasy směřují k obchodním centrům a jsou na ně nasazovány výhradně autobusy s reklamním polepem daného obchodního centra. Dalším společným znakem je bezplatná přeprava cestujících a nebo (v některých případech) značení písmeny (např. EUR – Europark, OCL – Obchodní Centrum Letňany). Provoz „nákupních linek“ zcela hradí obchodní řetězce, přičemž jsou označeny licenčními čísly a zařazeny mezi linky Pražské Integrované Dopravy (PID). Dvě, níže popisované „nákupní linky“ patří mezi nejstarší tohoto druhu na území Prahy. Obě mají společnou konečnou v terminálu stanice metra Zličín, polookružní trasu s délkou do 2 km a od roku 2005 také dopravce – pražskou firmu Hotliner.

15. března 2011 – Autobus Mercedes-Benz Conecto HOT4 linky Avion na Zličíně

První pražská „nákupní linka“ byla zavedena 3. října 1996 v trase Zličín – IKEA (- Zličín). Tehdy ji krátce provozovala společnost IKEA, aby následně její provoz převzal dopravce J. Horký – Hotliner (později Hotliner). Na této lince došlo k jediné úpravě trasy a to v souvislosti s otevřením hypermarketu TESCO v roce 1998, kdy byla zřízena zastávka právě před vchodem do Tesca. Současně dochází ke změně názvu obchodního celku na Shopping park Praha ( – nyní se nazývá „Avion shopping park Praha-Zličín“). Rovněž od uvedeného roku (a až dosud) má linka, označená licenčním číslem 103 104, trasu Zličín – Tesco – Ikea – Zličín, přičemž v přepravní špičce trvá celý okruh 8 minut.

29. prosince 2003 – Karosa B732 HOT17 linky Shopping Park (značeno IKEA) na Zličíně – Zdeněk Liška

K provozu používal dopravce Hotliner zpočátku autobusy Karosa B731 a B732 označené čtyřmístnými evidenčními čísly PID a také svými interními čísly. Patrně nejstarším vozem na této lince se stala Karosa B732.20, ev. č. 1051 (ex DP Praha ev. č. 5249) s bílo – žlutým nátěrem pod reklamními polepy. V reklamním, modro – žlutém nátěru „Shopping park Praha“ (ex reklama IKEA) jezdila také Karosa B732.20, ev. č. 1062 (ex DP Praha ev. č. 5307, interně označená HOT 17) a Karosa B731.40 ev. č. 1087 (ex DP Most – Litvínov ev. č. 116, HOT 43). Zásadní obměnu vozového parku této linky s sebou přinesl rok 2003. V květnu zde byl zkušebně nasazen předváděcí Mercedes – Benz O 345 (rok výroby 2002) a ve druhé části roku dopravce zakoupil další dva autobusy stejného typu (HOT 4 a 5), ovšem vyrobené v Turecku roku 2003. Reklamní polepy Mercedesů existovaly postupem času v několika provedeních. Původní předváděcí autobus (HOT 1) byl také zakoupen a následně nasazen na „nákupní linku“ obchodního centra IKEA Černý Most. Za zmínku jistě stojí i skutečnost, že v lednu 2005 byl na této lince provozován i zapůjčený Mercedes – Citaro.

 6. ledna 2005 – Zkušební autobus Mercedes-Benz Citaro na Avion lince na Zličíně – Zdeněk Liška

Druhá „nákupní linka“ spojuje terminál stanice metra Zličín s obchodním domem Globus, který byl otevřen 27. listopadu 1998. Uvedené datum lze považovat za termín vzniku linky Zličín – Globus (vedle krytého parkoviště) – Zličín, která je licenčně označená číslem 103 105. Provoz na této lince zřejmě od počátku zajišťoval také pražský dopravce – Antonín Řezníček, AnCar. Pro tuto linku měl vyčleněny autobusy Karosa B731.04 (ex DP Most – Litvínov ev. č. 189, interně označen AnCar 1), Karosa B731.40 (ex DP Ústí nad Labem ev. č. 176, AnCar 6) a Karosa B731.40 (ex DP Ústí nad Labem ev. č. 173, AnCar 7). Všechny tři autobusy měly bílý nátěr s polepy loga Globus.

 24. června 2001 – Karosa B731 AN1 odstavená na parkovišti Globusu Zličín – Zdeněk Liška

Kromě uvedených autobusů se na lince vyskytovaly i další autobusy tohoto dopravce, např. Karosa C734 (AnCar 13), Karosa B731.40 (ex DP Pardubice ev. č. 74), Karosa B731.40 (ex DP Most – Litvínov ev. č. 196, AnCar 10) nebo v letech 2003 – 2004 Karosa C734.03 (ex Fedos s upraveným interiérem a dveřmi). Protože měl dopravce potíže se zajištěním provozu, dochází k 31. prosinci 2004 ke změně provozovatele. Od 1. ledna 2005 (resp. od 2. ledna) se na lince novým dopravcem stává společnost Hotliner, která na linku zpočátku nasazovala Karosy B731 nebo B732 a během roku 2005 zakoupila další dva autobusy Mercedes – Benz O 345 (HOT 12 a HOT 13), které obdržely taktéž reklamní polepy. Vůz HOT 12 byl, po vážné nehodě z dubna 2011, vyřazen z provozu a místo něj se na lince opět objevovaly převážně Karosy firmy Hotliner.

 15. března 2011 – Autobus Mercedes-Benz Citaro HOT12 linky Globus na Zličíně – Pavel Hypš

Obě popisované linky jsou provozované celodenně a celotýdeně. V loňském roce došlo na lince k obchodnímu domu Globus k přemístění zastávky Globus a tím ke zkrácení jízdní doby, přičemž ji stačí obsloužit jediný autobus. Také je vhodné zmínit, že okolo roku 2000 krátce jezdila ze Zličína další „nákupní linka“. Šlo o autobusovou linku spojující Zličín s nedalekým marketem nábytku Sconto v pražských Stodůlkách.

15. března 2011 – Mercedes-Benz Conecto HOT5 na Avion lince u Ikea Zličín – Pavel Hypš

V době psaní článku jsou na obou linkách provozovány autobusy Mercedes – Benz O 345 (HOT 4), dvoudvéřový Mercedes – Benz Citaro (HOT 28) – oba pro linku k Tescu a Ikea, Mercedes – Benz O 345 (HOT 13 – Globus) a jako záložní slouží Karosa B832 (HOT 10). Za zajímavost lze považovat fakt, že samotná obchodní centra se nenachází na katastrálním území Zličína, přesto nesou jeho název. Bohužel se k tomuto tématu nepodařilo dosud prokazatelně objasnit všechna data, ale i přesto je historie pražských „nákupních linek“ velmi zajímavá.

Autor: Zdeněk Liška
Zdroje: Pražské autobususy 1925 – 2005 (Pavel Fojtík, Fratišek Prošek), web citybus.cz
Poslední autualizace: 22. března 2013

3 Replies to “AVION

  1. Pingback: Zlurpee Pod
  2. Pingback: super kaya88

Napsat komentář

Related Posts

208

S nedávno obnovenou linkou Pražské Integrované Dopravy (PID) číslo 208 jsme se mohli v pražských ulicích setkávat v období 1975 až 2011 a opět od roku 2017. Po celou dobu své existence její trasy protínaly a protínají zejména severovýchodní kouty hlavního…

232

V současné době se pod označením 232 skrývá posilová autobusová linka spojující Smíchov a Radlice jako náhrada za dlouhodobě uzavřenou lávku. Na ni vypravuje standardně dlouhé autobusy pražský Dopravní podnik. Po dobu necelých čtyřiceti let…

132

Dnes již zrušená autobusová linka pražské městské hromadné dopravy číslo 132 zajišťovala přepravní spojení z Bořislavky přes Břevnov a Strahov do Košíř nebo také do Jinonic. V 70. letech patřila mezi tzv. překryvné linky. Posledních…