7. prosince 2019 – Souprava vozů Schindler Be na lince číslo 6 poblíž zastávky Přístav (Schifflände) – Pavel Hypš
Basilej (německy Basel) je město Švýcarsku, ležící nedaleko trojmezí Švýcarsko – Francie – Německo, na řece Rýn. Žije zde necelých 180 tisíc obyvatel, což z ní činí po Curychu a Ženevě třetí největší město v zemi.
Město bylo založeno Římany roku 44 před naším letopočtem. Název vznikl odvozením Basilias, tedy král. V 7. století zde bylo založeno biskupství. Po zničení města Maďary v roce 917 bylo město opevněno. Po celé řadě bitev došlo k jeho připojení ke Švýcarské konfederaci až v roce 1501.
Centrálním náměstím Basileje je Markplatz, kde se pravidelně konají rozsáhlé trhy. V samotném centru města se nachází katedrála Münster, stavěná od roku 1019 téměř 500 let, kde je mj. pochován Erasmus Rotterdamský. Jednou z nejpopulárnějších atrakcí města je rozsáhlá pohyblivá Tinguelliho fontána.
Z basilejského nádraží vyjíždějí přímé vlaky jak do celého Švýcarska, tak do Francie i Německa. Zajímavostí je, že zde nacházejí hned tři velká nádraží. Z nádraží Basel SBB jezdí vlaky do Curychu, Bernu, Luzernu nebo Delmontu, z nádraží Basel SNCF do Mulhouse a Paříže nebo Bruselu, a z nádraží Badische Bahnhof vlaky Deutsche Bahn do Německa.
Basilejská regionální železnice S-Bahn (od roku 2018 pod názvem Trireno) se skládá z osmi linek, linky S5 a S9 nevedou však přes město Basilej. Síť zahrnuje 108 stanic v okolní aglomeraci, přičemž 47 je jich ve Švýcarsku, 54 v Německu a 7 ve Francii. Provoz je zajišťován čtyřmi železničními dopravci ze všech tří zemí. Na hlavních úsecích je celodenně a celotýdenně veden půlhodinový interval.
Počátky tramvajového provozu v Basileji sahají až do roku 1895, kdy byl zahájen provoz na elektrické dráze, spojující dnešní vlaková nádraží Basel SBB a Badische Bahnhof. Již počátkem 20. století došlo k výstavbě tratí daleko od centra města, přes francouzské i německé hranice. Válečné konflikty však provoz na přeshraničních úsecích zastavily. Pokud nepočítáme krátký úsek přes obec Leymen na lince číslo 10, se tramvaje do Německa vrátily roku 2015, do Francie až v roce 2017.
Tramvajová síť v Basileji je dnes velmi rozsáhlá. Její délka je přes 80 km a v provozu je 13 linek, projíždějících 19 městských čtvrtí. Městský dopravce provozuje své linky především zelenými nízkopodlažními tramvajemi Siemens Combino.
Ne všechny tramvajové linky však provozuje městský dopravce BVB. Tramvajové linky jedoucí do vzdálenějších míst v regionu má na starost krajský dopravce BLT a jsou lehce rozeznatelné, podle žlutého nátěru. Dnes se jedná o linky číslo 10, N10, 11, E11, N11 a 17.
S ohledem na rozsah tramvajové sítě je jasné, že autobusové linky v Basileji plní pouze doplňující vztahy, avšak i tangenciálně v širším centru města. Jejich provoz zajišťují jak obě „tramvajové“ firmy, tak několik soukromníků a také basilejská pobočka německých Deutsche Bahn. Čistě městských autobusových linek najdeme v Basileji patnáct.
Ještě v nedávné minulosti jsme se mohli v Basileji setkat také s trolejbusy. Jejich provoz byl zahájen roku 1941, ukončen pak v roce 2008. V době zániku byly v provozu tři linky, ovšem ve velmi podobných trasách. Jejich provoz byl zajišťován vozy Neoplan N6020. Nahrazeny byly částečně autobusy.
Zdroje: web wikipedia.cz (Basilej), web wikipedia.de (Basler Verkehrs-Betriebe, S-Bahn Basel, Strassenbahn Basel)