Bílina je městem v Ústeckém kraji, kterým protéká stejnojmenná řeka. Město je domovem pro bezmála 16 tisíc obyvatel. První písemná zmínka pochází z konce 10. století a během 13. byl vybudován hrad. Poblíž centra leží lázně Bílinská kyselka. V roce 1873 byla do Bíliny zavedena železnice a to pomohlo rozvoji místního důlního průmyslu.
19. června 2013 – Zámek nad městem – Jiří Vařečka
Díky rozšiřování dolů byla původní trať přeložena. Při výstavbě silnice bylo v centru zbouráno několik historicky cenných domů – původně měla být komunikace i přes město čtyřproudová. Mezi kulturní památky patří radnice, zámek, bývalý pivovar a zmiňované lázně. Centrum města je od roku 1992 městskou památkovou zónou.
Lázeňský park – web bilina.cz
Přes Bílinu prochází dvoukolejná elektrifikovaná trať číslo 130 z Chomutova do Ústí nad Labem přes Teplice. Osobní doprava na ní byla zahájena 2. ledna 1873, kdy se stala spojnicí do té doby samostatných tratí Chomutov – Most a Duchcov – Ústí nad Labem.
19. června 2013 – Interiér bílinského nádraží – Jiří Vařečka
Z Bíliny vychází trať číslo 131 do Ústí nad Labem přes Úpořiny. Ta sem byla, tehdy z Trmic, prodloužena od 6. června 1874. Tehdy pro ní bylo konečnou staré Bílinské nádraží, napojení na trať číslo 130 nastalo až 18. března 1968.
19. června 2013 – Bílinské nádraží – Jiří Vařečka
Centrem Bíliny souběžně se stejnojmennou řekou je vedena silnice I/13 spojující severozápad ČR (Karlovarský a Ústecký kraj) s krajem Libereckým.
19. června 2013 – Autobus Iveco Crossway dopravce ZDAR vyjíždí z autobusového nádraží – Jiří Vařečka
Dopravcem většiny autobusových linek v Bílině byla v minulosti ČSAD Ústí nad Labem, závod Duchcov. Dnes linky regionální dopravy provozuje DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova, a.s., který si na velkou část výkonů smluvně najímá společnost ZDAR. Jednu dálkovou linku s třemi spoji zajišťuje Dopravní Podnik Ústeckého Kraje (DPÚK).
19. června 2013 – Autobus SOR C12 dopravce ZDAR na bílinském náměstí – Jiří Vařečka
Nejstarší zmínky o městské autobusové dopravě v Bílině najdeme z roku 1979. Je pravděpodobné, že vznikla již dříve, ale důkazy se nám o tom zatím nepodařilo získat. Tehdy ČSAD (Československá Státní Automobilová Doprava) vypravovala následující tři linky:
· 40670 Bílina, sídl. za Chlumem, Litoměřická ul. – Bílina, sídl. za Chlumem, Jednota – Bílina, sídl. za Chlumem, PNS – Bílina, sídl. za Chlumem, výtopna – Bílina, ul. ČSA – Bílina, sídliště – Bílina, Teplická ul. – Bílina, nám. – Bílina, aut. nádr. – Bílina, nám. – Bílina, u Holubů – Bílina, poliklinika
· 40671 Bílina, sídl. za Chlumem, Litoměřická ul. – Bílina, sídl. za Chlumem, Jednota – Bílina, sídl. za Chlumem, PNS – Bílina, sídl. za Chlumem, výtopna – Bílina, ul. ČSA – Bílina, sídliště – Bílina, Teplická ul. – Bílina, nám. – /Bílina, poliklinika – Bílina, u Holubů – Bílina, nám./ – Bílina, aut. nádr. – Bílina, kino – Bílina, výkupní závod – Bílina, záv. M.G., zast. – Bílina, záv. M.G. I
· 40672 Bílina, sídl. za Chlumem, Litoměřická ul. – Bílina, sídl. za Chlumem, Jednota – Bílina, sídl. za Chlumem, PNS – Bílina, sídl. za Chlumem, výtopna – Bílina, ul. ČSA – Bílina, sídliště – Bílina, Teplická ul. – Bílina, nám. – /Bílina, poliklinika – Bílina, u Holubů – Praž. předměstí, mateř. škola – Praž. předměstí, křižovatka – Praž. předměstí, zvl. škola – Bílina, nám./ – Bílina, aut. nádr. – Bílina, kino – Bílina, závod M.G.I
Z dosud zjištěných poznatků vyplývá, že linka číslo 40670 byla kmenovou, zbývající dvě vznikly jako tzv. „druhé větve“, což bývaly odlišné varianty trasy původní kmenové linky. V praxi bývala většinou zavedena nejprve kmenová linka, později doplněná „druhými větvemi“.
1985 – Jízdní řád linky 40670 – sbírka Pavel Hypš
V následujícím roce byla městská doprava sjednocena pod licenční číslo 40670. Spolu se zavedením používání zjednodušeného číselného označení (1 resp. 2) byla linka 40672 zrušena a její spoje převedeny na „dvojku“, která výrazně posílila provoz.
1986 – Jízdní řád linky číslo 2 – sbírka Pavel Hypš
Po převzetí linek Dopravním podnikem Ústeckého kraje, což byl nástupce původního závodu ČSAD, neprošlo trasování žádnou změnou. Roku 1994 se licenční čísla změnila na 580671, resp. 580672, a na vozech se začalo používat zjednodušeného číselného označení 1 a 2. Po roce 2000 došlo opět pouze ke změně označení: 587001, resp. 587002.
4. března 2009 – Vůz SOR B10.5 na autobusovém nádraží – Petr Blažek
Na základě výběrového řízení začal provozovat bílinskou městskou dopravu od 1. listopadu 2011 Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova. Namísto slibovaných nových autobusů zde ale nasadil ojeté mikrobusy z Chomutova, které dokonce nesplňovaly předepsanou kapacitu obsaditelosti.
1. Listopadu 2012 – MHD v Bílině za DP měst Chomutov a Jirkov – Karel Pešek, web idnes.cz
Kvůli rozporům s dopravcem začal linku od 1. března 2012 zajišťovat dopravce Veolia Transport Teplice (dnes Arriva Teplice). Linkové vedení i nadále zůstalo beze změn. Významným počinem se stalo zavedení linky číslo 3 od 1. prosince 2012. Poprvé v historii se stala linkou městské dopravy v Bílině jedoucí i za město. Obsluhuje i dvě zastávky v sousední obci Chudeřice a jezdí v polookružní trase:
· Bílina, VMG I – Chudeřice, záv. – Chudeřice, nám. – Bílina, Jakoubkova – Bílina, ČSA – Bílina, sídl. ZCH výtopna – Bílina, sídl. ZCH sběrna – Bílina, sídl. ZCH Litoměřická – Bílina, sídl. ZCH Jednota – Bílina, sídl. ZCH sběrna – Bílina, sídl. ZCH výtopna – Bílina, ČSA – Bílina, sídliště – Bílina, Teplická – Bílina, pož. zbroj. – Bílina, žel. st. – Bílina, nám. – Bílina, Břežánská – Bílina, kino – Bílina, výkup – Bílina, VMG zast. – Bílina, VMG I – Bílina, VMG zast. – Bílina, výkup – Bílina, Na Výsluní – Bílina, hřbitov – Bílina, kino – Bílina, 5. května samoobsluha – Bílina, 5. května – Bílina, Mírová – Bílina, PP II Jižní – Bílina, PP II okály – Bílina, Jeníšovská – Bílina, poliklinika – Bílina, u Holubů – Bílina, Lidl – Bílina, Břežánská – Bílina, žel. st. – Bílina, pož. zbroj. – Bílina, Teplická – Bílina, sídliště – Bílina, ČSA – Bílina, sídl. ZCH výtopna – Bílina, sídl. ZCH sběrna – Bílina, sídl. ZCH Litoměřická – Bílina, sídl. ZCH Jednota – Bílina, sídl. ZCH sběrna – Bílina, sídl. ZCH výtopna – Bílina, ČSA – Bílina, Jakoubkova – Chudeřice, nám. – Chudeřice, záv. – Bílina, VMG I
6. ledna 2013 – Minibus SOR u Jednoty na sídlišti za Chlumem – Pavel Hypš
Na městskou dopravu dnes Arriva Teplice vypravuje dva minibusy, třetí je připraven v Bílině jako záložní. Stěžejní linka číslo 1 jezdí celotýdenně od 7 do 20 hodin v intervalu 30 – 60 minut. Šedesátiminutové mezery mezi spoji pak vykrývají linky číslo 2 a 3, na kterých jsou vedeny celotýdenně pouze vybrané spoje bez pravidelného intervalu.
19. června 2013 – Minibus SOR v zastávce Sídliště – Jiří Vařečka
Autor: Pavel Hypš
Za základ použit článek z Dopravního serveru „Bílina“ Jiřího Vařečky z 9. července 2013
Poděkování patří Zdeňku Liškovi za editaci textu
Zdroje: web zelpage.cz (Trať 130, 131), web sht.cz (Bílina), knižřní jízdní řády ČSAD severočeského kraje (1985/1986, 1986/1987)
Poslední aktualizace: 3. března 2014
3 Replies to “BÍLINA”