Čáslav je českým městem ve středočeském kraji, nedaleko okresního města Kutná Hora, pod který spadá, a také dalšího okresního města, a to Kolína. Zaleženo je roku 1264, žije zde přibližně 10 tisíc obyvatel. Historické jádro města je vyhlášeno městskou památkovou zónou.
Zápis o zavedení městské linky – Kronika Národního výboru Čáslav (SOA Kutná Hora)
Městem prochází železniční tratě 230 Kolín – Kutná Hora – Čáslav – Havlíčkův Brod a 236 Čáslav – Třemošnice. Do roku 1965 byla v provozu ještě trať Čáslav – Močovice využívaná nákladní dopravou. Dnes je v provozu ještě nákladní vlečka z čáslavského nádraží k čáslavskému vojenskému letišti.
4. února 2013 – Linka F31 vyjíždí z autobusového stanoviště, prázdná – Pavel Hypš
Městská autobusová doprava v Čáslavi byla zahájena 22. prosince 1974 pro spojení vojenského cvičiště, centra města a Budína. Pod jejím číslem 16140 byla však již od počátku téhož roku vedena linka pro spojení města s městským hřbitovem, avšak pouze 1-2 páry spojů v sobotu (v závislosti na ročním období) a 1 pár spojů v neděli. Oficiální městská doprava pak byla vedena v pracovní dny přibližně od 5 do 23 hodin, v sobotu od 9 do 16 hodin a v neděli nejezdila. Od roku 1979 bylo vojenské cvičiště předěláno na automobilový dvůr a zároveň se změnila i trasa městské dopravy. Ta byla vedena přes nově vzniklé sídliště Čeplov (kam byly soustředěny i všechny čáslavské školy) a prohozena trasa na opačném konci, kdy byl veden závlek do Budína a ukončení na točně U hřbitova. Takto byla městské linka provozována beze změny celých 9 let až do roku 1988, kdy pouze přibyla před zajížďkou na Čeplov zastávka u Střední zemědělské technické školy. O rok později, tedy 1989, byl zaveden také nedělní provoz ve stejném rozsahu jako sobotní. Pak už ale čáslavskou MHD čekalo jen omezování. V roce 1992 byla zkrácena do Budína a od roku 1993 kvůli nízkému využití provoz zcela zrušen.
4. února 2013 – Autobus odstavený na autobusovém stanovišti po výkonu na lince F32 – Pavel Hypš
Zcela neočekávaně pak byla od 1. září zavedena nová městská linka v Čáslavi, pod hlavičkou Středočeské integrované dopravy (SID) s označením F40. Jezdila polokružně z Autobusového stanoviště přes Zemědělskou školu a Budín zpět na Autobusové stanoviště. Rozsah provozu byl v pracovní dny 7 spojů v uvedeném směru a 1 opačně, o víkendech pak 4 v uvedeném směru a opět opačně. Ty byly rozloženy v pracovní dny do období mezi 7 a 18 hodin, o víkendech pak do 15 hodin. Dopravcem na lince byl místní závod Connexu východní Čechy, nástupce místního ČSAD.
4.února 2013 – Autobus linky F32 projíždí kolem železničního nádraží, s jedním cestujícím – Pavel Hypš
Od 10. prosince 2006 byla linka rozdělena na dvě protisměrné části pod označením F31 a F32 a jezdí tak až do dneška. Ve směru Autobusové stanoviště – Zemědělská škola – Budín – Autobusové stanoviště jsou vedeny 3 spoje v pracovní dny (+ jeden jedoucí pouze k nemocnici a hned zpátky) a 2 spoje o víkendech, v opačném směru je rozsah stejný (pouze chybí vložený spoj). V praxi vždy pod odjetí linky F31 autobus pokračuje linkou F32 bez nutnosti přestupovat, dá se tedy z každé zastávky dostat na jakoukoliv jinou po trase. Dopravcem je Veolia Transport Východní Čechy, opět pouze nástupce původního Connexu.
4. února 2013 – Autobus linky F52 do Kutné hory u železniční stanice – Pavel Hypš
Obě linky městské dopravy jsou zařazeny do systému SID stejně jako většina místní příměstské dopravy. Do odlehlejších částí Čáslavi se taky dostanete nimi, a to za stejnou cenu, protože celá Čáslav i nejbližší okolí včetně MHD je zařazeno do tarifní zóny 33 (někdy označované jako F33 vzhledem k existenci zóny 33 ještě jinde v SIDu). Základní sazba nepřestupní jízdenky je v současnosti 12 korun, při placení z čipové karty 10 korun. Existují všechny klasické slevy pro studenty, důchodce apod. a také předplatné na 30 nebo 90 dní.
Jízdní řád víkendové dopravy na hřbitov z počátku roku 1974
MHD Čáslav není příliš využívaná. Při mé poslední návštěvě ve dvou odpoledních spojích, které jsem viděl, jel jeden jediný cestující. Největším problémem bude velmi slabý provoz, kterému se málokterý cestující dokáže přizpůsobit. Ideálním by zde byl odhadem interval obou linek 120 minut (souhrnně tedy 60) s rozsahem provozu 7-18. V současném stavu je MHD zralá na zrušení. Překvapením pak je její vyznačení v turistické mapě z čáslavského infocentra, když leckterá větší města s častější MHD ji tam vyznačenou nemají.
Další fotografie z města najdete na Facebooku. Tyto fotogalerie jsou častěji aktualizovány.
Zdroje: web wikipedia.cz (město Čáslav), dobové jízdní řády, Kronika města Čáslav ze SOA Kutná hora, web mhdcaslav.ic.cz, web kr-stredocesky.cz
Poslední aktualizace: 8.února 2013
3 Replies to “ČÁSLAV”