Benátky nad Jizerou jsou město v okrese Mladá Boleslav. Žije zde přes 7 tisíc obyvatel. Město leží poblíž rychlostní komunikace mezi Prahou a Mladou Boleslaví. Historické jádro města je od roku 1990 městskou památkovou zónou.
První písemná zmínka o obci pochází z roku 1259. Městská práva byla přenesena ve 14. století ze Starých Benátek, které se s novým městem začaly postupně spojovat. Na přelomu 16. a 17. století zde na zámku na pozvání od císaře Rudolfa II pobývali slavní hvězdáři Tycho de Brahe a Johannes Kepler
Právě těmto hvězdářům je věnována expozice benátského renesančně-barokního zámku, který tvoří dominantu města. V městské památkové zóně je další významnou památkou např. obecní dům od architekta Jiřího Krohy.
Oficiálně je dnes město členěno na pět částí, Benátky nad Jizerou I (Nové Benátky a Podolec), Benátky nad Jizerou II (Staré Benátky), Benátky nad Jizerou III (Obodř), Dražice a Kbel. Původně se jednalo o samostatné obce, sloučené postupně od roku 1944.
Železniční trať ani stanice na území města nejsou. Nejblíže městu je železniční stanice Zdětín u Chotětova, ve vzdálenosti 4 km, ležící na trati 070 mezi Neratovicemi a Mladou Boleslaví. I proto se Benátky nad Jizerou staly jedním z prvních měst, kde byla na našem území zavedena oficiální autobusová linka. Dne 13. prosince 1910 zahájila provoz linka 1015 v trase: Chotětov, stanice severní dráhy – Chotětov – Zdětín – Nové Benátky – Staré Benátky – Jiřice – Vrutice – Lysá nad Labem – Lysá nad Labem, stanice severozápadní dráhy). Kvůli vypuknutí první světové války byl její provoz zastaven 28. července 1914.
Prokazatelně roku 1925 byla opět v provozu poštovní linka označená číslem 719 v podobné trase: Nové Benátky, poštovní úřad – Staré Benátky – Lysá nad Labem, poštovní úřad – Lysá nad Labem, nádraží. Do roku 1930 bylo obnoveno zastavování i v Jiřicích a Vrutici.
Ve stejném období vyjížděla z Benátek ještě linka 720 v trase: Nové Benátky, poštovní úřad – Staré Benátky – Brodce nad Jizerou, poštovní úřad – Mladá Boleslav, hlavní nádraží – Mladá Boleslav, poštovní úřad – Kosmonosy, poštovní úřad.
V průběhu dvacátých let provozovala pošta také přímé spojení s Prahou. V jízdním řádu platném pro zimu 1930 jsou spoje značeny jako linky 704 a 704a, v praxi šlo však o přímé spoje v trase: Praha-Vršovice, garáže – Karlín, Jungmannovo náměstí – Libeň, Palmovka – Vysočany, poštovní úřad – Kbely, úřad potravní daně – Vinoř, poštovní úřad – Podolanka – Dřevčice – Vrábí – Brandýs nad Labem, náměstí – Stará Boleslav, nádraží – Tuřice – Předměřice nad Jizerou, poštovní úřad – Staré Benátky, kovárna – Nové Benátky, poštovní úřad. Dne 26. března 1928 zahájila provoz na obdobné trase také autobusová doprava ČSD, pokračovala však ještě dále do Mladé Boleslavi.
Prvními doloženými linkami ČSAD ve městě jsou roku 1951 trasy 01601 (Mladá Boleslav, automobilové závody – Benátky nad Jizerou I, náměstí – Praha; později 01261), 01612 (Mladá Boleslav, Stalingradské náměstí – Benátky nad Jizerou II, Na burse – Horní Slivno; později 01272) a 01641 (Benátky nad Jizerou I, náměstí – Jiřice / Předměřice nad Jizerou – Lysá nad Labem, nádraží; později 01861). První jmenovaná byla do roku 1954 zkrácena do trasy Mladá Boleslav – Benátky nad Jizerou, druhá jmenovaná byla v roce 1955 prodloužena do obce Krpy. Počet linek se neustále zvyšoval, například roku 1970 jich sem jezdilo již 15. V Benátkách nad Jizerou byla také umístěna provozovna závodu ČSAD číslo 110 Mladá Boleslav.
Dnes jezdí do Benátek nad Jizerou 14 regionálních autobusových linek, na kterých se podílí dopravci Arriva Střední Čechy (provoz Mladá Boleslav) a ČSAD Střední Čechy (provoz Brandýs nad Labem-Staré Boleslav). Nejčastějšími cíli zdejších autobusových linek jsou Mladá Boleslav, Praha, Bělá pod Bezdězem, Bezno nebo Mečeříž. Poslední dálková linka zajíždějící do Benátek nad Jizerou byla zrušena v dubnu 2017.
.Od 2. července 2016 se staly Benátky nad Jizerou součástí Pražské integrované dopravy, ovšem pouze z malé části. Tehdy byly do tohoto systému dvě linky z Benátek do Lysé nad Labem, nesoucí nově označení 431 a 434. Od 26. března 2017 je linka číslo 434 vedena v nové trase z Benátek do Nymburka a v trase do Lysé nad Labem jezdí ještě linka číslo 442.
Prokazatelně roku 1970 byly součástí linky 01692 (Mladá Boleslav – Benátky nad Jizerou – Krpy) „městské“ spoje jedoucí městem v trase: Kbel – Na burse – Hostinec Barborka – Hostinec u Čapků – Náměstí. Počet spojů se každým rokem zvyšoval a nejpozději v roce 1978 je v provozu samostatná linka 16921 v trase: Na burse – Kbel – Ovčín – Dražice – U Čapků – Náměstí. Dražice ani Kbel tehdy ještě byly samostatné obce, nicméně do roku 1988 se staly součástí města. Trasa této linky se v té době nijak nezměnila.
Dnes jsou obdobné spoje součástí linky 260010 dopravce Transcentrum bus z Benátek nad Jizerou do Mladé Boleslavi. Po městě má 6 zastávek, umístěných ve Starých Benátkách, Nových Benátkách a Kbelu. Tři spoje v pracovní dny jede pouze po území města, z Husova náměstí na Autobusové stanoviště.
Regionální autobusová linka 260940, jež do roku 2016 zajišťovala spojení do Lysé nad Labem, byla vedena vybranými spoji až do místní části Dražice. K integrování tohoto úseku do PID však nedošlo. Spoje jsou vedeny i nadále jako přímé, avšak v úseku z autobusového stanoviště do Dražic jedou jako „místní“ linka 260940.
Zdroje: jízdní řády poštovních autobusů z let 1914, 1925, 1928 a 1930 (sbírka Poštovní muzeum Praha), jízdní řády autobusů ČSAD Středočeského kraje z let 1954, 1955 (sbírka Národní knihovna Praha), 1970, 1973, 1974, 1978, 1988 a 1989, publikace Poštovní autobusy 1908 – 1914 (Petr Hoffman), web citybus.cz (ČSAD), web portal.idos.cz, web wikipedia.cz (Benátky nad Jizerou)