LYSÁ NAD LABEM

16 Comments

Lysá nad Labem (německy Lissa an der Elbe) je město s téměř devíti tisíci obyvateli, v okrese Nymburk ve Středočeském kraji. Leží v úrodné nížině při řece Labi, 14 km západně od Nymburka. V současnosti je Lysá známa především díky svému výstavišti.

23. října 2013 – Výstaviště Lysá nad Labem – Pavel Hypš

Lysá nad Labem je poprvé zmiňována již v Kosmově kronice. Zdejší hradiště patřilo k významným slovanským střediskům. Ve 13.století zde byl postaven hrad a Lysá pak byla až do vlády Lucemburků ve vlastnictví českých královen. Od roku 1291 je doložena existence Lysé jako města.

23. října 2013 – Socha Panny Marie Immakulaty na náměstí Bedřicha Hrozného – Pavel Hypš

Historické jádro města bylo v roce 2003 prohlášeno městskou památkovou zónou. Nejvýznamnější památkovou je Zámek. Veřejnosti přístupný je zámecký park, jenž se dělí na francouzský libosad a anglický park.

Zámek v Lysé nad Labem – Pavel Hypš

Roku 1950 byla k obci Lysá nad Labem připojena obec Litol. Součástí města jsou ještě satelitní čtvrtě Byšičky a Dvorce. Litol je o Lysé nad Labem oddělena železniční tratí, která se dá podejít na. Podél jedné strany obce teče řeka Labe, přes kterou vede Litolský most.

22. října 2012 – Silniční most v Litoli – Pavel Hypš

Město protíná železniční trať číslo 231 v trase: Praha – Čelákovice – Lysá nad Labem – Nymburk – Poděbrady – Kolín. Je to dvoukolejná elektrizovaná celostátní trať zařazená do evropského železničního systému, doprava mezi Nymburkem a Prahou byla zahájena roku 1873.

23. října 2013 – Nádraží Lysá nad Labem – Pavel Hypš

Od roku 1874 ve městě začíná také železniční trať číslo v trase: 072 Lysá n.L. – Mělník – Litoměřice – Ústí nad Labem západ. V roce 1923 se k nim přidala ještě trať číslo 232 v trase: Lysá nad Labem – Milovice. Všechny tratě se stýkají ve stanici Lysá nad Labem, na trati číslo 072 leží ještě železniční zastávka Lysá nad Labem-Dvorce.

23. října 2013 – Jednotka CityElephant míří z Lysé nad Labem do Milovic – Pavel Hypš

Dne 13. prosince 1910 zahájila provoz jedna z prvních autobusových linek na území naší republiky, jež byla vedena v trase: Lysá nad Labem – Nové Benátky (dnes Benátky nad Jizerou) – Chotětov. Kvůli válečným konfliktům byl její provoz ukončen 28. července 1914. Po válce je provozu obnoven v úseku Lysá nad Labem – Benátky nad Jizerou, pod číslem 719. Ve blíže nespecifikovaném předválečném období měla být v provozu ještě linka z Lysé nad Labem do Předměřic nad Jizerou.

1914 – Německy psaný jízdní řád linky 1015 – sbírka Poštovní muzeum Praha

V jízdních řádech platných od srpna 1914 můžeme najít ještě pravidelnou linku koňských dostavníků číslo 2009 vedenou v trase: Milowitz (Milovice) – Lissa am der Elbe  (Lysá nad Labem) – Lissa, Bahnhof (Lysá nad Labem, nádraží) – Předměřitz am der Iser (Předměřice nad Jizerou). Nejpozději do roku 1928 je linka pod číslem 2006 obsluhována autobusy, zrušeno je zajíždění do Milovic.

1914 – Německy psaný jízdní řád dostavníku číslo 2009 – sbírka Poštovní muzeum Praha

V počátcích autobusového provozu státního podniku ČSAD, podle jízdních řádů z roku 1949, zajíždělo do Lysé nad Labem pět linek:

  • 01213: Lysá nad Labem, nádraží – Semice, rozcestí – (Mochov -) Bříství – Kounice – Český Brod, nádraží
  • 01763: Praha II, Na Florenci – Lysá nad Labem, nádraží – Všeljany – Loučeň
  • 01764: Lysá nad Labem, nádraží – Milovice, u kostela
  • 01771: Lysá nad Labem, nádraží – Benátecká Vrutice – Benátky nad Jizerou, náměstí
  • 01773: Lysá nad Labem, nádraží – Předměřice nad Jizerou – Benátky nad Jizerou, náměstí

2. října 1914 – Jízdní řád linek 01763 a 01764 – sbírka Národní knihovna Praha

Do roku 1951 byly přečíslovány na 01641 (souhrnně obě linky do Benátek nad Jizerou), 01663 (linka do Milovic, nově prodloužená až do Nymburka), 01684 (Praha – Loučeň) a 01742 (do Českého Brodu). Další přečíslování přišlo hned roku 1954, kdy linka do Benátek nad Jizerou dostala označení 01861 a do Českého Brodu 01806. Zbylé dvě zůstaly stejné. K lince 1663 přibývá nově varianta 1663A, vedená v trase Lysá nad Labem – Milovice – Boží Dar. V jízdním řádu je označena jako místní doprava, ovšem tento její charakter lze přisuzovat spíše Milovicím.

20. května 1951 – Jízdní řád linky 01663 – sbírka Národní knihovna Praha

V současnosti do Lysé nad Labem zajíždí linky Pražské integrované dopravy číslo 411 (Lysá nad Labem – Český Brod), 431 (Lysá nad Labem – Stará Lysá – Benátky nad Jizerou), 432 (Lysá nad Labem – Milovice – Straky) a 434 (Lysá nad Labem – Jiřice – Benátky nad Jizerou).

23. října 2013 – Autobusy OAD Kolín u železniční stanice v Lysá nad Labem – Pavel Hypš

Pouze po území města byla do roku 2016 vedena linka Středočeské integrované dopravy, s označením H55, jedoucí v trase: ŠKOLA – Předměstí – Ke Karlovu (T) – BYŠIČKY. V provozu byly dva páry spojů ve dnech školního vyučování. Dnes jsou tyto spoje součástí linky PID číslo 431.

23. října 2013 – Vůz SOR C10.5 vypravený na místní linku H55 v zastávce Škola – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: jízdní řády autobusů z let 1925, 1928 a 1930 (sbírka Poštovní muzeum Praha), jízdní řády autobusů ČSAD z let 1949, 1950, 1951, 1952, 1954, 1955 (sbírka Národní knihovna Praha), publikace Poštovní autobusy, web idos.cz, web wikipedia.cz (Lysá nad Labem, Lysá nad Labem (zámek))
Text zveřejněn: 4. ledna 2017

Related Posts

KRALUPY NAD VLTAVOU

Kralupy nad Vltavou jsou město ležící po obou stranách řeky Vltavy přibližně 20 km severně od Prahy. Ve Středočeském kraji spadají pod okres Mělník. Žije zde přibližně 18 tisíc obyvatel. Na svou relativně malou rozlohu má…

HRADEC KRÁLOVÉ

Hradec Králové je městem na východě Čech v královehradeckém kraji, na soutoku řek Labe a Orlice. Počet obyvatel je necelých 94 tisíc žijících ve 21 městských částech. Je také okresním městem pro 104 přilehlých obcí. 5.…

HŘEBEČNÁ

Hřebečná (německy Hengstererben) je dnes satelitní částí města Abertamy v okrese Karlovy Vary, v minulosti se však jednalo o poměrně rozvinuté město. Žije přibližně 50 obyvatel, ještě při sčítání obyvatel roku 1930 zde však bylo…