Město Chlumec se nachází v severním koutu České republiky, ve východní části Ústeckého kraje. Spadá do okresu Ústí nad Labem a leží na úpatí Krušných hor, v půli cesty mezi krajskými městy Ústí nad Labem a Teplice. První písemná zmínka o Chlumci pochází z listiny datované letopočtem 993.
26. října 2013 – Kostel na náměstí v Chlumci – Pavel Hypš
Roku 1680 se krajem prohnal mor, který si vyžádal mnoho obětí nejen tady, ale i po celých Čechách. Jako příklad lze uvést nedalekou Krupku, kde vymřela téměř třetina obyvatel. Symbolem vděku za ochránění před touto zákeřnou nákazou se stala kaple na vrchu Horec u Chlumce. Za 17 000 zlatých ji nechal, v letech 1690 – 1691, postavit místní hrabě Jan František Kolovrat Krakovský. Uvnitř kaple lze shlédnout původní bohaté nástěnné fresky z roku 1691, které byly ještě obnoveny roku 1901. I díky nim je kaple jednou z nejvýznamnějších památek v okolí.
26. října 2013 – Trojboká kaple na vrchu Horka – Pavel Hypš
Železnice v Chlumci má dlouholetou tradici, byť se významné rychlíkové tratě městu vždy vyhýbaly. Jedinou tratí v Chlumci se totiž stala dráha spojující Děčín, Chlumec, Teplice a Háj u Duchcova,na které byl zaveden provoz 2. října 1871. V dnešním systému řazení tratí ji najdeme označenou číslem 132. Prošla jedinou významnější změnou uskutečněnou k 9. lednu 1961. Od té doby jezdí vlaky z Teplic do Oldřichova u Duchcova.
Bývalé nádraží v Chlumci – sbírka web panoramio.com
Jelikož byla pro železnici ve 20. století velkou konkurencí autobusová doprava zajišťující především spojení do krajského města Ústí nad Labem, cestujících ve vlacích neustále ubývalo. Díky tomu byl snižován také počet spojů. V jízdním řádu sezóny 2007/2008, vydaném k 9. prosinci 2007, je uvedeno zrušení pravidelného provozu zmíněné trati. Několikrát ročně se naskýtá možnost svezení v historických vlacích Severočeských drah při nostalgických jízdách.
Nostalgický vlak na „Kozí dráze“ nedaleko Chlumce – web kzc.cz
Jak již bylo řečeno, autobusy v Chlumci měly vždy své místo. V roce 1960 je v Chlumci doložen provoz celkem pěti autobusových linek v následujících trasách:
- 05302: Ústí nad Labem – Chabařovice – Chlumec – Unčín – Bohosudov – Nové Srbice – Trnovany – Teplice
- 05311: Ústí nad Labem – Trmice – Chabařovice – Chlumec – Závod Kateřina – Bohosudov – Teplice
- 05975: Děčín – Libouchec – Teplice
- 05609: Ústí nad Labem – Úžín – Chabařovice – Chlumec
- 05610: Ústí nad Labem – Žandov – Chabařovice – Chlumec – Krásný les
Prokazatelně se, v krajských jízdních řádech platných pro léta 1966/1967, objevují namísto uvedených linek jiné, odlišné, avšak stále směřující do stejných nebo podobných cílů:
- 04109 Všebořice – Ústí nad Labem – Chabařovice – Chlumec – Žandov – Telnice – Krásný les
- 04110 Ústí nad Labem – Všeboři – Pohoří – Úžín – Chlumec – Chabařovice
- 04111 Ústí nad Labem – Všebořice – Pohoří – Úžín – Chlumec – Žandov – Telnice – Krásný les
- 04305 Děčín – Bynov – Jílové – Libouchec – Žandov – Chlumec – Přestanov – Teplice
- 04954 Ústí nad Labem – Chabařovice – Přestanov – Chlumec – Krupka – Osek – Lom – Litvínov
Regionální linky byly postupně nahrazeny příměstskými linkami městských doprav z okolních měst. Jako první dorazily do Chlumce autobusy městské dopravy Ústí nad Labem a to 4. května 1986. Tehdy došlo k prodloužení linky číslo 12 od chabařovického koupaliště právě na náměstí v Chlumci.
Linka číslo 12 na své konečné zastávce v Chlumci – web odboryusti.estranky.cz
V období od 1. listopadu 1990 do 29. dubna 1992 do Chlumce směřovala také rychlíková linka číslo 1 v trase: Divadlo – Rudé armády (dnes Beethovenova) – Lipová – Podhoří – Chlumec. Ta byla od 30. dubna 1992 nahrazena zastávkovou linkou číslo 18 jedoucí v obdobné trase.
Kloubový autobus Karosa B741 na lince číslo 18 v Chlumci – web odboryusti.estranky.cz
Další změny ústecké městské hromadné dopravy týkající se Chlumce přišly v roce 2000. Konkrétně 23. ledna došlo k zavedení linky číslo 11 v trase: Nová Ves – Carrefour – Chlumec – Přestanov. Díky tomu byla, od 28. května, linka číslo 18 zkrácena ke Carrefouru a tím pádem Chlumec opustila.
26. října 2013 – Linka číslo 11 přijíždějící do Chlumce – Pavel Hypš
V dopravní obslužnosti Chlumce, ústeckými autobusy, je třeba ještě uvést změny poslední doby. Nyní sem zajíždí linka číslo 1 (zavedená 11. prosince 2011 v trase: Ústí nad Labem – Chlumec – Přestanov – Krupka), skibus označený číslem 10 (Ústí nad Labem – Chlumec – Telnice), dále cyklobusy čísel 20 a 21 a několika vybranými spoji také noční autobusová linka číslo 102.
26. října 2013 – Cyklobus číslo 21 opouští Chlumec – Pavel Hypš
Podstatně mladší historii mají v Chlumci autobusy teplické městské hromadné dopravy. Jako první sem byla zavedena nová linka číslo 137, od 1. května 2005, spojující přímo centrum Teplic a sídliště Severní terasa v Ústí nad Labem.
26. října 2013 – Teplická Karosa na lince číslo 137 vyjíždí z autobusového stanoviště – Pavel Hypš
K 1. lednu 2007 sem byly ze Soběchleb prodlouženy také linky číslo 123 a 128. Současně došlo k zavedení nové linky číslo 138 v trase: Duchcov – Zabrušany – Teplice – Krupka – Přestanov – Chlumec. Hned 1. září téhož roku Chlumec opět opustily linky číslo 128 a 138 a místo nich sem byla z Teplic odkloněna linka číslo 139.
15. září 2007 – Linka číslo 123 ve výstupní zastávce Chlumec – Tomáš Kořínek (web mhdteplice.cz)
K 1. lednu 2008 byla do Chlumce prodloužena linka číslo 137 (Teplice – Novosedlice – Proboštov – Vrchoslav – Krupka – Chlumec) a po 1. září 2009 sem zavítala také lina číslo 148, obsluhující navíc i odlehlou část Chlumce – Stradov.
Jízdní řád linky číslo 137
Poslední změny teplické městské hromadné dopravy vstoupily v platnost 11. prosince 2011, kdy města opustily linky číslo 139, 141, 147, 148 a regionální linka 582475 směřující do Krupky. Místo nich byly zavedeny nové linky číslo 131 (Hrob – Dubí – Krupka – Chlumec) a 135 (Dubí – Teplice – Přestanov – Chlumec).
26. října 2013 – Spojení Chlumce a Krásného lesa stále zajišťují regionální autobusy, v podobě linky číslo 451 – Pavel Hypš
I přes bohatou nabídku spojů vznikal časem neustále se zvyšující požadavek na přepravu osob pouze po městě, zejména do odlehlých čtvrtí Stradov a Žandov. Reakcí na několik návrhů se stalo, 4. září 2006, zahájení provozu jediné linky městské dopravy Chlumec vedené v trase: Stradov – Stradovská – Škola – Náměstí – Zdravotní středisko – Dům pro seniory – Zalužanská – Podzimní – Náměstí – Domov důchodců – Hřbitov – Žandov. K tomu je nutné zmínit, že zastávka Zalužanská byla situována přímo v sídlišti a v zastávce regionálních linek Zalužanská byla umístěna zastávka městské dopravy Stradovská. Zastávka Náměstí se pak nacházela na autobusovém stanovišti, běžně označovaném pouze výrazem „Chlumec“.
Jízdní řád městské dopravy Chlumec – archiv webu mesto-chlumec.cz
Městským dopravcem se stala firma Nordbus místního podnikatele Pavla Chaloupky. Provoz zajišťovalo 10 párů spojů v pracovní dny. I přes poměrně slušné využití jejich většiny, zejména staršími občany, bylo ale na konci roku 2009 rozhodnuto o ukončení provozu této linky. Hlavními důvody byly finanční potíže města, pro které se stalo důležitějším přispívat na provoz regionálních linek směřujících do Ústí nad Labem. O obnovení provozu městské dopravy se zatím neuvažuje.
4. září 2006 – Minibus městské dopravy stoupá Zalužanskou ulicí – Jan Maxa (web ustecketramvaje.com)
Autor: Pavel Hypš
Poděkování patří Filipu Vlčkovi za spolupráci a Zdeňku Liškovi za editaci textu
Zdroje: web wikipedia.cz (Chlumec), web mesto-chlumec.cz, web vlcoun.cz, web arriva-teplice.cz, web mhdteplice.cz, web ustecketramvaje.com
Poslední aktualizace: 1. prosince 2013
273 Replies to “CHLUMEC”