„Divadelní“ linka D rozváží diváky z představení Městského divadla Karlovy Vary již od roku 1999, pojďme si tedy nyní přiblížit její postupný vývoj.
V devadesátých letech minulého století prošlo divadlo Vítězslava Nezvala (později Městské divadlo Karlovy Vary) rozsáhlou rekonstrukcí, během které nebylo v provozu. Spolu se zahájením první novodobé sezóny začal jezdit od 1. září 1999 zvláštní autobus pro rozvoz diváků s označením „D“ v trase Divadlo – Na Vyhlídce – Tržnice – Horní nádraží – Rozcestí u Koníčka – Stará Role – Doubí – Plzeňská – Stadion Závodu Míru. Vůz je vždy přistaven přímo před východem z budovy, v případě nemožnosti zajetí do tohoto prostoru pak čeká v zastávce MHD Lázně I.
Kvůli zvyšující se oblíbenosti tohoto spojení bylo od 1. září 2004 rozhodnuto o rozdvojení trasy na linky D1 Divadlo – Na Vyhlídce – Tržnice – Horní nádraží – Rozcestí u Koníčka – Stará Role – Sklářská a D2 Divadlo – Na Vyhlídce – Tržnice – Depo Českých drah – Stadion Závodu Míru – Dvory – Doubí – Plzeňská – Dvorský most. Provoz je řízen v komunikaci s divadlem a při menším počtu diváků vyjíždí pouze linka D v původní dlouhé trase. Od 29. listopadu 2006 byla zřízena na trase linky D resp. D2 zastávka Krajský úřad rozcestí.
Od sezóny 2009 bylo „déčko“ prodlouženo do trasy Divadlo – Na Vyhlídce – Tržnice – Horní nádraží – Rozcestí u Koníčka – Stará Role – Doubí – Plzeňská – Orlov – Bohatice. Po stejné trase do Bohatic byla z Dvorského mostu prodloužena i trasa D2, D1 zůstala bez změn.
Od 1. ledna 2010 byl provoz linek zřízen také po skončení programu Karlovarského symfonického orchestru v prostoru Lázní III. Jelikož není umožněn průjezd autobusů lázeňskou zónou, linka D v těchto případech jede po trase Lázně III – Tržnice – Nemocnice – Lidická – Drahomíra – Horní nádraží – Rozcestí u Koníčka – Stará Role – Doubí – Plzeňská – Orlov – Bohatice, verze D1 v trase Lázně III – Tržnice – Horní nádraží – Rozcestí u Koníčka – Stará Role – Doubí – Plzeňská – Orlov – Bohatice a verze D2 v trase Lázně III – Drahomíra – Lidická – Na Vyhlídce – Lázně I. Od stejného data je na původních trasách zřízena zastávka KV Arena a verze D1 je ukončena v zastávce Truhlářská namísto Sklářské.
Po celou dobu provozu jsou linky zajišťovány samostatným autobusem (resp. dvěma) vyjíždějící na tento výkon z garáže. Ve většině případů se jedná o vůz standardní délky a nízkopodlažního provedení.
Zdroje: publikace Půlstoletí ve službách města (Jakub Mráz), web dpkv.cz (Jízdní řády a schéma linkového vedení)