DAUGAVPILS
Daugavpils je druhým největším městem v Lotyšsku. Počet obyvatel však sahá těsně pod 100 tisíc, tudíž je více než sedmkrát menší než hlavní město Lotyšska Riga. V Daugavpilsu se stékají řeky Daugava a Lauce. Hranice Litvy leží 18 km od města, hranice s Běloruskem 25 km.

První písemná zmínka o Daugavpilsu pochází z roku 1275, kdy tu Řád mečových bratří nechal vystavět pevnost. V období mezi lety 1561 až 1772 byl Daugavpils centrem Livonského vojvodství. V tomto období, konkrétně roku 1582, byl povýšen na město.

Ve městě se nachází Chrám svatého Borise a Gleba, což je největší pravoslavný kostel v Lotyšsku, postavený roku 1905. Mezi další významné památky patří například Kostel Neposkvrněného početí Panny Marie z roku 1902.

Železniční trať vedená v trase Petrohrad – Daugavpils – Vilnius – Varšava zahájila provoz v rámci Ruské říše roku 1862. V červnu 2015 došlo ke zrušení přepravy v úseku Petrohrad – Vilnius. Od 13. ledna 2018 jsou v provozu zkušebně dva víkendové páry spojů z Daugavpilsu do Vilniusu.

Jednání o zavedené tramvajového provozu v Daugavpilsu byla zahájena už roku 1895. První vozy však vyjely na trať až v roce 1946. Poslední úsek byl zatím vystavěn roku 1987 a v provozu jsou dodnes celkem tři tramvajové linky. V provozu jsou převážně vozy ruského výrobce UKVZ tří generací, občasně doplněné československými Tatrami T3A.

V Daugavpilsu jezdí celkem 24 autobusových linek v číselné řadě 1 až 23. Některá čísla jsou v řadě přeskočena, naopak jiné linky mají několik variant (například 1 a 1A). Většina spojů linek 3, 10 a 13 je zajištěna kloubovými autobusy, kterými jsou však v Daugavpilsu pouze přesluhující vysokopodlažní vozy Säffle 2000.

V číselné řadě autobusových linek je zamícháno také několik minibusových linek. Jsou rozlišeny i pro cestující, jelikož na nich platí specifický tarif a některé krátkodobé jízdenky zde nejsou uznávány. Jedná se o linky 9, 10A, 11, 13A, 14 a 24. Noční obsluhu města zajišťují linky číslo 21 a 22. Vypravovány jsou sem minibusy a platí zde „minibusový“ tarif.

Ve všech tramvajových vozech a také v autobusových linkách, vyjma výše jmenovaných midibusů, jsou přítomni průvodčí prodávající jízdenky. Jedná se o poslední město v pobaltí, kde je tento systém v MHD uplatňován. V midibusech je prodej jízdenek u řidiče.

Zdroje: web wikipedia.cz (Daugavpils), web wikipedia.lv (Dzelzceļa līnija Daugavpils—Kurcums, Sabiedriskais transports Daugavpilī)
Text zveřejněn: 23. srpna 2018
4 Komentáře