DRÁŽĎANY

0 Comments

Město

Drážďany (německy Dresden) jsou zemské hlavní město a současně druhé největší město v Sasku s postavením městského okresu (Kreisfreie Stadt). V blízkosti Drážďan se nacházejí další významná města, například Saská Kamenice, Lipsko a Berlín. Ve vzdálenosti 150 km jižně se pak rozkládá Praha, 230 km východně se nalézá Vratislav (Wrocław).

17.února 2013 – Historické centrum Drážďan s řekou Labe – Pavel Hypš

Doklady prvního osídlení na území města pocházejí již z 5. století před Kristem. Z důvodu vysokého zalesnění dané oblasti k rozsáhlejšímu osidlování až do raného středověku nicméně nedošlo. Na východ od Labe se nacházeli původně Slované, kteří byli postupnou expanzí germanizováni. První písemná zmínka o Drážďanech pochází z roku 1206. K roku 1216 jsou Drážďany poprvé zmíněny jako město.

11. března 2015 – Katedrála Hofkirche – Pavel Hypš

Ve městě vznikla v novověku řada barokních, klasicistních a historizujících budov, které svým významem přesahují hranice spolkového státu Sasko. Mezi nejvýznamnější stavby patří například zámek Zwinger, římskokatolická Katedrála Nejsvětější Trojice, známá jako Hofkirche, či monumentální protestantský Kostel Panny Marie Frauenkirche.

11. března 2015 – Drážďanský Zwinger – Pavel Hypš

Nejstarší drážďanskou budovou, která slouží k výstavám, je »ohanneum na náměstí Neumarkt a v současnosti se v ní nachází Dopravní muzeum Verkehrsmuseum Dresden. Můžete se vydat do světa unikátních dopravních prostředků. V muzeu jsou zastoupena všechna odvětví dopravy. Budova Johanneum, kde již před více než 400 lety „parkovali“ saští kurfiřté své kočáry a koně, poskytuje muzeu nádhernou architektonickou kulisu.

17. února 2013 – Modelové kolejiště drážďanských tramvají v Muzeu veřejné dopravy – Pavel Hypš

Již v roce 1958 byly Drážďany rozděleny do pěti okrsků – střed, východ, západ, jih a sever. Od roku 1991 je město rozděleno do 10 městských částí (Stadtteile). V letech 1997-1999 se stalo částí města 9 místních částí (Ortschaften).

11. března 2015 – Labe a panorama Vnitřního nového města – Pavel Hypš
Železnice

Drážďany tvoří velký železniční uzel, který souvisí s pěti hlavními a dálkovými dopravními liniemi. Hlavní nádraží Dresden Hauptbahnhof je vedle nádraží Dresden-Neustadt nejdůležitější vlakové nádraží ve městě. Největší nákladové nádraží města je Dresden-Friedrichstadt.

16. února 2013 – Budova hlavního nádraží – Pavel Hypš

Počínaje 30. zářím 1973 byla zavedena regionální železniční linka s pravidelným intervalem v trasách Drážďany – Pirna, Drážďany – Tharandt a Drážďany – Míšeň. O rok později došlo k zavedení příměstského tarifu. K 31. květnu 1992 bylo zavedeno označení S-Bahn, linky S1 (Schöna – Pirna – Drážďany – Míšeň) a S5 (Drážďany – Tharandt).

27. července 2018 – Patrová jednotka DB na páteřní lince S1 – Pavel Hypš

Od 30. května 1999 došlo k zavedení linky S2 z Pirny přímo na drážďanské letiště. Ke stejnému datu došlo k přeznačení původní linky S5 na S3, z důvodu zmírnění původních plánů. Vybrané spoje linky S3 v pracovní dny jsou označeny jako S30 a pokračují z Tharandtu až do Freibergu.

17.února 2013 – Vlak linky S1 na nádraží Neustadt – Pavel Hypš

Tramvaje

V roce 1838 se v Drážďanech objevil první koňským povoz, předchůdce veřejné dopravy. V následujících letech byla tato síť dále rozšiřována, především do širších předměstí. Dne 26. září 1872 zahájila provoz první drážďanská koněspřežná tramvaj. Linka z Blasewitz do Dresden-Plauen odstartoval postupné rušení povozů, které naposledy vyjely roku 1899.

17. února 2013 – Imitace původní koňky v centru Drážďan – Pavel Hypš

Od konce 60. let začaly do provozu zasahovat vozy československé výroby Tatra T3. Z prostorových důvodů mohly jezdit pouze na trasách triebshof Waltherstraße – Betriebshof Tolkewitz und Neustädter Markt – Bahnhof Klotzsche. Od roku 1968 se proto dodávaly zúžené vozy Tatra T4D, doplněné později vozy Tatra T6A2D.

12. října 2015 – Souprava tří vozů Tatra T4D přijíždí lince E3 k hlavnímu nádraží – Pavel Hypš

Po postupné obnově vozového parku vozy německé firmy Bombardier zmizely tramvaje Tatra z pravidelného provozu v roce 2010, objevují se již pouze velmi zřídka jako mimořádné posily nebo na nostalgických jízdách.

3. prosince 2016 – Souprava tří vozů Tatra T4D projíždí na lince E4 přes Divadelní náměstí – Pavel Hypš

Dnes tramvaje tvoří páteř místní dopravy. Síť se skládá ze 12 linek označených 1-13 (chybí číslo 5), které jsou v provozu celodenně a celotýdenně, vybrané spoje dokonce i v nočních hodinách. Linky jezdí pouze po území města, vyjma linky 4, která obsluhuje i sousední města Radebeul, Coswig a obec Weinböhla.

17.února 2013 – Tramvaj linky 10 přijíždí do zastávky Hauptbahnhof – Pavel Hypš
Trolejbusy

Drážďany byly jedním z německých měst, kde se v minulosti objevily i trolejbusy. Od 24. března 1903 do 19. března 1904 provozovala firma AMG linku spojující sever Dráždan s obcí Klotzsche (dnes tuto trasu jezdí tramvaj 7). Nebyly však prostředky na financování prodělečného provozu.

Trolejbus číslo 3 na tzv. Haiden-Bahn – Archiv DVB

Znovu se trolejbusy objevily na lince C od 8. listopadu 1947 na trati Müncher Platz – Loschwitz (dnes tu přibližně jezdí autobus 63). V průběhu let docházelo ke zkracování i prodlužování jinam. Od roku 1964 byly provozovány dvě linky pod označením 61 (Willi-Ermer-Platz – Falkensteinplatz) a 62 (Technische Hochschule – Weißig). Od roku 1966 byly opět sloučeny do jedné trasy pod číslem 61 a po postupném zkracování byl 28. listopadu 1975 provoz trolejbusů v Drážďanech definitivně ukončen.

Trolejbus Škoda 9Tr – repro z knihy Von Kutschern und Kondukteuren
Autobusy

Dne 1. dubna 1914 zahájila provoz první drážďanská autobusová linka. Vedla z drážďanského nádraží Neustadt do ulice Nürnberger. Vydržela pouze několik měsíců, jiiž 4. srpna 1914 byly autobusy zabaveny vojenskými orgány a provoz zastaven. K obnovení došlo až roku 1925.

1979 – Ikarus 280 ev. č. 130 projíždí centrem Drážďan – sbírka Zdeněk Liška

Dnes tvoří autobusovou síť v Drážďanech větší počet linek. Linky 61 až 66 jsou považovány za silné linky doplňující provoz tam, kam nejedou tramvaje, a jsou provozovány přibližně ve stejném rozsahu. Linky 70 až 97 mají delší nebo nepravidelné intervaly nebo nejezdí o víkendech.

17.února 2013 – Autobus linky 66 přijíždí k zastávce Hauptbahnhof – Pavel Hypš

Autobusové linky většinou navazují na železnici nebo tramvaje a nezajíždějí do centra. Výjimkou jsou linky číslo 62 a 75 jedoucí po tramvajovém tělese v Pražské ulici, a linka číslo 94, ukončená v centrálním tramvajovém uzlu na Poštovním náměstí.

11. března 2015 – Kloubový autobus MAN NG283 na lince číslo 94 v terminálu Poštovní náměstí (Postplatz) – Pavel Hypš

Dále je v provozu zhruba 300 linek, provozovaných soukromými dopravci, obsluhující okolní obce v rámci integrovaného systému. Někdy jsou s městskými linkami proloženy, pokud s nimi mají delší úsek vedený městem. Dopravce Regionalverkehr Dresden se podílí také na provozu několika městských linek.

11. března 2015 – Spoj linky číslo 62 zajišťovaný dopravcem RVD – Pavel Hypš
Lodní doprava

Jelikož středem Drážďan protéká Labe a příliš mostů tu nenajdeme, součástí městské dopravy jsou i přívozy. Přímo ve městě najdeme 3 (Gutenbergstraße – Diakonissen-krankenhaus, Alt-Tolkewitz – Moosleite a Kleinzschachwitz – Pillnitz), součástí integrované dopravy v okolí je pak dohromady 14 přívozů.

19. prosince 2014 – Přívoz Caroline na lince F16 v přístavišti Starý Tolkewitz (Alttolkewitz) – Pavel Hypš
Lanové dráhy

Ve čtvrti Loschwitz najdeme také dvě lanové dráhy. První z nich, známější, je visutá dráha spojující Loschwitz a Oberloschwitz. Se svým zahájením 6. května 1901 je vůbec nejstarší visutou dráhou na světě.

19. prosince 2014 – Stanice visuté lanové dráhy – Pavel Hypš

Druhá lanovka je kolejová. Svou cestu, dlouhou 547 metrů, částečně zdolává pod zemí při průjezdu dvěma tunely. Překonává převýšení 95 metrů a jede rychlostí 5 metrů za sekundu.

19. prosince 2014 – Jedna z drážďanských lanovek ve stanici Bílé Jelení (Weißer Hirsch) – Pavel Hypš

Na severu Drážďan, ve čtrti Klotzsche, je od roku 1935 mezinárodní veřejné letiště. Prošlo již několika rekonstrukcemi a nabízí velmi vysoký komfort pro cestování. Zajímavostí je, že mezi desátou hodinou večerní a šestou hodinou ranní je uzavřeno, což u letišť takového významu není obvyklé.

19. prosince 2014 – Letadlo dopravce Germanwings na drážďanském letišti – Pavel Hypš

Zdroje: publikace Von kutschern und Kondukteuren (kolektiv autorů pod záštitou DVB), wikipedia.cz (Drážďany, S-Bahn v Drážďanech, Tramvajová doprava v Drážďanech, Trolejbusová doprava v Drážďanech, Visutá dráha v Drážďanech), web wikipedia.de (Dresden, Dresdner Verkehrsbetriebe, Straßenbahn Dresden, Dresdner Haide-Bahn), seminární práce S-Bahn Dresden (Robert Plocek), web drazdany.info (Dopravní muzeum), web dvb.de (Pozemní lanová dráha)

Napsat komentář

Related Posts

KLAIPĖDA

Klaipėda je se svými 160 tisíci obyvateli třetím největším městem Litvy. Nachází se v něm jediný litevský přístav Baltského moře, spojující Litvu s Dánskem, Švédskem a Německem. Je centrem Klaipédského kraje a tvoří v něm samostatný okres. 14.…

KIELCE

8. října 2014 – Ikarus 280 jako linka číslo 13 projíždí Jagiellońskou ulicí – Pavel Hypš  Kielce jsou město ve středním Polsku s 200 tisíci obyvateli. Od roku 1999 je hlavním městem Svatokřížského vojvodství, předtím bylo od roku 1919…

BRATISLAVA

Bratislava je hlavní a největší město Slovenska (německy Preßburg, maďarsky Pozsony, latinsky Posonium, do roku 1919 slovensky Prešporok / Prešporek, do roku 1919 česky Prešpurk), centrum Bratislavského kraje a historická metropole někdejších žup Prešpurské a…