EUR

17 Comments

Bezplatná autobusová doprava k obchodnímu centru Europark ve Štěrboholích je dnes již minulostí. Její historie však byla poměrně rozmanitá a vývoj všech linek si rozebereme v tomto článku.

7. května 2008 – Autobus linky EUR1 na Skalce – Pavel Hypš

První linka s označením EUR1 (licenční číslo 103112) vyjela poprvé se zahájením provozu obchodního centra 25. září 2002. Její trasa byla Europark – Černokostelecká – Skalka, bez zastavování na dalších nácestných zastávkách. Rozsah provozu byl v pracovní dny od 7 do 22 hodin, o víkendech pak od 8 hodin. Interval byl dosti nepravidelný, ráno a dopoledne přibližně 30 minut, odpoledne pak 20 minut. Do odpolední špičky vyjížděl druhý autobus, po zbytek dne stíhal všechny spoje autobus jediný. Od 27. května 2006 byla na trase zřízena zastávka na znamení Depo Hostivař u nově otevřené stanice metra. Ke dni 31. ledna 2009 byla linka zrušena a spoje částečně převedeny na linku Pražské integrované dopravy 163, později 263.

 Karosa B732 ev. č. 1056 před Europarkem

Od 2. ledna 2003 vyjela na trasu druhá linka s označením EUR2 (licenční číslo 103103). Byla vedena v trase Europark – Nádraží Hostivař – Nové Petrovice – Morseova – Háje – Modrá škola – Poliklinika Háje – Morseova – Nové Petrovice – Nádraží Hostivař – Europark. Na rozdíl od první linky zastavovala v oblasti Petrovic a Hájí ve všech nácestných zastávkách, projížděla jen několik zastávek v bezprostřední blízkosti obchodního centra. Rozsah provozu byl celotýdenně od 8:00 do 20:30 h, interval nepravidelný 40-70 minut. Linku opět zajišťoval jeden autobus celý den a druhý posilový pouze odpoledne. Od 1. října 2004 byla před Nádražím Hostivař zřízena zastávka Sklářská. O rok později, 1. října 2005, byla z důvodu narůstajících kolon v ulici Průmyslová linka EUR2 odkloněna přes Dolní Měcholupy a před zastávkou Sklářská přibyly ještě zastávky Dolnoměcholupská U Továren. Ke stejnému datu jako u první linky, tedy k 31. lednu 2009, byla zrušena. Zpočátku bylo zrušení bez náhrady, až od 12. prosince 2010 začala spojení obchodního centra s Petrovicemi zajišťovat linka PID 296.

7. července 2007 – Autobus linky EUR2 na zastávce Nádraží Hostivař – Pavel Hypš

Třetí linka EUR3 (licenční číslo 103106) zahájila svůj provoz 15. října 2004 v trase Europark – Štěrboholy – Generála Janouška – Sídliště Lehovec – Hloubětín – Hloubětínská – Hloubětín – Sídliště Lehovec – Generála Janouška – Štěrboholy – Europark. Z neznámých důvodů mezi Štěrboholy a sídlištěm Černý Most projížděla bez zastavování celou oblast Dolních Počernic a Jahodnice, ve zbytku trasy naopak zastavovala všude. Rozsah provozu byl stejný jako u linky 2, interval 65-90 minut. Od 21. února 2005 byla vedena v trase Europark – Štěrboholy – Dolní Počernice – Jahodnice – Za Horou – Pávovské náměstí – Kyje – Vajgarská – Pávovské náměstí – Za Horou – Jahodnice – Dolní Počernice – Štěrboholy – Europark. Zavedlo se zastavování v oblasti Dolních Počernic a Jahodnice, naopak na sídliště Černý Most tentokrát vůbec nedojela. Od této změny byl také prodloužen provoz až do 22 hodin a interval celodenně zkrácen na 60 minut. Ani tato trasa se ale neujala a od 1. července 2005 byla linka zrušena. Spojení Europarku a Dolních Počernic nadále zajišťovala linka PID číslo 163 a o pět let později navíc spojení Europarku a Jahodnice zajistila výše zmíněná linka PID číslo 296.

 Jízdní řád linky EUR 1 z roku 2004 – web hotliner

Návoz návštěvníků do Europarku od počátku zajišťují také tři linky mimopražského dopravce Veolia Transport Východní Čechy (dříve Connex Východní Čechy). První jezdí v trase Zruč nad Sázavou – Kácov – Rataje nad Sázavou – Europark, druhá v trase Zbraslavice – Uhlířské Janovice – Europark a třetí v trase Žleby – Kutná Hora – Europark. Dříve jezdily linky střídavě celý týden, dnes je v provozu na každé jen jeden pár spojů v měsíci. 

27. května 2008 – Autobus linky EUR1 na Skalce – Pavel Hypš

Novodobou obsluhu obchodní centra Europark zajišťuje především linka PID číslo 263, která je více rozepsaná v samostatném článku. Od 1. května 2009 zastoupila nakrátko posílenou linku 163 a nahradila tak v podstatě původní linku EUR1, s tím rozdílem, že končí již na Depu Hostivař a spolu s linkou 163 nabízí výrazně nižší souhrnný interval.

 14. července 2012 – Autobus linky 263 v terminálu Depo Hostivař – Pavel Hypš

Provoz linek EUR1-EUR3 zajišťoval dopravce Hotliner a měl na ně vyčleněno několik autobusů. Do března 2007 vozy zajišťovaly příležitostně také provoz na linkách PID nebo náhradní dopravy za tramvaje a byly označeny ev. č. 1052 (interně 057), 1056 (058), 1060 (027), 1062 (017) a od května 2007 také 1186 (010), přičemž všechny měly reklamní polepy Europark. Interní čísla byly od dubna 2007 do února 2012 ještě používány nadále pro provoz na náhradní dopravě za tramvaje. Vůz 010 (nyní 9510) slouží dodnes pro provoz na nákupních linkách na Zličíně, ostatní jsou již sešrotovány.

15. října 2006 – Autobus ev. č. 057 ještě pod označením 1052 u Europarku – Zdeněk Liška

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: zrušený web hotliner.cz (Jízdní řády), zrušený web prahamhd.vhd.cz (Europark), web sterboholy.net (Nákupní linky do Štěrbohol)
    Poslední aktualizace: 16. března 2013

Related Posts

135

Autobusová linka Pražské integrované dopravy číslo 135 prodělala za více než 50 let své existence celou řadu změn, a to jak v počátcích, tak v nedávné minulosti. Úsek z Florence na Náměstí Míru ji však provází po celou…

370

Linka Pražské integrované dopravy 370 spojuje Prahu s městy Odolena Voda a Kralupy nad Vltavou. V této oblasti je hlavní páteřní linkou doplňovaná řadou linek místních. 23. dubna 2005 - Jedna z konečných linky 370 na Dolním…

302

Tímto článkem si přiblížíme především vývoj dopravní obslužnosti obce Přezletice. Již od 50. let 20. století sem zajížděly vybrané spoje autobusových linek spojujících zejména Prahu s Brandýsem nad Labem – Starou Boleslaví. Provozovatelem byl státní…