Halle (Saale) (původně Halle an der Saale, česky Halle nad Sálou, starší český název Dobrosol) je druhé největší město německé spolkové země Sasko-Anhaltsko. Nachází se 30 km severozápadně od Lipska. Žije zde přibližně 242 tisíc obyvatel. V minulosti se dělilo na dvě části, Halle a Halle Neustadt, jež byly sjednoceny roku 1990. Dnes je město správně členěno na 5 městských obvodů a 35 městských částí.
Název Halle má patrně původ v předgermánském slově pro sůl (dnes řecky αλατι). Město (pod názvem „Halla“) je poprvé zmiňováno v roce 806. V 10. století se stalo součástí magdeburské diecéze. V roce 1281 je Halle zmiňováno jako člen Hansy.
Nejvýznamnější pamětihodností je čtyřvěžový kostel Panny Marie ze 16. století, jeden ze symbolů města. Mezi další zajímavosti patří Červená věž (Roter Turm), rodný dům skladatele Georga Friedricha Händela, Opernhaus, hrad Moritzburg nebo hrad Giebichenstein.
Historie městské hromadné dopravy v dnešním slova smyslu se v Halle začíná psát roku 1878, kdy byla otevřena omnibusová linka Markt – Trotha. V roce 1930 byla ve městě zahájena autobusová doprava. Dnes má místní dopravní podnik přibližně 50 vozidel, převážně typu Mercedes Citaro.
Ve stejné trase jako původní ombiusová linka zahájila roku 1882 společnost Hallesche Straßenbahn-AG dopravu na první trati koňské tramvaje. V roce 1889 vznikla další trať koňky, provozovaná ovšem jinou společností – Stadtbahn Halle. V roce 1891, kdy už počet obyvatel města dosáhl 100 000 obyvatel, zahájila provoz první elektrická tramvaj.
Původní síť sestávala ze tří linek a jednalo se o první síť městských elektrických drah v Evropě. V roce 1902 byl také zahájen provoz na dráze Halle – Merseburg. Po roce 1917, kdy městský dopravní podnik skoupil ostatní provozovatele, zůstala tato trať jedinou soukromou a do tramvajového systému začleněna až v roce 1951.
V současné době je na zdejší úzkorozchodné síti s rozchodem 1000 mm v provozu třináct denních tramvajových linek, které ve všední dny jezdí většinou v patnáctiminutovém taktu, a dále dvě linky noční. Linka 5 je částečně meziměstská, linka 15 vede pouze na území Merseburgu a do Halle nezasahuje.
Dnes naprostou většinu vozového parku tramvají v Halle tvoří nízkopodlažní vozy. Jde zejména o šedesát tříčlánkových obousměrných vozů MGT6, dodávaných od roku 1992 do roku 2001. Novějším typem jsou pak tramvaje Bombardier Flexity Classic typu MGT-K. Třívozové soupravy modernizovaných československých tramvají ČKD-Tatra T4D již do běžného provozu nezasahují, městský dopravní podnik si je však nechává v záloze.
V Halle najdeme také S-Bahn, i když jde „pouze“ o klasické příměstské a městské vlaky jezdící v krátkém taktu (v případě zdejšího systému je nejkratší interval 30 minut). První linka vyjela již v roce 1969 v trase Hauptbahnhof – Trotha, dnes jezdí pod číslem S3 a z hlavního nádraží vede až do Nietlebenu na západě města.
Od roku 2001 je doprava v Halle začleněna do integrovaného systému Mitteldeutscher Verkehrsverbund. Snad i tento fakt přispěl k tomu, že o tři roky později došlo ke spojení systémů S-Bahn v Lipsku a Halle do jedné sítě s deseti linkami. V Halle z nich jezdí polovina, nejvýznamnější jsou linky S5 a S5X spojující Halle s Lipskem.
Za zmínku stojí také dnešní regionální autobusová doprava. Ne proto, kam s ní máte možnost dojet, ale spíše čím. Regionální dopravce OBS totiž v posledních letech obnovuje svůj vozový park pro Německo ne příliš typickými autobusy SOR české výroby.
Zdroje: Wikipedia.cz (Halle), web doprava.unas.cz (Halle), web zastávka.net (Halle), web db.de