Holešov se nachází ve Zlínském kraji v okrese Kroměříž. Leží 13 km severozápadně od Zlína. Žije zde necelých 12 tisíc obyvatel. První písemná zmínka o městě pochází z roku 1371, ale místní osídlení tu zřejmě existovalo před více než 2000 lety před naším letopočtem. Dokazují to rozsáhlá pohřebiště, postupně nalezená během vykopávek.
3. prosince 2013 – Centrální náměstí v Holešově – Pavel Hypš
Dominantou města je holešovský zámek. Jedná se o dvoupatrovou barokní budovu s renesančními prvky, pocházející z druhé poloviny 17. století. Kolem zámku se nachází rozsáhlý park s hvězdárnou, která je přístupná veřejnosti.
3. prosince 2013 – Čelo holešovského zámku – Pavel Hypš
Jedinou železniční stanicí v Holešově prochází trať pod označením 303. Z Hulína právě sem byla prodloužena 22. září 1882 a od 1. června 1888 vede v podobě: Kojetín – Kroměříž – Hulín – Holešov – Bystřice pod Hostýnem – Valašské Meziříčí.
1925 – Prostor holešovského nádraží – sbírka zholešova.cz
Počátkem roku 2013 byla zahájena jednání o železničních přejezdech ve městě. Ani jeden totiž není mimoúrovňový a při průjezdu vlaku se zastaví většina silniční dopravy ve městě. Výsledkem jednání se stalo zrušení několika přejezdů na vedlejších komunikacích, které má nastat během roku 2014. Zrušené přejezdy budou moci i nadále využívat pěší a cyklisté.
3. prosince 2013 – Dnešní pohled na holešovské nádraží s autobusy Krodos bus – Pavel Hypš
Ve Zlínském kraji to byl právě Holešov, kde došlo k zavedení první pravidelné autobusové dopravy. Dne 29. prosince 1923 odtud vyjel státní poštovní autobus do Fryštáku. V následujícím roce přibyly soukromé autobusové linky Holešov – Kostelec, podnikatele Ludvíka Žůrka, a Holešov – Prusenovice, provozovaná Josefem Zubíčkem. Od 1. ledna 1934 většinu linek přebírají autobusy státního dopravce Československé Státní Dráhy (ČSD). V průběhu 50. let provozuje veškerou zdejší autobusovou dopravu závod 608 národního podniku ČSAD (Československá Státní Automobilová Doprava) Brno, od roku 1960 podřízený ČSAD Kroměříž.
Náměstí Doktora Edvarda Beneše, v pozadí s odstavenými autobusy a vleky – sbírka zholesova.cz
Dnes většinu autobusových linek provozuje společnost Krodos bus, která se stala v roce 2004 nástupnickou firmou místního závodu ČSAD. Potkat tu lze dále autobusy společností ČSAD Ústí nad Orlicí, brněnského Tourbusu, FTL Prostějov, zlínské firmy Housacar, ČSAD Vsetín nebo autobusy firmy Arriva Morava z její přerovské provozovny.
3. prosince 2013 – Iveco Arway Krodos busu nabírá své cestující u železniční stanice – Pavel Hypš
Existenci městské dopravy v Holešově se dosud nepodařilo přesně zjistit, ovšem nejeden místní pamětník vzpomíná na „červené autobusy“, symbolické většinou pro městské provozy. V jízdních řádech z roku 1986 je městské dopravě nejpodobnější linka 65380 vedená v trase: Závod ČSAD – Železniční stanice – Sfinx – Količín – Rymice. Pouze po katastru města byly tehdy vedeny také linky 65350 (Železniční stanice – Bořenovice )a 65360 (Železniční stanice – Žopy).
1986 – Jízdní řád „městské linky“ 65380 – sbírka Mauricio
Z uvedených tu dnes najdedme pouze linku podobnou té poslední. Pod číslem 770360 ji provozuje dopravce Krodos bus a obsahuje 8 či 9 párů spojů v pracovní dny a po dvou párech v nepracovních dnech. Poslední spoj ve všední dny navíc pokračuje od nádraží ještě ke Sfinxu.
3. prosince 2013 – Autobusová linka do Žop v zastávce Nerudova – Pavel Hypš
Autor: Pavel Hypš
Poděkování patří Mauriciovi za poskytnutí dobových jízdních řádů a Zdeňku Liškovi za editaci textu
Zdroje: web wikipedia.cz (Holešov), web turistickeznamky.cz, web zelpage.cz, web kromarizsky.denik.cz, web idos.cz, web zholesova.cz, dobová jízdní řády Zlínského kraje
Poslední aktualizace: 21. prosince 2013
5 Replies to “HOLEŠOV”
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
wegovy xl
ozempic