Hradec Králové je městem na východě Čech v královehradeckém kraji, na soutoku řek Labe a Orlice. Počet obyvatel je necelých 94 tisíc žijících ve 21 městských částech. Je také okresním městem pro 104 přilehlých obcí.
5. ledna 2013 – Noční pohled na hradecké Velké náměstí – Pavel Hypš
Ve městě se setkávají tři železniční tratě, a to 020 (Praha – Choceň), 031 (Pardubice – Liberec) a 041 (Hradec Králové – Turnov). Vlaky v Hradci zastavují na pěti stanicích, nejvýznamnější je Hlavní nádraží, další jsou Slezské předměstí, Kukleny, Hradec Králové-zastávka (v městské části Pouchov) a Plotiště nad Labem.
5. ledna 2013 – Hlavní nádraží se zastávkami MHD téměř všech linek – Pavel Hypš
Počátky městské dopravy se datují ke 24. říjnu 1928, kdy začaly Autodráhy města Hradce Králové provozovat autobusovou linku spojující Kukleny, nádraží a Slezské předměstí. Krátce poté přibyly další dvě linky – 0 z nádraží na Velké náměstí a 2 z nádraží do Nového Hradce Králové. Na počátku třicátých let bylo v provozu již 17 linek, zajišťovaly dopravní obsluhu města, ale také 71 okolních obcí. Od roku 1949 byly Autodráhy začleněny do Sdruženého komunálního podniku, o roku později přetransformovaného v Dopravní podnik města Hradce Králové. Ve stejném roce začal působit i místní závod ČSAD a připadla mu obsluha většiny okolních obcí a Dopravní podnik se opět stáhl převážně na území města, což přetrvává dodnes.
1930 – Budova hlavního nádraží s autobusy městské dopravy – Archiv DP města Hradce Králové
Ještě předtím, v polovině roku 1948, začala být ve městě provozována zkušební první trolejbusová linka z Hlavní nádraží do Nového Hradce Králové nahrazující původní autobusovou linku 2. O rok později se trolejbusy vydaly i po trase linky 0, která byla v roce 1951 prodloužena do Kuklen a 1953 do Plačic. Roku 1958 byly trolejbusy nasazeny i na linku 7 z nádraží do Malšovic, rok později byly trolejbusy ve Slezském předměstí prodlouženy k cihelně. V roce 1965 byla postavena trať na sídliště Sever. Město se pak rozhodlo trolejbusovou dopravu zrušit a některé tratě byly zrušeny. Provoz však nikdy nebyl přerušen úplně a po dlouhých 28 letech nastal další rozvoj přetrasováním linky 1 po novém silničním okruhu, o další dva roky později změněna trasa mezi nádražím a Slezským předměstím (již označeno jako linka 6). Od roku 1994 byl v Hradci Králové pravděpodobně světový unikát, trolejbusy do Kluků, kam nevedlo trolejové vedení, za sebou totiž vozily vozíček s naftovým agregátem. Roku 2001 byla tato operace zrušena zakoupení vozu Škoda 21Tr se zabudovaným agregátem.
1980 – Trolejbus Škoda 9Tr v areálu garáží – Archiv DP města Hradce Králové
Dnes je provozu celkem 22 denních autobusových obsluhujících i 7 okolních obcí. Noční doprava je přes týden zajištěna dvěmi protisměrnými linkami (dříve souhrnně 0, dnes 51 a 52), o víkendu je posilována linkami 53 a 54. Šest školních linek je označeno 5Š až 25Š, přičemž první číslo značí linku, ze které je odvozena. Stejný systém je využit i u 7 rychlíkových spojů 11R až 27R. Dopravní obsluha obchodního centra Tesco v Březhradu je kromě běžných linek zajištěna navíc i bezplatnou linkou T.
2. března 2013 – Autobus linky 17 vyjíždí z terminálu hromadné dopravy – Pavel Hypš
Provoz trolejbusů je dnes zajišťován linkami 1-4 a 6-7, které se všechny potkávají na terminálu hromadné dopravy otevřeném 5. července 2008. Na vybraných spojích téměř všech linek se objevují i kloubové trolejbusy, dnes již pouze v provedení SOR TNB18.
16. ledna 2013 – Trolejbus linky 7 na Gočárově třídě – Pavel Hypš
Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web dpmhk.cz (Historie), web wikipedia.cz (Hradec Králové, Městská autobusová doprava v Hradci Králové)
Poslední aktualizace: 7. března 2013
8 Replies to “HRADEC KRÁLOVÉ”