V tomto článku si stručně povíme něco málo o historii linky k Ikee, ale zároveň také o jejím nepřímém předchůdci, lince k samotnému centru Černý Most. Obchodní centrum Černý Most včetně nábytkového marketu IKEA se nachází na samém okraji sídliště Černý Most ve směru na Horní Počernice.
1998 – Autobus Karosa B732 ev. č. 1093 v garáži dopravce Hotliner – web hotliner.cz
Autobusová linka k Centru Černý Most zahájila provoz pod číslem 103106 v trase Českomoravská – Harfa – Kbelská – Centrum Černý Most 30. listopadu 1997. Dopravce Hotliner na ni vypravoval autobusy Karosa B732 ev. č. 1058 a 1093 s celovozovou reklamou CČM a další jakýkoliv jiný autobus stažený z linek náhradní dopravy za tramvaje, na jejímž provozu se tou dobou také podílel.
2002 – Autobus Karosa B732 ev. č. 1058 v terminálu Černý Most – web hotliner.cz
Od 8. listopadu 1998, kdy bylo prodlouženo metro na Černý Most, se trasa nákupní linky výrazně zkrátila do trasy Černý Most – Centrum Černý Most. Vzhledem ke krátké vzdálenosti od metra spousta lidí nově začala využívat spíše přímo chůzi pěšky a linka značně přišla o cestující.
2003 – Jízdní řád linky CČM v trase přes Rajskou zahradu – web hotliner.cz
Od roku 2003 pak byl zvolen pokus pro získání cestujících změnou trasy. Autobus jel od obchodního centra k metru Černý Most, spodem sídliště přes Doležalovu na Rajskou zahradu a přes Ronešovu zpět na Černý Most a k obchodnímu centru. Ani tato změna patrně nepřinesla výsledek a provoz linky byl zrušen 30. června 2004. Číslo 103106 bylo o několik měsíců později využito znovu u třetí linky k obchodnímu centru Europark ve Štěrboholích.
27. ledna 2011 – Autobus Mercedes-Benz Conecto ev. č. 001 v terminále Černý Most – Pavel Hypš
Některé zdroje uváděly, že provoz byl zrušen kvůli výstavbě obchodního domu Ikea vedle CČM. K Ikee se po jejím otevření 16. prosince 2004 vydala nová linka 103116 v trase Černý Most – Ikea Černý Most. I přesto, že linka už cestou u obchodního centra nezastavuje, dá se považovat za nástupce původní linky.
1. prosince 2010 – Autobus Mercedes Benz Conecto ev. č. 003 v terminále Černý Most – Pavel Hypš
Dopravce Hotliner na linku vyčlenil dva autobusy Mercedes-Benz Conecto ev. č. 1071 a 1082 (po odchodu z PID označeny HOT1 a HOT3 resp. 001 a 003). Ty se na lince udržely až do konce roku 2012, kdy se firma Hotliner dostala do kritické finanční situace.
9. února 2013 – Zapůjčený autobus Karosa C934 u Ikey na Černém Mostě – Pavel Hypš
Novým jednatelem firmy se v lednu 2013 stává místo zakladatele Otakara Horkého podnikatel Miroslav Lechner ze Zlobic. Za dlouhodobé neplacení leasingů původními majiteli jsou některé vozy Mercedes-Conecto zabaveny. Zaskakovaly tu vozy Karosa B732 a také zapůjčený autobus Karosa C934 registrační značky 3AA 8516. V březnu 2013 byly pro linku novým majitelem firmy zakoupeny dvě Karosy Citybus, původně sloužící v DP Ostrava. Nové vedení by chtělo zvýšit kvalitu přepravy a do budoucna se opět vrátit do provozu Pražské integrované dopravy.
5. března 2013 – Autobus Karosa Citybus na lince Ikea u stejnojmenného obchodního centra – Pavel Hypš
Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web hotliner.cz (Jízdní řády, Fotogalerie), web prahamhd.vhd.cz (Centrum Černý Most, Ikea), web wikipedia.cz (Černý Most, Globus, Hotliner, Městská autobusová doprava v Praze)
Poslední aktualizace: 5. března 2013